יוליוס בר: הבנקים המרכזיים המריצו את מחירי הזהב

ראש מחקר הדור הבא ביוליוס בר קרסטן מנקה מסביר כי הבנקים המרכזיים תרמו להמרצת השיא במחירי הזהב כשהגבירו את רכישות הזהב בעקבות החרמת נכסי הדולר של רוסיה

 

 

 
הבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב / תמונה: Dreamstime, עיבוד: פאנדרהבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב / תמונה: Dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/06/2024

קרסטן מנקה, ראש מחקר הדור הבא ביוליוס בר: "הבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב בעקבות החרמת נכסי הדולר של רוסיה כתגובה לפלישתה לאוקראינה ב-2022."
 
הבנקים המרכזיים תרמו רבות להמרצת השיא במחירי הזהב. הם הגבירו את רכישות הזהב בעקבות החרמת נכסי הדולר של רוסיה כתגובה לפלישתה לאוקראינה ב-2022. מהלך זה, המכונה התחמשות הדולר האמריקאי, הוביל את הבנקים המרכזיים, המתנגדים למדיניות החוץ של ארה"ב, להפחית את תלותם בדולר האמריקאי ולחסוך לעצמם פגיעות מסנקציות אמריקאיות. בעוד שההיגיון מאחורי מהלך זה ברור ופשוט, מה שמגביר את המגמה השורית בשוק הזהב, קשה להבחין בהתנהלות הבנקים המרכזיים בקלות. לפיכך, ה"סקר השנתי של עתודות הזהב של הבנק המרכזי" שמפרסמת מועצת הזהב העולמית זוכה לתשומת לב רבה, והסקר שפורסם ביום שלישי השנה לא יוצא דופן.
 
על פי הסקר, רוב הבנקים המרכזיים צופים כי בעוד חמש שנים יתרות הדולרים שלהם יהיו נמוכות באופן משמעותי (13%) או מתונות (49%). זהו גידול של כ-7 נקודות האחוז מהשנה שעברה. במקביל, הרוב גם צופים כי עתודות הזהב יעלו משמעותית (3%) או בינונית (66%) בעוד חמש שנים - עלייה של 7 נקודות האחוז גם כן. בטווח הקצר, ארבעה מתוך חמישה בנקים מרכזיים מעריכים כי עתודות הזהב יגדלו בשנים-עשר החודשים הקרובים, ואף אחד מהם לא צופה ירידה. זהו השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת הסקר ב-2019, אך כשנשאלו לגבי התחזיות שלהם, רק 29% מהם השיבו כי הם צופים עלייה.
 
בנוגע למניעים לרכישת זהב, יותר מ-40% מהבנקים ציינו את מאפייני חוף המבטחים של הזהב, תפקידו ההיסטורי כנכס רזרבה ונזילותו כחשובים ביותר. מעניין לציין כי רק 5% ציינו את החשש מסנקציות כגורם חשוב. לעומת זאת, יותר מ-65% סברו כי חשש זה אינו רלוונטי וכי הזהב אינו חלק ממדיניות הדה-דולריזציה. אולם, בחלוקה לפי בנקים מרכזיים של שווקים מפותחים ושווקים מתעוררים, שני הגורמים האלו היו משמעותיים הרבה יותר עבור האחרונים (26% ו-13%) מאשר הראשונים (0% ו-6%).
 
בסיכום, הסקר מאשש את החשיבות ההולכת וגדלה של הזהב עבור הבנקים המרכזיים בעולם, ובמיוחד אלו מהשווקים המתעוררים. במקביל, הוא מבהיר את הדיונים האחרונים סביב דה-דולריזציה, אשר למרות שנידונו רבות, נראים פחות משמעותיים בקרב הבנקים המרכזיים בעולם. ההשפעה המיידית של הסקר על שוק הזהב מוגבלת, אם כי לפי תגובת השוק להודעת סין כי לא קנתה זהב בחודשים האחרונים, נראה כי רכישות הבנקים המרכזיים נשארות בעדיפות גבוהה בשוק הזהב. היעדר רכישות מצד סין בחודשים הקרובים עלול להמשיך את הקונסולידציה הנוכחית, אך אנו עדיין משוכנעים מאוד בנכונותם הגוברת של הבנקים המרכזיים להשקיע בזהב, יותר מתוך שיקולים פוליטיים מאשר כלכליים.
x