S&P500 ות"א 35 ניתוח טכני - מה יכול לעצור את המגמה?

בארה"ב, המשך זרימת הנזילות דוחף לשיאים חדשים של שוק צר מאוד. באחד העם: צמצום השחקנים עוזר לשמור על תנודתיות נמוכה בין רמות מחיר קרובות למדי

 

 

 
S&P500 ניתוח טכני, איור: פאנדרS&P500 ניתוח טכני, איור: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2024

עבור מי שמעורה ומתעניין, לא יהיה בדברים הבאים חידוש גדול: שוק המניות האמריקאי ממשיך לרחף לו בחדווה ואצילות, בין ענני ה-AI, ומצליח לייצר שיאים היסטוריים של כל הזמנים למרות רוחב השוק האיום והנורא.

אבל, מכיוון שרוב רובו של הציבור אינו במניות ספציפיות, אלא בתעודות סל או נגזרים עוקבים של מדדים כמו ה-S&P500 והנסדק, זה לא ממש משנה. העובדה שיעד ה-5500 הושג ברמה התוך יומית מוכיחה שוב את האמרה שאני חוזר עליה כבר המון זמן: "אל תפעלו על פי מה שאתם חושבים שצריך להיות אלא על פי מה שקורה בפועל".

אחרי הכול, העובדה שכל העליות האלו נעשות על בסיס 5-10 מניות, ש-3 מהן (מייקרוסופט, אפל, ואנוידיה) בעלות שווי שוק של מעל 3 טריליון דולר (!!), אינה מבטלת את המגמה, או אפילו גורמת לה נזק. כל עוד הנזילות (הכסף הזמין להשקעות) קיימת, והיא דוחפת את השוק, ומחליטה להיות מרוכזת בסוג זה של שוק הון, הדבר יכול להימשך המון המון זמן.

מה יכול לעצור את המגמה החיובית? סגירת הברז של הכסף הזמין. איך זה יקרה? מעבר חוזר של הפד ל-QT מאסיבי, החלטה של הבנקים להחזיר את ה-Reverse Repo לאזור ה-2.5 טריליון מאזור ה-400 מיליארד של היום, החלטה של הממשל לחתוך בתוכניות ממשלתיות ולעצור גיוס עובדי מדינה למשרות פיקטיביות, ובמיוחד, החלטת הצרכן להפסיק לצרוך בצורה ברוטאלית על בסיס "צרוך עכשיו ושלם אח"כ".

האם כל זה יקרה בקרוב? נצמצם ונשאל: האם אפילו אחד מכל אלו יכול לקרות עד הבחירות של נובמבר? אני משאיר לכם את התשובה לכך. ייתכנו בהחלט תיקונים טכניים יורדים הנובעים מהצורך של חלק מהשחקנים הגדולים לקחת רווחים כל כמה זמן. כמו כן, עולם האופציות והחוזים, שהשתלט על המסחר, יכול גרום לזעזועים זמניים. אבל, במהות, קשה לראות משהו סטייל 2022, 2018, ובמיוחד משה כמו 2008, 2000 או 1987 בקרוב.

כל כמה זמן אנו עדים להחמרה במצב הכלכלה האמיתית בארה"ב. המקרו מתדרדר בייצור, בצריכה (Retail sales), ואף בתוצר ובנתונים הלא ממשלתיים של התעסוקה. אבל, כאשר אפל, גוגל, מטא, ואנוידיה מבטיחים לנו עולם חדש של אנושות משופרת, יחד עם גיבוי נזילות בלתי נגמרת, הסבירות שנתונים של כלכלה אמיתית יביא לירידות חדות הוא אפסי.

כרגיל, הממוצעים הנעים יכולים להראות לנו את גבולות הגזרה של הטווח הקצר (20)-בינוני (50)-ארוך (200), והאינדיקאציה יכולה להצביע על מצבי קניות יתר וסטיות. ואלו יכולים להיות היעדים הזמניים של אותם תיקונים יורדים זמניים. אבל, שיאים ושפלים יורדים מגמתית נמצאים, כנראה, מעבר להררי החושך של הקלפי.

לגבי השוק שלנו אומר כך: חוצנים שהיו מגיעים לארצנו הקטנה ושומעים על מצבה המסובך של מדינתנו בדרום, בצפון, ביהודה ושומרון, ומול הקהילה הבינלאומית היה מעריך שמדד המניות שלנו יהיה סביב התחתיות ההיסטוריות שלו. ואיפה הוא נמצא בפועל? ממש לא רחוק מהשיא של כל הזמנים.

נכון מאוד: למרות הירידות האחרונות, המדד עדיין נמצא במצב של "החלטה" מדשדשת סביב השיאים שהושגו לאחרונה, דהיינו סביב 2000. יש המון הלוך ושוב, אבל זה המצב המפתיע של הדברים. הבה ננתח לרגע את הסיבות לכך.

הצד האופטימי כלפי השוק: השוק שלנו זול בכל קנה מידה בינלאומי, ובמיוחד בהשוואה למה שקורה בארה"ב. מספיק לראות את המכפילים של הבנקים, חברות הנדל"ן והצריכה, ואף חלק מחברות הטכנולוגיה. כמו כן, מי שרצה או יכול היה לצאת, עשה זאת כבר מזמן, כאשר חלקם הגדול עשו זאת בזמן המהומות סביב הרפורמה המשפטית. לפני אירועי ה-7-10. לבסוף: יש לנו עדיין משק חזק, ועובדה היא שחברות הדירוג לא ממש "קרעו" אותנו לגזרים, עדיין.

ומה בצד השלילה והפיסמיות? פשוט: לכולם ברור שיש צורך בהרבה סבלנות כדי לראות תוצאה טובה להשקעה כרגע בשוק המניות הישראלי. המצב מלא בחורים של אי וודאות כאשר המערכה הקשה והכבדה (הצפונית) עדיין לא נפתחה ברצינות. כמו כן, החלק של הזרים בשוק קטן בהדרגה, כפי שניתן לראות במגמה של הדולר-שקל. ולבסוף: למה להיות במניות המסוכנות כאשר מקבלים כ-5% על הכסף, ללא סיכון? בפיקדון או בקרן כספית?

מכל זה נאמר: כל הכבוד לשוק המניות הישראלי שמוכיח עמידות, רצינות, ואופטימיות למרות כל הקשיים הסביבתיים שבהם הוא נלחם. פירוט של הרמות הטכניות תמצאו מטה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

S&P500

לא יאומן כי יסופר: מאז התחתית של נובמבר 2023, מדד S&P500 הצליח להניב כ-34% (!!) למאמינים בו. לא מדובר במניית טכנולוגיה חדשה, או במניית כרייה של זהב או נפט. לא מדובר במטבע קריפטו או בחברה שמצאה תרופה להשמנה. מדובר במדד הנסחר ביותר בעולם (!). ובראשו, שלוש חברות שכל אחת מהן עברה את ה-3 טריליון דולר שווי שוק!

האם זו בועה? כבר כתבתי מספיק על כך לעיל. טכנית נאמר: הממוצע הנע 20 (עקומה כתומה) היה לאינדיקאטור הראשי להמשך המגמה העולה הרבה מאוד זמן. התרחקות גדולה ממנו יכולה להביא לתגובה קטנה של תיקון יורד. ואנו נמצאים כרגע במצב של קניות יתר והתרחקות כזו. לכן, יש צורך בזהירות של הטווח הקצר כאשר שבירת 5350 תהיה הסנונית הראשונה למשהו שלילי.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

TA35

כפי שכתבתי לעיל, שוק המניות שלנו נמצא בדשדוש אופקי צר למדי. פעם, יכולנו לומר שגבולות הגזרה שלו נמצאים בין 1880 ו-2020, והיום, נצמצם זאת ל-1940 ו-2020. מספיק להסתכל על המקדי כדי להבין כמה השוק תנודתי ועומד במקום. טכנית, אין הרבה מה לומר מעבר לכך: הייתי ונשארתי חסיד גדול של עקיבה אחדי הדולר אצלנו כמגדלור הסנטימנט עבור כל שוק ההון. מדוע? כי הוא מייצג את פרמיית הסיכון שלנו כמדינה, וקובע המון עבור השחקנים הקובעים. אלו שסוחרים, ולא משקיעים לטווחים ארוכים מאוד כמו המוסדיים של כספי הפרישה.

בכל אופן, אני מעריך שענייני עזה יגיעו לסוג של סגירת מעגל תוך שבועות ספורים ואז יגיע הרגע (אם לא קודם...) שבו יהיו חייבים להחליט אם המערכה בצפון מצדיקה עלטה בגוש דן. אגב, שאלה מעניינת: האם השוק יקרוס בפתיחת אותה מערכה, אבל יעלה מיד בתנופה חזקה? כמו שהוא עשה ברוב מלחמות ישראל, כולל ב-7-10? שאלה מעניינת שתשובתה עדיין לא ידועה.

בכל מקרה, כמאמין גדול בעתידה של מדינת ישראל, אני חושב שהשקעת ערך, על בסיס שווי החברות הטובות שיש לנו, והפוטנציאל שלהן לטווח ארוך, הוא הדבר ההגיוני ביותר. אין כאן המלצה אלא הבעת דעה שדומה למה שאמר באפט ב-2008: "Never bet against America". יחד ננצח בגדול!
x