זירת המט"ח: דולר-שקל ויורו-דולר || הדולר מתחזק בכל החזיתות

עננה קלה של מימוש איגרות חוב על ידי בנקים בינלאומיים שברה באופן זמני את הקורלציה בין חדשות רעות בכלכלה האמריקאית ובין ירידה בתשואות האג"ח הממשלתי בארה"ב. התוצאה: עלייה בדולר העולמי

 

 

 
זירת המטח - הדולר מתחזק בכל החזיתות / תמונה: dreamstimeזירת המטח - הדולר מתחזק בכל החזיתות / תמונה: dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/06/2024

בימים האחרונים, ראינו תופעה מעניינת וחדשה: נתוני מקרו-כלכלה אמריקאיים מתפרסמים כגרועים מהצפוי והתשואות של האג"ח הממשלתי עולות במקום לרדת (עקב ההנחה שמקרו גרוע יוריד את הריבית), והדולר, כתוצאה מכך, מתחזק לו.

הגדיל לעשות המטבע היפני, היין, בהגיעו להיסחר קרוב מאוד ל-160 יין לדולר (!), אזור שהיה אמור להיות קו אדום לבנק המרכזי היפני ושלקראתו ראינו התערבויות רבות שנכשלו. מה קורה כאן? יש המקשרים בין תופעה חדשה (ומאיימת) זו, להודעה של הבנק היפני ב-18-06: עקב הצורך לשמור על יציבות פיננסית הוא מחויב למכור אג"ח אמריקאי בסכום של 63 מיליארדי דולר, עם הפסדים עצומים.


הסכום הזה כשלעצמו אינו מהווה בעיה בכלל עבור שוק האג"ח האמריקאי שהוא הנזיל ביותר בעולם. אבל, החשש הוא שזוהי סנונית ראשונה שתתרחב. כזכור, עבור אותה בעיה ממש, הפדרל רזרב יצר את תוכנית ה-BTFP, שעל פיה הוא לווה כספים לבנקים המקומיים כנגד שווי מלא של אג"ח מופסד. תוכנית שנגמרה כבר.

הבעיה היא שכאן מדובר בבנק זר, ולפד אין כל כך שליטה או יכולת מהותית לעזור, במיוחד אם העניין יהפוך להיות גלובלי. כידוע ממשבר 2007-9, עיקר הצרות במערכת הבנקאית העולמית אינו בתופעה מבודדת אלא במה שקרוי Counter Party Risk. כל הבנקים הגדולים בעולם מקושרים בעבותות של התחייבויות הדדיות. חלקן גלויות וחלקן לא.

וכאשר בנק נמצא בצרה, או חושבים שהוא בצרה, לא ברור עד כמה הצרה הזו תתפשט הלאה. היה צורך בגיבוי ממשלתי של 700 מיליארד דולר (TARP) כדי להחזיר את האמון בפעם הקודמת. וזה, רק מול הבנקאות האמריקאית. האם לפנינו בעיה חדשה, בגלל ההפסדים הענקיים שנוצרו בגלל הירידה באג"ח והעלייה בתשואות מאז 2022?

כאמור, השוק מסמן שיש כאן משהו שחייבים לדעת ולקחת בחשבון, ואף נמצא חריג מספיק כדי שתנועות "רגילות" של קורלציה ישובשו. בגדול, ועל הרקע הזה, היורו יורד חזק מאז השיא של 1.09. המהומות הפוליטיות בצרפת, והתוצאות של הבחירות האירופיות שבהן עלה הימין הקיצוני כמעט בכל מדינות היבשת, אינו עוזר למטבע להראות חוזק.

כמו כן, הורדת הריבית מצד ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) נבעה מהמאקרו הקטסטרופלי של צרפת וגרמניה ועל ידי כך, אישרה את החולשה של היורו מול הדולר ה"כל יכול". כאשר מוסיפים לגורמים הבילטראליים (יורו מול דולר) את החוזק של המטבע האמריקאי בגלל ענייני אג"ח וגיאופוליטיקה, אין פלא שהיורו מתקרב לו ל-1.06שוב.


על הדולר-שקל אומר זאת: ספגתי קצת ביקורת על הטענה הטכנית שלי לגבי הדולר שלנו. להרבה אנשים קשה להאמין שלבנק ישראל, ולכוחות השוק, אין מספיק כוח על מנת לעצור את העלייה האסטרטגית של הדולר המקומי.

כמו כן, תחושת הביניים הנוכחית, בה המלחמה בעזה מתנהלת לה בצורה מסודרת כאשר בצפון אין עדיין מלחמה חזיתית, עזרה לבנות בלב משקיעים רבים הנחה שהדולר "צריך" לנוח סביב 3.5-3.6 ולא יותר. מדוע? שילוב של אופטימיות זמנית לגבי יכולת ארה"ב למנוע הסלמה, והישארות כלכלת ישראל מהודקת בתוך נתוני מקרו ראויים. אגב, נתוני מקרו טובים מחלק נכבד מאוד ממדינות ה-OECD (כולל ארה"ב...שם, הגירעון נמצא סביב 7.5-8 אחוז !).

אז למה הוא בכל זאת עולה? ומתקרב כרגע ל-3.8 הקריטית? ראשית, כל נושא המלחמה כל כך נזיל שקשה להאמין שיש מישהו שיכול לתת תחזית סבירה על בסיסו. שנית, הדולר העולמי עולה לו (ראו קטע קודם). שלישית: מתגבר הפחד שוול-סטריט המנייתית תבצע תיקון יורד בקרוב. וכך, תבנית ה-"ראש וכתפיים ההפוכים" עומדת להיות מאושרת לה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

מן הגרף היומי הזה קשה שלא להבין באיזו צרה נמצא היורו. כמו שכתבתי לעיל, ישנן סיבות פוליטיות בצרפת, ונתוני מקרו קשים עבור מדינות היורו, אבל אני חושב שהמנוע העיקרי כרגע נמצא בהתחזקות הדולר בכלל. ולא רק מול המטבע האירופי. ראו ציטוט של היין לעיל.

טכנית, יעד התנועה הנוכחי עומד על 1.06, שבה ראינו תגובה מהירה מעלה באפריל. יש לשער שנראה סוג של התייצבות שם. ירידה משם תהיה חמורה מאוד ותוביל ל-1.04 די מהר. עמידה וחזרה מעלה יכוונו ל-1.09 שוב. לדעתי, אזור 1.06-1.05 הוא בית המגורים של היורו לתקופה, אם לא יקרה משהו חמור ובלתי צפוי.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

כמו שציינתי בסקירה על שוקי המניות, חייבים לאמץ את הכלל הפשוט הבא: "לפעול על בסיס מה שהשוק עושה ולא על פי שאנו חושבים שהוא צריך לעשות". ומה אומר לנו הדולר-שקל? עלייה. אמנם, עם התארכות ודשדושים, תנודתיות תוך יומית גבוהה, יחד עם תנודתיות יומית אפסית, אבל, עלייה.

קשה לומר שיש כאן מגמה. עדיין אין לנו רצף של שני שיאים ושפלים עולים. זה יקרה כאשר הדולר-שקל יחצה מעלה את רמת המחיר של 3.80 בחוזקה ואסרטיביות. כאשר זה יקרה, מהו היעד? על פי התורה הטכנית, יעד תבנית כזו הוא שווה ערך לגובה הראש מהבסיס. דהיינו, 3.80-3.53 = 27 אגורות. 3.80 + 27 אגורות = 4.07. די קרוב לשיא הזמני של שיא המלחמה.

האם זה יושג מייד? כנראה שלא. האם זה יושג בכלל? אין לי כרגע סיבה לחשוב שלא, למרות שאני בהחלט מסכים שייעשו צעדים של התערבות כדי למונע זאת. כרגע, האלמנט הטכני הקריטי היה ונשאר: פריצה מעל 3.8. לעומת זאת, ירידה מתחת ל-3.65 תהווה מכה גדולה לכל ההנחה החיובית שציינתי. בטוח שננצח בגדול יחד!



 
x