S&P500 - סדקים קטנים במגמה החיובית

התמונה הטכנית, הין היפני, ותשואות האג"ח הממשלתי מדברים אלינו לזהירות קטנה בקרוב

 

 
ין יפני / איור: פאנדר אילוסטרציה AIין יפני / איור: פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/05/2024

יש משהו מחמם את הלב כאשר מה שאנו מצפים שיקרה קורה. והאמת חייבת להיאמר שאם נסתכל על שוק המניות האמריקאי, התובנה האומרת שיש הטיה חיובית טבעית לכיוון העולה הייתה נכונה כבר הרבה מאוד זמן. מאז מרץ 2009, ניתן למנות על יד אחת את המצבים שהיה ספק אמיתי במגמה הכללית. אלו המקרים הגדולים: המשבר האירופי, הקורונה, ונרמול הריביות.

ואחרי הכול, חזרנו לנקודת ההתחלה: זמנים של שיאים היסטוריים חדשים. לכן, כאשר באים לשים סימני זהירות כלפי ה"משאית הדוהרת" הזו, יש לעשות זאת בדחילו ורחימו של ממש. אבל, אני חושב שיש כאן סימנים. לא סמני שבירה של ממש אלא סימנים ראשונים של סדקים. הם עדיין לא נמצאים במדדי הסנטימנט. אלו עדיין מאוד חיוביים (רוחב שוק, VIX, הובלה חוזרת של הטכנולוגיה...). אבל, דווקא במניות של הכלכלה המסורתית (DOW) והמניות הקטנות (Russell2000).

אחרי עדנה מסוימת, שנבעה מהתקווה להורדה מהירה של הריבית, שני חלקי השוק איבדו מהברק שלהם בעיניים. ראינו זאת בצורה די דרמטית ביום חמישי, 23-05, כאשר מניית אנ-וידיה ניסתה למשוך מעלה וכל השוק די קרס סביבה. אגב, גם חלק גדול ממניות הטכנולוגיה... אירוע נדיר כזה אינו רק נדיר. אינני זוכר כמותו פשוט... למעשה, היה זה הסדק הראשון בחיוב הכללי מאז התיקון של אפריל. כל זה כאשר אנו נמנה כאן עוד גורמים שאני שם עליהם עין כבר זמן מה. הנה גרף ה-S&P500:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

נתחיל עם עניינים טכניים:
·  תבנית המחיר מתחיל להצטייר כיתד עולה, שהיא תבנית של היפוך,
·  ה-RSI מצביע על חזרה ממצב של קניות יתר, כאשר הוא אפילו לא חדר את ה-70 ברצינות,
·  ניתן לומר שהמומנטום, ותאוצת החיוב בו, כבר מסמנים חולשה יחסית (הכנה לסטייה שלילית) כבר זמן מה.

האם כל אלו אומרים לנו עכשיו "חיסול עמדות"? או אף לקיחת שורטים על המדד? ממש לא. אלו סימני אזהרה שיכולים להתהפך במהירות אבל כאשר הם קורים יחד זה בהחלט מהווה סיבה להידוק נוהל הסיכונים שלנו. ומה הם גורמי המעקב החיצוניים שעקבתי אחריהם? יש שניים כאלו. האחד ידוע, וקשור די הרבה זמן לעניין כיוון שוק המניות, והוא תשואות האג"ח ל-10 שנים. השני קצת יותר מרוחק אבל מעניין ל פחות: מצבו של הדולר-יין (חוזקו של הדולר מול המטבע היפני). הנה גרף המראה ברמה השבועית את שניהם:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

נבהיר מיד: עלייה בתשואות, ועלייה בדולר הינם גורמים שליליים לשוקי ההון (לנכסי ה-RISK, דהיינו גם לשוקי המניות). לכן, אם אנו מזהים מגמה עולה בטווח הבינוני, בשני המקרים, זו מגמה מדאיגה ממש. נתחיל ביין (חלק שמאל):

מאז תחילת 2023 ישנה עלייה די ברורה של הדולר מול הין, כאשר בתקופה האחרונה קרו שני דברים שהיו למהפכה של ממש: הבנק המרכזי העלה ריבית מהרצפה שבו היא הייתה והוא החל להתערב בשוק המט"ח הגלובלי על מנת למנוע את המשך שחיקת הין לכיוון 160 והלאה. מה קרוה כאן? ולמה זה בעייתי? המסגרת הזו קצת קצרה להרחבה גדולה אבל נאמר את העיקר: ברמה המקומית זה מסכן את יציבות המחירים ביפן כאשר הכלכלה עדיין מדשדשת לכיוון מיתון.

וברמה החיצונית ליפן: חובות הענק שנלקחו על בסיס דולר זול מול הין מתייקרים במהירות גדולה מאשר העלייה בהשקעות שבהן החובות האלו נמצאים.יש האומרים שקו הטלפון הישיר בין שרי האוצר והבנקאים המרכזיים בין שתי המדינות אדומים מרוב שימוש...כרגע, השער נמצא ממש קרוב לגבול העליון של 160 (157) כאשר רמת ההרגעה תהיה סביב 152 ומטה. 

כאמור, הגרף הימני מצביע על התשואה ל-10 שנים של האג"ח הממשלתי האמריקאי. גם כאן, הצפי היה שונה מהמציאות: כבר ראו את המספרים סביב 3.9% כאזור ההתייצבות. הבנק המרכזי אינו משתף פעולה, בגלל האינפלציה הדביקה, והתשואות עדיין סביב 4.4-4.6%. לא רק זאת: המגמה הכללית (שיאים ושפלים) עדיין עולה רשמית, כפי שניתן לראות מקווי המגמה. גורם זה ידוע ומכריע יומית הרבה יותר מאשר הין, למרות שאני חושב שקריסת יפן ואף סין, ברמה מוניטארית, תהיה דרמה גדולה של ממש. בכל אופן, יכולת התשואות להגיע למעל 4.71% תבנה שיא מינורי חדש שיכניס המון ויברציות לשוקי ההון ולשוק המניות.

לסיכום: שוק המניות האמריקאי עדיין מלא חיות וכוח. אבל, ישנם סדקים ראויים לתשומת לב. טכנית, וגם פונדמנטלית, ייתכן שיש צורך בתיקון יורד נוסף, לקראת בחירות נובמבר בארה"ב, יחד עם ירידה של התשואות והתייצבות המצב הכלכלי האסיאתי כדי שנאמר שהמגמה הגדולה, האסטרטגית, החיובית, תוכל להתחדש ולהמשיך הלאה לכיוון מספרים כמו 6000 ואולי יותר. יחד ננצח!







 
x