רונן מנחם: "הריבית בבריטניה נותרה על 5.25% - לו הייתה יורדת, היה התזמון לכך מושלם"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי מזרחי טפחות, בתגובה להודעת הריבית בבריטניה: "לו הריבית הייתה יורדת, היה התזמון לכך מושלם – לאחר פרסום הנתון על כך שקצב האינפלציה במדינה ירד מ-7.9% לפני שנה, ל-2% בלבד"

 

 

 
Photo-Michalsuszycki-Dreamstime.comPhoto-Michalsuszycki-Dreamstime.com
 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2024

הריבית בבריטניה נותרה על 5.25 אחוזים, למרות שלו הייתה יורדת, היה התזמון לכך מושלם – לאחר פרסום הנתון על כך שקצב האינפלציה במדינה ירד מ-7.9% לפני שנה, ל-2% בלבד ובכך השתווה, למעשה, לרמת היעד. הוא גם תאם לחלוטין את התחזית שפרסם בנק אוף אינגלנד בחודש הקודם.

בנוסף, לא השתנו יחסי הכוחות בקרב חברי הוועדה, כך שרק 2 מ-9 תמכו בהורדת הריבית כבר כעת ו-7 אחרים צידדו בהותרתה ללא שינוי. גם ההודעה וגם יחסי הכוחות היו לפי צפי השוק.

יצוין כי הריבית עלתה בעקביות מ-0.1 אחוז בשלהי 2021 עד לרמתה הנוכחית, שהיא הגבוהה ביותר זה 16 שנים, אך לא השתנתה מאז אוגוסט האחרון. בחודשים האחרונים יושב למעשה בנק אוף אינגלנד על הגדר ונוקט מדיניות תלוית נתונים תוך קבלת החלטה לקראת כל פגישה.

מעניין לציין כי על אף ירידתה החדה של האינפלציה – מהר יותר מאשר בגוש האירו, לדוגמא - מנבאים הסקרים מהפך בבחירות הקרובות.

נראה כי בנק אוף אינגלנד לוקח בחשבון שליבת האינפלציה – המדד בניכוי מזון ואנרגיה – יורד לאט יותר (מ-6.9% ל-3.5%) מהאינפלציה עצמה וכמובן עדיין רחוק מרמת היעד.

כמו כן מתמודד בנק אוף אינגלנד עם דביקותה של האינפלציה – התרכזותה בסעיפי השירותים והמוצרים הלא סחירים – תופעה שמאפיינת את האינפלציה במדינות מפותחות רבות. אינפלציית השירותים אמנם ירדה מ-5.9% ל-5.7% אך עדיין הייתה מעל הציפיות.

בנוסף, חושש בנק אוף אינגלנד מלחצי שכר מכיוון שוק העבודה ואינו יכול לקבוע כי סיכון זה ללחצי המחירים אכן נמוך מספיק.

לבסוף, ככלל נוקט הבנק גישה זהירה ומעוניין לראות כי האינפלציה לא רק ירדה ל-2%, אלא מתבססת באזור זה.

עם כל זאת, ולמרות שיחסי הכוחות לא השתנו, עדיין סביר להניח כי ככל שהמגמה תימשך, נראה כי בנק אוף אינגלנד ילך בדרכו של הבנק המרכזי של אירופה ויוריד את הריבית ב-¼ אחוז כבר בתחילת אוגוסט. אם הריבית לא תרד במועד זה – יהווה הדבר איתות שלילי לשווקים.
x