קרן נאמנות במוקד || FOREST אגם - אג"ח מדינה || קרן מצויינת לנישה של אג"ח מדינה ללא מניות

תכונותיה העיקריות: אמון הציבור (גודל+גיוסים), עלות נמוכה, ותנודתיות אפסית יחד עם תשואה נאותה לסולידיות שלה

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2024

בואו נודה על האמת: המניות קצת תנודתיות לאחרונה כאשר חוסר הוודאות לגבי העימותים מול אויבינו מתפתח בדרום, בצפון ואף במרכז. רוב הימים אנו יכולים לקבל תנופה קטנה מהרוח הטובה המגיעה ממדדי ארה"ב, אבל, ביום אחד (כמו ב-20-06) העלייה המהירה של הסיכויים להסלמה חמורה מביאה לירידות קשות המוחקות את ההישגים של שבוע שלם או יותר.

אז איפה ניתן למצוא קצת שקט נפשי? עם סיכוי לא גדול לרווח, אבל, עם תנודתיות נמוכה מאוד יחסית? באג"ח הממשלתי כמובן. ויש הרבה קרנות העוסקות בכך. בחרתי לכם את הקרן הטובה שנתית (19-06), מבין כל אלו שמתמחות באג"ח ממשלתי, וללא מניות. אין כאן כניסה לנישה של דירוג, מח"מ, או אג"ח עם תאריך פקיעה מסוים. ההתמחות של מנהלי הקרן רחבה ומקיפה את כל הספקטרום של האג"ח המגיע מן המדינה.

אגב, על פי מה שקורה כרגע בפוליטיקה המקומית, בדולר-שקל, ובכלל באינפלציה הדביקה של חומרי הגלם בכלל, ולנו במיוחד, קשה להניח שבנק ישראל יוריד בקרוב את הריבית. לכן, התשואות על האג"ח הממשלתי השקלי והצמוד  די אטרקטיביות כיום, במידה ותקנו אותן ישירות. אם תשאירו את העניין למנהל קרן, הוא אמור לעשות את הפילטר, ואת התחלופות המתאימות עבורכם. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית פורסט. היא מאוד וותיקה, עם תאריך התחלה של אביב 2006 כאשר בסוף 2015 היה בה שינויי מדיניות משמעותי אשר איפס את ההיסטוריה המעשית שלה. עדיין, זהו תאריך מספיק רחוק כדי שלא נתייחס לרעה כלפי אותו שינוי מדיניות. אחרי הכול, יש מספיק נתונים היסטוריים כדי לבחון היטב את הקרן.

גודלה עומד על 464.2 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום השלישי מבין 24 הקרנות שבקטגוריה, ודמי הניהול שלה עומדים על 0.59%, הממקמים אותה במקום ה-18 מבין אותן קרנות (מהיקרה לזולה). בקיצור: גודל משמעותי (עניין ציבורי) ועלות נמוכה יחסית. שילוב טוב לכל הדעות. וכאן אנו מגיעים לשילוב שמעניין יותר את המשקיעים: תשואה שנתית של 3.71% (19-06) יחד עם סטיית תקן של 0.18% בלבד.

אם לוקחים בחשבון שמדובר בנכסים סולידיים מאוד, התשואה הזו ממש סבירה, יחד עם תנודתיות אפסית ממש. וזה שילוב שהמשקיעים הישראלים ממש אוהבים. לסיום: חשיפות. 1.59% חשיפת מט"ח מכוון להעדפה השקלית של הקרן כאשר הדירוג +AA מאשר לנו את טיב האג"ח. מה שמעניין באמת הוא המח"מ: 2.46 שנים. ממש קצר! האם הם חושבים בקרן שהאג"ח הארוך בעל פוטנציאל נמוך של רווח? זה יהיה נכון רק אם הריבית הגבוהה תישאר במקומה עוד הרבה מאד זמן. בינתיים, נהנים מהביקוש לטווח הקצר.

ביצועי הקרן



בגרף השנתי הזה אנו רואים שהקרן עשתה מהלך מגמתי יפה במיוחד, מאז התחתית הכפולה של סוף 2023. ולמרות שריבית בנק ישראל לא השתנתה, ואפילו ירדה פעם אחת, מנהלי הקרן הצליחו לשמור על בעלי יחידות הקרן ולתת להם תשואה נאה. בכל אופן, הנה ההשוואות: מול נכס בסיס, ומול התחרות. נתחיל מול קרן של הראה, המשלבת את כל סוגי האג"ח הממשלתי. על פי הטווחים הידועים: שלוש שנים, שנתיים, שנה:





אין מה לומר חוץ ממה שבולט בתצוגה הזו. בחירת הרכב האג"ח, ובמיוחד המח"ם שלו, נותנים לקרן של פורסט יתרון די ברור. והנה מול התחרות (אי-בי-אי, קסם, סיגמא) כאשר הטווחים הם: שלוש שנים, שנתיים, שנה:




וכאן אנו רואים איך הקרן של פורסט נמצאת תמיד בחלק העליון של החבורה, אם לא בהובלה ממש.

גיוסים ופדיונות



הגענו לחלק המשמח תמיד, כאשר קרן מצליחה להראות לנו בגיוסים שהמשקיעים מסכימים עם מה שאני מנסה לתאר כאן במילים. מאז סוף 2023, אנו רואים כניסה מאסיבית ממש של כספים לתוך הקרן. ניתן לראות זאת בצורה מיטבית בעקומת שווי נכסי הקרן. זוהי אסמכתא "ברגליים" מצד הציבור בדבר טיב הקרן. לפחות כאשר מדובר בנישה הזו של אג"ח מדינה ללא מניות. הנה התפתחות הגיוסים מול התחרות:



גם כאן אנו רואים שהקרן של פורסט תמיד הייתה בצד החיובי של הסקאלה, ובמיוחד בתקופה האחרונה. 
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5106562
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/144

המון הצלחה לכולם!

 
x