האינפלציה האטה, אבל זה לא כל הסיפור

רמות אינפלציה נמוכות יותר לא מבטלות את ההשפעה של עליית המחירים על אנשים, אך עדיין יוצרות הזדמנויות להשקעה

 

 
האינפלציה האטה / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרהאינפלציה האטה / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2024

כשעסוקים חזק מידי בכל נתונים שמתפרסמים כל הזמן, מקובעים על כל שינוי קטן בשיעור האינפלציה, קל לפספס את התמונה הגדולה יותר. זה כמו להיות בתוך יער ולהתמקד רק בעץ אחד מבלי לשים לב שהיער כולו יכול לספוג פגיעה.

למה הכוונה? הנתונים מצביעים על כך שבזמן שהבנקים המרכזיים ומיני כלכלנים סוחרים/משקיעים  שמחים וחוגגים בגלל האטת האינפלציה, יש אוכלוסיה שלמה של אנשים רגילים בארה"ב שעשויים להיות מודאגים מעט יותר מהעלייה האדירה של 25% במחיר מאז 2020, והעניין הוא שלא מדובר רק במזון – אלא כל מדד המחירים לצרכן עולה ב-23%.

הנקודה היא שהאינפלציה היא רק מדד לכמה מהר המחירים עולים, אז ירידה לרמה "מתונה" של 2% רק אומרת שהקצב הואט - ולא שהמחירים ירדו בחזרה למצב נורמלי. הרמה הזו גבוהה בהרבה ממה שהייתה קודם לכן. כלומר, אם השכר של האנשים לא עמד בקצב הזה ועלה או שההשקעות שלהם לא עלו, הם כנראה מרגישים את הקושי של ​​יוקר מחיה שעכשיו הוא גבוה יותר.

במילים אחרות, אמנם רמות אינפלציה נמוכות יותר ללא ספק נשמעות טוב, אך הן לא פותרות את הבעיה או מבטלות את ההשפעה שיש לעליית המחירים של השנים האחרונות. וחלק ניכר מהאוכלוסייה, מרגישים משמעותית את הקושי הזה מבחינת יכולת ההוצאות של משק הבית.

בשלב זה, צריכים להחזיק אצבעות שהכלכלה תישאר עמידה, המשכורות ישתנו יותר ומחירי הנכסים ימשיכו לעלות. כי אם זה לא יקרה, הלחץ שיווצר מעלויות המחיה הגבוהות יותר יכול להשפיע בסופו של דבר על הכלכלה הרחבה יותר, וכולם יסכימו שזה כאב ראש שאף אחד לא רוצה.

אך כמו תמיד לא הכל שלילי בתמונת המצב הכוללת  בשווקים. כי בכל זאת, האינפלציה מתקררת והמשקיעים מתמחרים סיכוי של 58% להורדת ריבית של 0.25% בספטמבר, וכשהורדת הריבית בפתח – מגיעות הזדמנויות חדשות. 

מהן ההזדמנויות החדשות?

נפתח בכך שחלק מהאנליסטים מודאגים מהערכות השווי הגבוהות של מניות הטכנולוגיה, במיוחד המניות שקשורות לבינה מלאכותית, כי יש סימנים לכך שההתלהבות הרחבה בשוק נעצרת לאחר ריצה רצינית במדד S&P 500. למשל, ביום שישי האחרון ראינו שאנבידיה גררה את הטכנולוגיה כלפי מטה מה שהכביד על ה-S&P 500 והנאסד"ק עתירי הטכנולוגיה, זה בא לידי ביטוי גם בקרב חברות מוליכים למחצה אחרות, כולל קוואלקום, ברודקום ומיקרון שהפגינו ירידות.

זה הוביל את בנק אוף אמריקה לשים עין על מניות קטנות שכבר תקופה ארוכה (משנת 2014 אם לדייק) רשמו ביצועים נמוכים, אך הבנק טוען שזה עשוי להשתנות בקרוב. ההסבר לכך הוא שהביצועים הנמוכים במשך זמן כה רב בעצם השאיר אותן זולות - לא רק בהשוואה לחברות הגדולות, אלא גם בהשוואה להיסטוריה שלהן. וזה גרם למשקיעים לתהות מתי התקופה הזו של תת ביצועים תסתיים ותביא איתה התעוררות.

אז קצת סטטיסטיקה או היסטוריה יכולה לעזור כדי להבין את הרעיון של בנק אוף אמריקה לגבי המניות הקטנות שבהן הוא רואה הזדמנויות השקעה.

לפי בנק אוף אמריקה, הנתונים ההסטוריים מצביעים על כך שבמשך 50 השנים האחרונות, מניות קטנות לרוב הניבו ביצועים נמוכים שלושה, שישה ו-12 חודשים לפני שהפדרל ריזרב התחיל להוריד את הריבית. אבל השינוי בפועל קרה חודש אחד לפני הורדת הריבית הראשונה - בדיוק כשהסוחרים מתחילים להיות בטוחים שעלויות אשראי נמוכות יותר בדרך. בנוסף על כך, לאחר הפחתת הריבית הראשונה, החברות הקטנות נטו לעלות על החברות הגדולות למשך חצי שנה עד שנה.

כיצד התמודדו מניות המניות הקטנות, ביחס לעמיתיהן הגדולות, בממוצע לפני ואחרי הורדת ריבית ראשונית של הפדרל ריזרב, במהלך 50 השנים האחרונות:

מקור: בנק אוף אמריקה.

לסיום, יש לציין שהאתגר העיקרי של חברות קטנות רבות הוא רמות החוב הגבוהות שלהן: רוב ההלוואות שלהן הן לטווח קצר או בריבית משתנה, כך שהן נפגעות חזק יותר כשהריבית על ההלוואות עולות, אבל מצד שני, הן רואות יתרון גדול יותר כשהריביות יורדות.  זו הסיבה שבנק אוף אמריקה חושב שכדאי לשים עין על מניות קטנות איכותיות בשלב הזה ולחפש קניה של מניות קטנות מבחינת שווי מאוחר יותר השנה, כשנראה שהורדת הריבית קרובה.
 

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.
 

x