ג`יי.פי מורגן: לא מעריכים שהריבית בישראל תופחת בקרוב

האנליסטים בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן לא צופים הפחתת ריבית על ידי בנק ישראל בקרוב. בסקירה שפרסמו החודש לגבי כלכלת ישראל, הם מסבירים כי האינפלציה לא תאפשר זאת: "חשש מהתפרצות אינפלציונית ואי-ודאות גיאופוליטית ימנעו מבנק ישראל להוריד החודש את הריבית"

 

 
J.P. Morgan / צילום מתוך: Dreamstime.comJ.P. Morgan / צילום מתוך: Dreamstime.com
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/05/2024

בנק ההשקעות האמריקאי, ג''י.פי. מורגן, פרסם מוקדם יותר החודש סקירה מעמיקה על כלכלת ישראל. בסקירה הוא מפרט, בין היתר, את נתוני מדד המחירים לצרכן שהפתיע בעלייה באפריל - האצה ל-2.8% לעומת הצפי של 2.5%, ואת המומנטום באינפלציית הליבה שהתחזק.

על פי אנטולי א. של (Anatoliy A Shal), כלכלן וחוקר מדיניות בג'יי.פי. מורגן שפרסם את הסקירה, החשש מפני התפרצות אינפלציונית ואי-הוודאות הגיאופוליטית צפויים להתגבר, ולכן בנק ישראל לא צפוי להפחית את הריבית במשק בקרוב.

הפתעות האינפלציה האחרונות יגברו על חדשות התמ"ג

על פי הסקירה של אנטולי א. של, ההפתעות העיקריות היו בענפי היצוא והבנייה למגורים. "אנו חושדים כי הפתעות האפסייד של מדד המחירים לצרכן יגברו על החמצת היעד של התמ"ג", כך הוא ציין בדוח, והוסיף, "שתי הפתעות אינפלציה כלפי מעלה ברציפות הן אולי לא מספיקות כדי לקבוע שזו מגמה, אבל זה בכל זאת נראה מדאיג".

מחירי הטבק, הטיסות והדיור תרמו לאינפלציה במידה ניכרת

בחודש מרץ ה"אשמה" הייתה של מחירי הטבק, אם כי כבר היו סימנים לעלייה רחבה יותר במומנטום. באפריל, מחירי הטיסה ורכיב הדיור הוסיפו לאינפלציה במידה ניכרת, אפילו כשחציון המומנטום התמתן מעט, הודות לדינמיקה רכה יותר במחירי המזון והסחורות. יש סיכוי טוב שהעלייה במחירי הטיסות יתהפכו באופן חלקי במאי, אולם העלייה בדמי השכירות נראית מהותית יותר - היא הדביקה את העלייה במחירי הדיור מוקדם מעט ממה שציפינו והמגמה נכראה תימשך בחודשים הקרובים. 

האינפלציה בישראל תעמוד בסוף השנה על כ-2.6%

בנוסף, מצוין בדוח, כי אם ההתאוששות הכלכלית תימשך, היא יכולה להמשיך לחזק את מגמת האינפלציה הבסיסית ברבעונים הקרובים. "אנו צופים שהאינפלציה בישראל תעמוד בסוף השנה על כ-2.6%". של מציין בדוח.

כל רכיבי הביקוש המקומי רשמו עליות חזקות מאוד ברבעון האחרון, כך נכתב בדוח, ובכל זאת, למעט הצריכה הציבורית, הרמות נותרו באופן ניכר מתחת לאלו שלפני המלחמה.

"אנו צופים שקצב התאוששות התמ"ג יתמתן לכ-7% ברבעון השני ולכ-6% ברבעון השלישי, כאשר התמ"ג יחזור לרמות שלפני המלחמה ברבעון השלישי. התחזית שלנו לתמ"ג לשנה כולה נותרה ללא שינוי: צמיחה של 1.8%".

בנק ישראל ירצה כנראה לעקוב אחר השפעות החלטות המס ברבעונים הקרובים

עוד מציין אנטולי א. של, כי בנק ישראל ירצה כנראה לעקוב אחר השפעות החלטות המס ברבעונים הקרובים. "הכי חשוב הוא שההסביבה הגיאופוליטית נותרה מתוחה ונראה שפרמיית הסיכון של ישראל עלתה לאחרונה. בנסיבות אלו, אנו חושבים שיהיה קשה לבנק ישראל להמשיך ולהקל על המדיניות בטווח הקרוב. אנחנו כבר לא מצפים שהוא יקצץ בריבית המשק בהחלטת הריבית במאי". כותב של בדוח.

נתונים מתוך סקירת כלכלת ישראל חודש מאי - J.P. Morgan:

 

x