גמל: רפורמת המסלולים בגמל, פנסיה והשתלמות ואיך תשפיע עליכם? וגם עמוד S&P500 חדש ב FUNDER

המדריך לרפורמה במסלולי ההשקעה בגמל, פנסיה, השתלמות ופוליסות חיסכון: כל מה שחשוב לדעת על השינויים הצפויים. ראיון עם בכיר במיטב החברה שמובילה היום במסלול פסיבי כללי וכיצד הרפורמה יכולה להגדיל את פוטנציאל התשואה ומגוון ההשקעות של הציבור בחיסכון - חדש באתר FUNDER GEMEL >> לינק לעמוד S&P 500 שמכיל את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות במסלול S&P 500

 

 
אודי תייר / צילום: עדי חייט, עיבוד: פאנדראודי תייר / צילום: עדי חייט, עיבוד: פאנדר
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/06/2024

חוסכים כספים באמצעות קרן פנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה ומכשירי חיסכון נוספים? סביר להניח שגם אתם קיבלתם מכתב בו התבשרתם על השינוי הצפוי במסלולי ההשקעה, שייכנס לתוקפו ב- 1 ליולי 2024. מה משמעות השינוי, איך הוא יכול להשפיע עליכם, ואילו הזדמנות הוא טומן בחובו?

יצרנו עבורכם את המדריך לרפורמה במסלולי השקעה, עם כל המידע שחשוב לדעת. 

מהי הרפורמה במסלולי השקעה – ולמה היא נועדה?

רשות שוק ההון השיקה רפורמה במסלולי ההשקעה של מגוון מוצרי חיסכון – שבהם קרנות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל ופוליסות חיסכון. מטרת הרפורמה היא לבצע סטנדרטיזציה במסלולי ההשקעה, כדי שאנחנו כחוסכים נוכל להשוות בצורה קלה יותר בין ביצועי המסלולים בחברות השונות. 

בהתאם לכך, הוגדרה רשימה סגורה של מסלולי השקעה שגוף מוסדי יכול לנהל, עם מדיניות השקעות אחידה. המסלולים האחידים מחולקים למספר קטגוריות, שבהן מסוללים סחירים, מסלולים עוקבי מדדים, מסלולים בניהול אקטיבי, מסלולי אמונה ומסלולי קיימות. 

איך הרפורמה צפויה להשפיע עלי?

כדי להתאים את מסלולי ההשקעה למצב החדש, בחלק מהמסלולים צפויים לחול שינויים: חלקם יתמזגו עם מסלולים אחרים ובחלקם תשתנה מדיניות ההשקעה. קיבלתם מכתב המבשר על הרפורמה במסלולי ההשקעה? כנראה שהמסלולים בחלק ממוצרי החיסכון שלכם צפויים לעבור שינויים. כך למשל מסלולי אג"ח ומניות שכללו השקעה של עד 10%, 15% או 20% במניות ימוזגו למסלול "אשראי ואג"ח עם מניות", הכולל השקעה של עד 25% במניות. 

שינוי נוסף הוא במדיניות ההשקעה. כך למשל מדיניות ההשקעה במסלולים פסיביים, העוקבים אחרי מדדים, תכלול השקעה בלפחות 3 מדדים שונים (זאת למעט מסלול S&P 500 שהוחרג – ומאגד 500 חברות אמריקאיות הנסחרות בשוק ההון האמריקאי הנבחרות על ידי וועדה). בנוסף, כדי לייצר חשיפה מגוונת למדדים לצורך פיזור סיכונים, נקבע כי שיעור החשיפה לכל אחד מהמדדים לא יהיה נמוך מ- 10% ולא יעלה על 50%.

קיבלתי הודעה על מיזוג מסלולים. האם עליי לבצע פעולה כלשהי?

השינוי במסלולי השקעה ייכנס לתוקף ב- 1 ליולי 2024, ומבחינת החוק הוא אינו מחייב ביצוע פעולה כלשהי. יחד עם זאת, מדובר בצומת החלטה משמעותי שמעניק לנו הזדמנות לבחון את המצב הקיים, להבין האם מסלולי ההשקעה עושים עבורנו את העבודה.

איך אפשר למקסם את ההשקעה בעקבות הרפורמה?

הרפורמה היא הזדמנות "לחשב מסלול מחדש" תרתי משמע, בין אם מסלולי ההשקעה בחסכונות שלכם הושפעו מהרפורמה או לא. אחד השינויים שנכללים ברפורמה נוגע למסלולים הפסיביים – העוקבים אחרי מדדי מניות שונים. חשוב להבין שהמילה "פאיבי" יכולה להטעות – אמנם מסלולים אלה עוקבים אחרי מדדי מניות, אך כל גוף מנהל יכול לבחור מדדי מניות אחרים לפי ראות עיניו, ולהעניק משקל שונה לכל מדד. לכן, חשוב לבדוק מהו תמהיל ההשקעה בכל מסלול, ולוודא שהוא מותאם לצרכים שלכם.

כך למשל יש גופים מנהלים שישקיעו במדדי מניות של סקטור הטכנולוגיה או הנדל"ן, כאלה שיבחרו להשקיע במדדים של שווקים מתעוררים וכאלה שישקיעו במדדים החשופים לדולר או מנטרלים את החשיפה אליו. 

למשל כיום קיים מסלול 'פסיבי מדדי מניות' של מיטב המשקיע במדדי טכנולוגיה בחו"ל, והוא מגודר מטבע (אינו חשוף לתנודות בשער המטבע). לעומת זאת, מסלול 'כללי פאיבי' של מיטב הוא מסלול דולרי המושקע במדדים מובילים כמו ה- S&P 500, מדד הנאסד"ק (שכולל יותר מ- 2,500 ניירות ערך, קרוב למחציתן מסקטור הטכנולוגיה) ומדד MSCI (מדד המניות העולמי המורכב מאלפי מניות בשווקים מפותחים ומתעוררים, והוא מייצג 85% משוק המניות העולמי).

כיצד בוחרים מסלולי השקעה בעקבות הרפורמה? 

הסטנדרטיזציה של המצב החדש נועדה לאפשר לנו להשוות בין תשואות המסלולים הפאסיביים בצורה נוחה יותר, אך מה עושים כאשר מדובר במסלולים חדשים שנפתחו לאור הרפורמה, ולכן אי אפשר להתרשם מתשואות העבר כדי לקבל החלטה? שווה לבדוק מה עשו המדדים בעבר. אפשר גם לבדוק את המסלולים שהיו קיימים ערב הרפורמה. 

זה בדיוק מה שעשינו עבורכם, באמצעות השוואת תשואות במספר מסלולי השקעה מרכזיים. כל הנתונים נלקחו מאתר אתר גמל נט מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שמאפשרת להשוות בקלות את תשואות העבר של מסלולי ההשקעה השונים. 

כפי שכבר הבנו, השונות של המסלולים הפאסיביים בחברות השונות יכולה להיות גבוהה, מכיוון שכל חברה יכולה לבחור להשקיע במדדים אחרים. בהתאם לכך, כפי שאפשר לראות גם השונות בתשואות היא גבוהה:

קרנות השתלמות – מסלול כללי פאסיבי

לא מעט חברות השיקו בשנתיים האחרונות (הרבה בגלל המהפכה המשפטית והנהירה לחו"ל) מסלול "כללי פאסיבי" אך כפי שציינו בתחילת הכתבה, המילה "פאסיבי" בהחלט מטעה וניתן לראות הבדלים בתשואות מכיוון שכל חברה בחרה אפיק השקעה שונה והתוצאות בהתאם.
המובילה בקטגוריה היא מיטב וזה ניכר גם בהיקף הנכסים של הקרן המנהלת את היקף הנכסים הגדול ביותר במסלול עם 1.39 מיליארד שקלים. הקופה של מיטב גרפה למעשה 50% מכלל הגיוסים בענף בקטגוריה זו.

גמל להשקעה – מסלול כללי פסיבי

בתחום הגמל להשקעה מסלול "פסיבי כללי" היקף הנכסים מצומצם בהרבה מההשתלמות כאשר גם פה מיטב מובילה.


שאלנו את אודי תייר, מנהל ערוצי הפצה סוכנים ובנקים במיטב על הדרך שהם עשו בתחום ההשקעה במדדי מניות טרום הרפורמה.

מה גרם לכם לפתוח מסלולים עוקבי מדדים בשנים האחרונות ?

"אנחנו במיטב זיהינו כבר בתחילת שנת 2022 את הביקושים הרבים לקופות פאסיביות בארץ ובחו"ל ובעקבות כך שינינו מדיניות של מספר קופות קיימות להשקעות עוקבות אחר מדדים". 

היה לכם ניסיון קודם?

"שיתוף הפעולה הפורה בין מיטב גמל ופנסיה למומחים של תכלית (ניהול קרנות מחקות וסל) מחברת הקרנות של מיטב, נותן לנו הרבה מאוד ערכים מוספים שבאים לידי ביטוי גם בבחירת המדדים וגם בעלויות הנלוות לכך".

האם המסלול הוא באמת פסיבי?

"אמנם המילה "פסיבי" אכן חוזרת על עצמה לא מעט פעמים בהקשר לרפורמת האוצר אבל אנחנו במיטב, מבינים שבחירת המדדים, תמהיל ההשקעות ואופן המעקב אחר המדדים, הינו ניהול השקעות אקטיבי לכל דבר ועניין; ולכן הדבר נעשה בשיתוף פעולה מלא עם מנהלי ההשקעות והמומחים של תכלית". 

איך אתה צופה את ההתפתחות שלכם בעקבות הרפורמה?

"הניסיון שצברנו בשנתיים האחרונות הביא אותנו מאוד מוכנים לרפורמה וישרת אותנו גם במסלולי השקעה קיימים וגם בחדשים שעתידים להיפתח".


לסיכום,

הרפורמה שתיכנס לתוקף ב1.7 תייצר לציבור לא מעט שינויים ואלטרנטיבות השקעה חדשות, חלק מהמסלולים שיפתחו לא יראו היסטורית תשואות ולכן חשוב לחקור ולראות את ההיסטוריה של המסלולים שכבר קיימים בשוק או את ההיסטוריה של המדדים שבהן ישקעו מנהלי ההשקעות.

המילה "פסיבי" הוזכרה לא מעט בכתבה אך בהחלט ניתן לראות שמרבית המסלולים מנוהלים ומדיניות ההשקעה שם שונה בין היצרנים השונים ולכן חשוב לדעת מי היצרן שבחרת, מה הניסיון  שלו בתחום ורצוי גם לבחון את ההיסטוריה של גוף ההשקעות בהשקעות פסיביות אבל לא רק.


חדש באתר FUNDER GEMEL >> לינק לעמוד S&P 500 שמכיל את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות במסלול S&P 500


x