לאן צפויים הגופים המוסדיים להפנות את כספם?!

Super Return Berlin 2024 - משרטטים את עולם ההשקעות

 

 
לאן צפויים הגופים המוסדיים להפנות את כספם / איור: פאנדרלאן צפויים הגופים המוסדיים להפנות את כספם / איור: פאנדר
 

רמי דרור, שותף מנהל VALUE השקעות מתקדמות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/06/2024

לפני כשבועיים, בשבוע הראשון של יוני, התקיים האירוע השנתי הגדול ביותר בתעשיית ה Private Capital. כנס ה-Super Return המתקיים מדי שנה בברלין הוא האירוע הגדול מסוגו. פרט לאורחים הרבים, הגיעו לכנס מעל ל 5,000 מובילי דעה בעולם הפריבט קפיטל לצד משקיעים , מנהלי השקעות של גופים מוסדיים - סה״כ כ 1,500 LP (משקיעים) המנהלים נכסים מנוהלים של מעל  50 טריליון דולר. 

מעבר להיותו פלטפורמה לנטוורקינג וליצירת עסקאות, הכנס השנה  שוב הוכיח את עצמו כאירוע מרכזי בעולם הפיננסים וההשקעות, שאוסף כמה מהמוחות המבריקים והדמויות המשפיעות ביותר בתעשייה. בכנס השנה עלו תובנות קריטיות ואסטרטגיות חדשניות שאמורות לעצב את הכיוון העתידי של עולם ההשקעות.

3 תובנות עיקריות שנידונו בהרחבה על ידי הדוברים השונים וחשוב לשים אליהם לב

AI גם כאן. כלי בינה מלכותית חדשים נכנסים יותר ויותר לניהול ההשקעות.

קרנות ה Mid-Market צפויות להנות מגיוסים בזכות טרק רקורד ותשואה עדיפה שמגיעים ממיקוד עסקי, התמחות וגמישות גבוהה יותר ביחס לקרנות הענק.

תחום ה-Secondary בעלייה, ולא סתם השוק שם מבטו באסטרטגיה זו. האפשרויות מגוונות יותר ובתחומים נוספים כגון תשתית ונדל״ן, פוטנציאל התשואה בתחום זה רחב יותר ונותן את הפתרון הנכון בתקופת ריבית גבוהה.


כישראלים שלקחו חלק בכנס, חשוב לציין שלצד הפסימיות המשתקפת בתקשורת העולמית עמיתי ואני חווינו שיתוף פעולה, אהדה ותמיכה ורצון גדול להמשיך ולעשות עסקים ושיתופי פעולה עם שוק ההון הישראלי, מוסדיים וכשירים כאחד.

לטובת הכנס רוקנו החדרים של שני בתי מלון מרכזים בסביבת הכנס ואת מקום המיטות בחדרים החליפו שולחנו וכסאות כך שחדרי המלון יכלו לשמש כחדרי ישיבות. מעבר לחדרי המלון, המסעדות בסביבת הכנס ובתי הקפה הפכו למקומות מפגש של  Speed Dating  בין קרנות למשקיעים ולמפיצים על מנת לתת מענה לאפשרויות מפגש של אלפי האורחים שפקדו את הכנס, כמו כן מארגני הכנס הציבו קרוואנים לאורך הרחוב על מנת לאפשר מקומות מפגש. 

מעניין היה לראות כי גם בסביבת ההשקעות הבינלאומית שמים זרקור על AI, לאו דווקא כחשיפה לחברות טכנולוגיה בתמהיל ההשקעות, אלא בשימוש בכלים עצמם. הדיונים התרכזו סביב האופן שבו בינה מלאכותית, למידת מכונה וניתוח ביג דאטה משנים את הדרך שבה מתקבלות החלטות השקעה. מומחים הדגישו את החשיבות של מינוף הטכנולוגיות הללו כדי לשפר תהליכי קבלת החלטות, לזהות הזדמנויות משתלמות ולנהל סיכונים בצורה יעילה יותר.

אי-ודאויות כלכליות שמעצבות את אקלים ההשקעות ברחבי העולם

נושא מרכזי נוסף היה ה-View ביחס לשווקים העולמיים על רקע מתחים גיאופוליטיים ואי-ודאויות כלכליות שמעצבות את אקלים ההשקעות ברחבי העולם. חוסר יציבות פוליטי ואי ודאות כלכלית יוצרים סביבה זהירה למשקיעים. שינויי מדיניות בלתי צפויים, מתחים מסחריים וסכסוכים אזוריים הקשו על גיוס הון, מכיוון שהמשקיעים הופכים סלקטיביים ושמרניים יותר בהקצאותיהם. סיכונים אלו עלולים לשבש שווקים ותעשיות, להשפיע על ביצועי חברות הפורטפוליו ולחייב גישה ערנית וגמישה יותר לניהול השקעות.

אחד האתגרים העיקריים שנדונו היה סביבת הריבית הגבוהה יותר. עלויות אשראי מוגברות ייקרו את המימון של עסקאות חדשות, והשפיעו ישירות על היקף העסקאות ועל הרווחיות של רכישות ממונפות. בנוסף, עלות השירות של החוב הקיים עלתה, והפעילה לחץ נוסף על חברות הפורטפוליו, לפעמים על חשבון יוזמות צמיחה ושיפורים תפעוליים. בהקשר זה ניתן לציין כי גם אופי העסקאות בתחום הפרייבט אקוויטי מתפתח, כאשר רכישות ממונפות מסורתיות הופכות למאתגרות יותר, חברות בוחנות מבני עסקה חלופיים, כגון השקעות בנכסים ובמגזרים במצוקה כמו תשתיות ופרויקטים של אנרגיה מתחדשת, המציעים יציבות וצמיחה.

קרנות בעולם ה-PE הראו יכולת להסתגל לתנאים משתנים

למרות האתגרים הללו, הייתה תחושה של אופטימיות לגבי חוסנה של תעשיית הפרייבט אקוויטי. היסטורית, קרנות בעולם ה-PE הראו יכולת להסתגל לתנאים משתנים, וחברות כבר מתאימות את האסטרטגיות שלהן כדי לנווט בנוף הנוכחי. היבט קריטי נוסף של הסתגלות שנדון היה הדגש על שיפורים תפעוליים.

בסביבת עלויות גבוהה יותר, קרנות PE נוקטות בגישה מעשית יותר, ופועלות באופן פעיל להגברת הערך של חברות הפורטפוליו שלהן באמצעות יעילות תפעולית, ניהול ושליטה בעלויות לצד יוזמות צמיחה אסטרטגיות. התמקדות זו בניהול אקטיבי יכולה לעזור להניב תשואות גם באקלים כלכלי מאתגר.

סביבת הגיוסים בשווקים הפרטיים הייתה מאתגרת במהלך 2023

סביבת הגיוסים בשווקים הפרטיים הייתה מאתגרת במהלך 2023. סכום הגיוסים הכללי היה נמוך ב-20.5% מאותה נקודה ב-2022, כ-48.4% פחות קרנות נסגרו במהלך השנה.
הפגיעה לא הורגשה באופן שווה – בהשוואה לשנת 2022, תחום ה-PE ירד רק ב-1.1% וזאת בניגוד לדעה הרווחת. אסטרטגיית ה- Secondary נהנתה מעלייה של 65.1% בגיוסים. מנגד תחום ה-VC רשם ירידה חדה בגיוסים של 47.3%, הנכסים הריאליים ירדו בכ-42.9% ולבסוף קרנות הנדל"ן רשמו ירידה של 41.9%.

עליית קרנות Mid-Market

אחת המגמות המרכזיות שדובר עליה היה  עליית קרנות Mid-Market  (קרנות שהיקף נכסיהן המגוייס הואבין 1 מיליארד דולר ל 5 מיליארד דולר) למרכז הבמה.

קרנות אלו  סיפקו בעקביות ביצועים מרשימים לאורך השנים כאשר ההצלחה שלהם היא תוצאה של אסטרטגיה מוכחת מלווה בטרק רקורד יציב שמייצר אמון באפשרויות ההשקעה הללו בסייקלים שונים של השוק. בקרב קרנות אלו ניתן למצוא לא מעט גופי השקעה ותיקים בעלי התמחויות ספציפיות המנגישות אפשרויות השקעה שונות. בין האסטרטגיות הדומיננטיות עליהן דובר, ניתן למצוא סוגים שונים של אשראי, שמטרתם לנצל את שיעורי הריבית הגבוהים עדיין ואת זרימת העסקאות, תוך מבט למצבי לחץ ומצוקה נוספים. כמו כן -

Secondary שהיה הפלח הצומח ביותר ב-12 החודשים האחרונים לא בא לידי ביטוי רק באסטרטגיית ה-PE אלא מתפתח גם בעולם קרנות נדל"ן, תשתיות ואסטרטגיות אחרות. גם מצד המשקיעים המוסדיים הגדולים בעולם אפשר לראות  הפניה של  הקצאת ההשקעות לקרנות Mid-Market המתמחות באסטרטגיות נישה או בסקטורים ספציפיים, הן ב-PE והן באשראי. מספר הקרנות מהסוג הזה השנה היה הגדול ביותר שראינו בכל הכנסים. 

שאיפת גופי ההשקעה להרחבת הפעילות  גם ל-Wealth Management

מגמה נוספת שנידונה היתה הצורך או השאיפה של גופי ההשקעה להרחבת הפעילות מעבר להשקעות המוסדיות גם ל-Wealth  Management אנחנו רואים גופי השקעה מובילים פועלים ליצירת קרנות נוספות במבנה פתוח המאפשר נזילות גבוהה יותר מאשר בקרנות הסגורות , ברור היה לכולם כי המצב הגלובלי הנוכחי מחייב חשיבה פתוחה יותר וכן שהמשקיעים צריכים רמות נזילות גבוהות וגופי ההשקעות פועלים למלא את הצורך הזה. 

היכולת להסתגל ולחדש תמיד הייתה סימן ההיכר של חברות פרייבט אקוויטי מצליחות. על ידי התמקדות בהשקעות, אסטרטגיות, שיפורים תפעוליים ומבני עסקאות מתפתחים. ניתן להעריך כי בשנה הקרובה נראה השקעות של גופים מוסדיים מופנים, יותר מבעבר, לסגמנטיים של קרנות חוב אופורטוניסטיות, קרנות secondary בתחומים נוספים כגון תשתית ונדל״ן, ובעיקר לקרנות ה-Mid-Market.

x