כלי AI להשקעות בשוק ההון: למרות היתרונות אין תחליף לגורם האנושי

טכנולוגיות AI מוטמעות בקצב מסחרר בפעילותם של משקיעים, חברות פיננסיות ומוסדות רגולטוריים. לצד ההתלהבות, נדרש מעקב מעמיק אחר יכולותיהן לאורך זמן

 

 

 
לימור עופרי / צילום: אינגה אבשלום שיליאן, עיבוד: פאנדרלימור עופרי / צילום: אינגה אבשלום שיליאן, עיבוד: פאנדר
 

לימור עופרי עיזר, לימור עופרי פתרונות פיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/06/2024

בינה מלאכותית עוסקת ביצירת מכונות שמסוגלות לבצע משימות הדורשות אינטליגנציה אנושית, כגון: למידה, חשיבה, קבלת החלטות ופתרון בעיות. למידת מכונה היא מבין הגישות הפופולריות ביותר, שנכללות תחת בינה מלאכותית. מטרתה לפתח אלגוריתמים המאפשרים למחשבים ללמוד באופן אוטומטי מנתונים. בניגוד לתוכנות קלאסיות המתוכנתות לבצע משימות ספציפיות מראש, ביכולתן של מערכות למידת מכונה להשתפר ולהתאים את עצמן באופן עצמאי ככל שהן נחשפות ליותר נתונים.

בשנים האחרונות הבינה המלאכותית הפכה לטכנולוגיה ממשית, המשנה את חיינו באופן משמעותי ומגולמת במוצרים ושירותים שאנו משתמשים בהם מדי יום. השפעתה ניכרת כמעט בכל תחום. שוק ההון, בדומה לתחומים רבים אחרים לא נשאר אדיש למהפכת הבינה המלאכותית. הוא זיהה במהירות את היתרונות הרבים שהיא יכולה להציע, והחל לשלב טכנולוגיות אלו ככלי עזר משמעותי. 

כלי AI יכולים להוות כלי לשרת למשקיעים בחיזוי מגמות בשוק, מחירי מניות ותנועות שוק, לנתח דוחות, ואף לספק תובנות למשקיעים באשר לביצועים עתידיים של ניירות ערך. אלגוריתמים מבוססי AI מנתחים כמויות אדירות של נתונים משוק ההון לאורך זמן, תוך שימוש בטכניקות של ניתוח טקסטים אוטומטי, למידת מכונה ומודלים לחיזוי. כתוצאה מכך, הם מסוגלים לזהות דפוסים וקשרים חוזרים בין נכסים שונים, ולספק למשקיעים תחזיות השקעה מושכלות לטווחי זמן שונים. כך המשקיעים מקבלים מידע ממוקד, שסונן מבין כל המידע העצום שקיים ברשת. 

מעבר ליכולותיה המרשימות בתחום חיזוי אנליטיקות, בינה מלאכותית מציעה יתרונות משמעותיים נוספים עבור משקיעים. ביכולתה לזהות סיכונים פוטנציאליים בהשקעות, כגון: תנודתיות במחירים, אירועים גיאו-פוליטיים ושינויים כלכליים נוספים, המאפשרים לקבל תמונה ברורה ומקיפה ולהתאים אסטרטגיות שיגנו על השקעותיהם. כמו כן, ניתן באמצעות כלי AI לבצע ניהול אוטומטי ויעיל של תיקי השקעות, בהתאם לפרופיל הסיכון, יעדי ההשקעה ותנאי השוק המשתנים, ואף ניתן לאתר הונאות ולמנוע את התממשותם. 

מכיוון שתחום הבינה המלאכותית צבר תאוצה רבה, הוא גרם לזינוק במניות של חברות AI. חברות כמו Nvidia ,Alphabet ,Microsoft ,Amazon ו-Tesla הן רק חלק מהדוגמאות הבולטות לחברות AI שצומחות בקצב מהיר. הסיבות לצמיחתן נעוצות בפוטנציאל העצום של טכנולוגיות AI לחולל מהפכה בתעשיות רבות, הביקוש הגובר למוצרים ושירותים מבוססי AI, התפתחויות טכנולוגיות המאיצות את פיתוחן של יישומים חדשים והשקעות נכבדות מצד גורמים פיננסיים. בעקבות כך, הן מציגות ביצועים חזקים מבחינת הכנסות ורווחים, המעידים על היתרון התחרותי שלהן ועל הפוטנציאל לגידול בטווח הארוך. 

חרף היתרונות של בינה מלאכותית בכלל ובשוק ההון בפרט, קיימות עדיין נקודות כשל לא מעטות. כך למשל כלי AI נוטים לעיתים להמציא עובדות, במקום להשיב שהם אינם יודעים את התשובה הנכונה (ייתכן ובעיות הטיה אלו נגרמות בשל הטיות קיימות בנתונים עליהן אומנו). בנוסף, מערכות AI עלולות להיות פגיעות להתקפות סייבר, מה שעלול להוביל לגניבת נתונים פיננסיים או פגיעה בתשתיות קריטיות. כמו כן, קיים חוסר שקיפות באשר לפעילותן של מערכות AI והאופן שבו מתקבלות החלטות באמצעותן, מה שעלול להקשות על האמון בהן.

לסיכום, ניתן להפיק תועלת רבה משימוש בכלי AI בשוק ההון, אך עדיין אין תחליף ליועץ השקעות אנושי, שכן המודלים של הבינה המלאכותית מוגבלים לנתונים ספציפיים והם אינם חסינים לתקלות ושגיאות. במיוחד חסרה האינטליגנציה הרגשית הייחודית לבני אדם.

x