עקב עדכון משקולות בתעודת סל: צפויים היום ביקושי ענק לאנבידיה והיצעי ענק באפל

ביקושים עודפים של 11 מיליארד דולר במניות אנבידיה והיצעים גדולים של 12.7 מיליארד דולר במניות אפל צפויים להיום אחר הצהריים עקב שינויים במשקלי המניות בתעודת הסל XLK

 

 
ביקושים עודפים של מיליארדים במניות אנבידיה ואפל / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרביקושים עודפים של מיליארדים במניות אנבידיה ואפל / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/06/2024

"הזנב מכשכש בכלב". אין פתגם שמסכם טוב יותר את השינוי שעתיד להתרחש היום אחר הצהריים, כאשר הביקושים למניות אפל ואנבידיה צפויים לזנק באופן דרמטי, בעקבות שינוי נדרש במשקלי המניות בתעודת הסל XLK.

הנחת היסוד היא שהמניות הן שמשפיעות על תעודת הסל, אולם ה"הייפ" סביב 3 חברות הטכנולוגיה "המופלאות" הבולטות, משנה את המשחק בכל פרמטר אפשרי.

כך גם מה שקרה לתעודת הסל Technology Select Sector SPDR Fund (NYSE: XLK) העוקבת אחר מדד S&P 500 Information Technology.

במהלך ארבע השנים האחרונות, שלוש המופלאות - אפל, מיקרוסופט ואנבידיה היכו בכזו עוצמה את השוק, עד כי המשקל של כל אחת מהן בתעודת הסל XLK נתקל בחומת החוקים והתקנות שמגבילים את משקלן של מניות בודדות בתעודות סל.

היום אחר הצהריים (שישי), תעודת הסל XLK תבצע איזון מחדש כדי להוריד את משקל ה-22% של אפל ל-4.5% ולהגדיל את משקל ה-5.9% של אנבידיה ל-21.1%, כך על פי הערכות בלומברג, כפי שפורסם ב-Yahoo finance.

המשמעות היא, שיימכרו מניות של אפל ב-12.7 מיליארד דולר, ויירכשו מניות של אנבידיה ב-11 מיליארד דולר. זה קרוב לסכום הדולרי של מניות אפל הנסחרות בכל יום נתון, וכרבע מהסכום הדולרי שבו נסחרת אנבידיה מדי יום. במילים אחרות, מדובר בסכומים מהותיים.


טבלה להמחשת האיזון:

מצב זה, שבו נמכרות ונרכשות מניות של חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם בשוויים של מיליארדים, בעקבות שינויי איזון בתעודת סל, הוא בדיוק אותו "זנב המכשכש בכלב" - כלומר שתעודת הסל משפיעה על מניות החברות.

הפעולות הללו בעצמן יגרמו לשינויים במניות הללו גם במדדים: S&P 500 Information Technology  ואפילו S&P 500, והמשקיעים יחוו תנודתיות רק בגלל שינויים בתעודת סל.

שינוי משקלן של מניות בתעודות סל הנובע מאילוץ רגולטורי, משפיע על מניות בצורה שאינה כלכלית כי אם טכנית. זאת כיוון שכל כך הרבה כסף מושקע כיום בתעודות ובמדדים. וכאשר "משחקים" בבורסה לא מתוך אנליזות מקצועיות כי אם באופן פרוצדורלי, אין לדעת למה הדבר יוביל בשוק המניות. על אחת כמה וכמה, כשלא היה בהיסטוריה מקרה שבו תעודות הסל כל כך גדולות כמו בשנים האחרונות.

כעת נותר להמתין ולראות מה יעשה השינוי במשקל המניות בתעודת הסל, למניות עצמן.

x