מחירי הדירות ממשיכים לטפס, מתחילים לשקם את הצפון והדרום

וגם – מי מטפל במפונים? זינוק במכירות דירות חדשות, איפה תוקם שכונה חדשה? ועוד | עדכוני נדל"ן

 

 

 
Photo-Apartment-Verbaska-Dreamstime.comPhoto-Apartment-Verbaska-Dreamstime.com
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/06/2024

מחירי הדירות והשכירות ממשיכים לטפס

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי הפתיע לטובה בעלייה של 0.2% בלבד, לעומת הצפי שהיה גבוה בהרבה, אבל מחירי הדירות עלו שוב בפעם החמישית ברציפות. לפי נתוני הלמ"ס האחרונים, העלייה במחירי הדירות הפעם הסתכמה ב-0.9%, כך עולה ממדד מחירי הדירות שפרסמה הלמ"ס.

העליה בהשוואה למחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ-אפריל 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר-מרץ 2024. מתחילת השנה עלו מחירי הדירות ב-2.1%. בפילוח לפי מחוזות, בת"א נרשמה עלייה של 1.1%, בירושלים 0.8%, בצפון 0.5%, בחיפה 1.6%, במרכז 0.6% ובדרום 0.9%.

דירות חדשות עלו ב-0.9%. בשכר הדירה החודשי עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.5%, ועבור השוכרים החדשים (דירות בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 3.7%.

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש מאי 2024 ב-0.5% ומתחילת השנה עלה מדד זה ב-0.7%. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-1.2% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-1.9% ושכירת ציוד ורכב ב-3.3%.

זינוק במכירת הדירות החדשות

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמכרו בחודש אפריל 24, 6,892 דירות, עלייה של 78.4% לעומת אפריל 23. לפי הלמ"ס זינוק של 79% במכירת דירות באפריל. לפי הכלכלן הראשי אפילו יותר כ-84%. באפריל שנת 2023 שגם בו הייתה חופשת פסח נמכרו רק 3,863 דירות כך שהשנה נרשמה עלייה של 78.4%. 

במחצית הראשונה של שנת 2023 השוק הושפע מהחלטות בנק ישראל על העלאת הריבית ולכן נרשמה באותה עת צניחה במכירות. נראה כי כעת השוק מסתגל למציאות החדשה שבה ריבית הפריים היא 6%, והמכירות צומחות בהתאם. 

בדירות יד שנייה נירשמה עלייה של 54% ונימכרו 3,690 דירות. אם נסכם מדובר בעלייה של 118% במכירת הדירות החדשות, 3,200 דירות. מבצעי "על הנייר" של הקבלנים 95/5 האיצו ללא ספק את המכירות.

משקמים את הצפון והדרום

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת מכרזים לסבסוד מתחמי התחדשות באזורים שנפגעו בדרום ובצפון בהיקף כולל של 190 מיליון שקלים. הרשות פועלת לשיקום אזורים שנפגעו במלחמה בצפון ובדרום, באמצעות מענקים ממשלתיים שיסבסדו פרויקטים של פינוי בינוי בערים אלה. 

המהלך החל והשלב הראשון במסגרתו יכלול מענקים בהיקף של 190 מיליון שקלים אשר ישמשו לסבסוד מתחמי התחדשות עירונית שאין בהם כדאיות כלכלית, ועל כן לא יבוצעו בכוחות שוק בלבד. מתוך סכום זה, 90 מיליון שקלים יוקצו למתחמים בעיר אשקלון, ו-100 מיליון שקלים יוקצו לטובת מתחמים בצפון.

במסגרת החלטת ממשלה, הוקצה סכום כולל של 1.4 מיליארד שקלים למיגון הצפון, והמכרז שיפורסם כעת, יאפשר שימוש בתקציב האמור גם לטובת יחידות דיור שיעברו הליך פינוי-בינוי ויוחלפו ביחידות דיור חדשות וממוגנות.

המכרזים מיועדים ליזמים המקדמים פרויקטי פינוי-בינוי באשקלון ובישובים העירוניים סמוכי הגבול בצפון, ומכוחם יזכו היזמים במענקים ממשלתיים לסבסוד פרויקטים שאינם כלכליים בכוחות שוק בלבד.

30 מיליון שקל לשכונה זמנית

משרד הבינוי והשיכון ומשרד מקדם את הקמת הישוב החדש יתיר. המשרד הקציב 30 מיליון שקל להקמת שכונה זמנית במקום (למה צריך להקים שכונה זמנית בהשקעה של 30 מיליון שקל, ולא לגשת להקמה של יישוב הקבע? שאלה טובה). 

ביתיר צפויות להתגורר כ-500 משפחות בשטח של כ-800 דונם, היישוב יסייע במתן מענה לביקוש מצד אוכלוסיות מגוונות המבקשות להתיישב באזור מזרח מטרופולין באר שבע, ויהווה מוקד משיכה לאוכלוסייה נוספת למטרופולין באר שבע. יודגש כי יתיר הינו חלק ממערך ישובים כפריים נוספים המתוכננים באזור מבואות ערד, והקמת יתיר אמורה לתרום לפיתוח האזור, תוך ניצול גיוון התעסוקה והרחבתה גם לתחומים של שירותים ותיירות מקומיים.

כשהשוכר לא משלם 

84% מהנזק הכלכלי שנגרם לבעלי הדירות, נגרם כתוצאה מאי עמידה בתשלומי שכ"ד, עזיבה באמצע חוזה וסירוב לצאת מהדירה. אלה הנתונים המדאיגים לפי סקר של חברת רנטיפיי בקרב לקוחותיה. מה עושים?

עד כה משכירי דירות נאלצו להסתמך על תחושות בטן שלהם בכל הנוגע למציאת דיירים הוגנים לנכסיהם. שירות ההגנה של רנטיפיי בשילוב חברת באקגראונד מספק הגנה טוטאלית לבעלי דירות ונכסים מסחריים להשכרה בכל הנוגע להגנה על הנכס ושכר הדירה לאורך כל תקופת השכירות כולל בדיקת איתנות פיננסית של השוכרים הפוטנציאליים, בדיקות כלכליות מעמיקות ומקיפות, רישום פלילי ועוד, שינבאו אם השוכר יוכל לעמוד בתשלומי השכירות, לפני שאנחנו משכירים לו דירה. 

מי מטפל ומפצה את המפונים? 

מאות אלפי מפונים נאלצו לנטוש את ביתם באזורי המלחמה בעיקר בצפון בנוסף לתושבי הדרום והעוטף שמתחילת המלחמה חיים בחוסר וודאות. מדובר במפונים שחלקם השכירו את דירתם, הדיירים כמובן פונו מהעיר, רבים מבעלי הדירות ממשיכים לשלם את המשכנתא עבור הדירה שרכשו והשכירו, ומדובר לפי הערכה בנזקים מצטברים של מאות מיליוני שקלים. בינתיים מנהלת תקומה שאמורה לדאוג לפתרונות למפונים ולבניית היישובים מחדש, מקרטעת, הנה מודעת דרושים שמצאנו ממש בימים אלה שאולי מעידה על מצבה של המנהלת 8 חודשים מתחילת המלחמה: "למנהלת תקומה דרוש/ה מועמד/ת לאיוש משרה ראש תחום בכיר אינטגרציית רשויות ומשרדי ממשלה".

בינתיים הממשלה הסמיכה את מנהלת תקומה להאריך ולתקצב את שהות המפונים לפחות עד 15.8.24. נמשיך לעקוב, בתקווה שמישהו ידאג לטיפול מקיף למפונים.

רובע חדש בנתיבות

אושרה תוכנית הענק להקמת רובע מגורים חדש בעיר נתיבות: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שבסמכותה לאשר תוכניות רחבות היקף בהליך מזורז, אישרה להפקדה את התוכנית לבנייה של 16 אלף יחידות דיור חדשות בחלקה הצפוני של העיר. התוכנית, קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשיתוף עם עיריית נתיבות משתרעת על שטח כולל של כ-4,280 דונם וכוללת לצד יחידות הדיור גם תוספת של 470 דונם עבור מבני ציבור, כמיליון מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כ-540 דונם של שטחים פתוחים וטיילת. חלק מהתוכנית, מתוכנן בדרום-מזרח העיר מתחם תעסוקה חדש, סמוך למסוף מטענים של רכבת ישראל שהקמתו כבר אושרה. אופי הבנייה מגוון, צמודי קרקע לצד בנייה לגובה ודירות קטנות שמתאימות לצעירים.

x