יו"ר ההסתדרות בראיון בלעדי ל FUNDER: "פגיעה בקרנות ההשתלמות היא `החלום הרטוב` של האוצר...הרמנו סדין אדום"

בראיון בלעדי לפאנדר מתייחס יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להתנהלות האוצר שהובילה להורדת הדירוג של ישראל ע"י מודי`ס, לתמיכת הנרחבת של ההסתדרות במשרתי המילואים ולעמידה על כך שקרנות ההשתלמות לא ייפגעו

 

 
יור ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: עמי ארליךיור ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: עמי ארליך
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/02/2024

כאילו לא די באירועים הכלכליים והביטחוניים הדרמטיים שמדינת ישראל עברה בשנה האחרונה, סוכנות הדירוג העולמית מודי'ס סתמה את הגולל על תקווה לשיפור כשהורידה, לראשונה בהיסטוריה, את דירוג האשראי של ישראל.

ביום שישי האחרון הורידה מודי'ס את הדירוג של ישראל מרמה של A1 לרמה של A2 עם תחזית שלילית וגיבתה את המהלך בדו"ח חמור באשר למדינת ישראל שעיקריו נוגעים להיעדר הסכם לסיום המלחמה וחוסר תוכנית מסודרת לחיזוק המצב הביטחוני, אלמנטים אשר מעלים סיכון לפגיעה בחוסן הפיסקלי על פי סוכנות הדירוג.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מבין היטב את הסוגייה הפיסקלית. הוא עצמו המליץ לשר האוצר, סמוטריץ' על ביצוע צעדים פיסקליים מחייבים ברקע משבר המלחמה בעזה ובצפון, אולם לדבריו התקציב הוגש לצערו כפי שהוא, ללא ביצוע הצעדים הדרושים.

"פניתי לשר האוצר בהמלצה על קיצוץ וביטול משרדי הממשלה המיותרים, ביטול הכספים הקואליציוניים, וצעדים נוספים שהיו מבטיחים כספים לתמיכה בעסקים וטיפול באנשי המילואים", אומר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ומוסיף, "לצערי התקציב הוגש כפי שהוא והתוצאה היא הורדת הדירוג".

"אני לא בתפקיד שר האוצר", אומר בר-דוד, "אבל אני מאמין שאם היו עושים את הצעדים שעליהם המלצתי היינו יכולים להימנע אולי מהתוצאה הזו. זו פעם ראשונה בהיסטוריה שמודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל, וחבל, כי יש לנו כלכלה חזקה ומשק חזק – ראינו את זה מהיום הראשון של המלחמה".

ב- 26.12.23 הכריזו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט על תוכנית "מגויסים למילואים" – קרן בשווי 9 מיליארד שקל שתכלול שורה מקיפה של הגנות והטבות למשרתי מילואים, אלא ש"הצהרות לחוד ומעשים לחוד", כפי שמציין יו"ר ההסתדרות בר-דוד, "לעת עתה אין לתוכנית הזו מקור תקציבי והיא לא הוצאה לפועל. כתוצאה מכך, שוררת אי-ודאות בנוגע למימוש הזכויות של משרתי המילואים בשעה שרבים מהם עדיין מגויסים והמצוקה בעסקים ובמשקי הבית הולכת וגוברת". הוא אומר.

מהיכן היו אמורים להגיע הכספים לתוכנית?

"7 מיליארד מתוך סך ה- 9 מיליארד שקל היו אמורים להגיע מתקציב המדינה ל-2024. שני מיליארד שקל נוספים ההסתדרות גייסה מהוויתור על יום ההבראה. אולי אם הקרן הייתה מוקמת גם זה היה נכנס לשיקולים של מודי'ס לגבי הורדת הדירוג".

"החלום הרטוב של האוצר הוא לפגוע בקרנות ההשתלמות"

מה לגבי צמצום הטבת המס על קרנות ההשתלמות – תוכנית שהאוצר רצה ליישם על מנת להגדיל את קופת המדינה?
"פגיעה בקרנות ההשתלמות היא 'החלום הרטוב' של האוצר. הקרנות האלו הן אחד ממכשירי החסכון ארוכי הטווח האחרונים שנשארו לעובדים – פעם היינו פותחים קופת גמל, היום העובדים בישראל חוסכים בקרן השתלמות. ההסתדרות עמדה על כך שהטבת המס בקרנות ההשתלמות לא תיפגע. הרמנו סדין אדום מול האוצר". אומר בר-דוד.

הכתבה המורחבת תתפרסם במגזין הקרוב של פאנדר. 
 

x