לאומי: מחירי הנפט עלו בשבוע החולף

הכלכלן הראשי בבנק לאומי בסקירה על עליית מחירי הנפט, סקטור הגז הטבעי והאורניום: "תרומה גיאו-פוליטית נוספת לעליית מחיר הנפט, בשבוע החולף, הגיעה מכיוון הים האדום. שם, המורדים החות'ים הובילו לטביעה של אוניה נוספת"

 

 
מחירי הנפט עלו / איור: פאנדרמחירי הנפט עלו / איור: פאנדר
 

ד"ר גיל מיכאל בפמן, בנק לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/06/2024

מחירי הנפט עלו בשבוע החולף. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-81 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-80 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-86 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-83 דולרים לחבית מסוג WTI.

נראה שהתגברות החששות להתרחבות הסכסוך הגיאו-פוליטי במזרח התיכון השפיעה על מחיר הנפט בשבוע החולף. הגברת החששות, במזרח התיכון, תרמה לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט בשבוע החולף. במסגרת זו, ההודעה של מספר מדינות, וביניהן קנדה וכוויית, אשר קראו לאזרחיהן להתפנות מלבנון. הסיכון עלה עוד לאחר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה, אשר ציין כי קפריסין, ויתכן שעוד חלקי הים התיכון, הפכו למאוימים. 

תרומה גיאו-פוליטית נוספת לעליית מחיר הנפט, בשבוע החולף, הגיעה מכיוון הים האדום. שם, המורדים החות'ים הובילו לטביעה של אוניה נוספת. המורדים החות'ים בתימן מציגים דרכי פעולה חדשות, אשר מסבות נזקים נרחבים לאניות הנפגעות (פירוט בהמשך). תקיפות אלו, בשילוב עם הסיכונים והחששות מתקיפות נוספות, תרמו גם לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט.

גם לאירועים האחרונים בנוגע ללחימה בין אוקראינה לרוסיה היו השפעה על מחיר הנפט בשבוע החולף. אוקראינה תקפה ארבעה בתי זיקוק רוסיים, כך על-פי דיווח של הצבא. על פי הדיווח, התקיפה בוצעה באמצעות מל"טים, המיועדים לתקיפות ארוכות טווח. באותה סדרת תקיפות, הותקפו גם תחנות מכ"ם ויעדים צבאיים נוספים. עד כה, לא פורסמו היקפי הנזק כתוצאה מהמתקפה. אך חשוב לציין שבסדרת התקיפות, מצד אוקראינה כנגד רוסיה, כפי שהייתה בחודש מרץ האחרון, נפגעה יכולת זיקוק, המוערכת בהיקף של כ-6.8 מיליון חביות ליום. יתכן כי גם המתקפה הנוכחית, הביאה לפגיעה ביכולת הזיקוק של הרוסים, דבר שעשוי להגדיל את התלות ביבוא, ולהקשות עוד על רוסיה.

מנגד, פרסומי נתונים כלכליים בארצות הברית, כפי שנסקרו בסקירה הקודמת, תומכים בשמירה על רמת ריבית גבוהה יחסית ובהתאם לכך בשבוע החולף הדולר התחזק אל מול סל המטבעות, והגיע לרמתו הגבוהה מאז חודש אפריל 2024. ניסיון העבר מראה שכאשר הדולר מתחזק, מחיר הנפט, הנקוב בדולרים, נוטה לרדת. בנוסף לכך, יתכן כי היבוא נטו, לארצות הברית, אשר הציג שינוי שלילי של כ-50% בשבוע החולף, תרם לקיזוז העלייה במחיר הנפט.

הביקוש וההיצע הגלובליים

במהלך ארבעת השבועות האחרונים, יבוא הנפט הגולמי עמד בממוצע על כ-7.3 מיליון חביות ליום, כ-11.6% יותר מהתקופה המקבילה בשנה הקודמת. מלאי הבנזין ירד בכ-2.3 מיליון חביות ליום, נתון הנמוך במעט מהממוצע של חמש השנים האחרונות. בהמשך לכך, סך מוצרי הנפט שסופקו בארבעת השבועות האחרונים, עמד בממוצע על כ-20 מיליון חביות ליום, ירידה של כ-0.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במהלך ארבעת השבועות האחרונים, אספקת הבנזין הייתה בממוצע כ-9.1 מיליון חביות ליום, ירידה של כ-1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כמות הדלק הסילוני שסופקה עלתה בכ-5% בהשוואה לתקופה המקבילה של ארבעת השבועות אשתקד. 

תחזית ה-EIA, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, כפי שפורסמה ב-11 ליוני 2024, צופה שתפוקת הנפט הגולמי בארצות הברית תתרחב בשנת 2024 בכ-2% ובכ-4% בשנת 2025, ביחס לממוצע שנת 2023. לפי התחזית, המחיר הממוצע של נפט מסוג Brent יעמוד בשנת 2024 על כ-84 דולרים, כ-4 דולרים פחות מהתחזית הקודמת. גם הצפי למחיר הדיזל הקמעונאי ירד בתחזית הנוכחית בכ-2.9% לרמה של כ-3.9 דולרים לגלון. באופן דומה גם מחיר הבנזין הקמעוני ירד בתחזית הנוכחית בכ-3.3% לרמה של כ-3.4 דולרים לגלון. התחזית הנוכחית מניחה כי קבוצת OPEC+ תפחית את קיצוצי הייצור מרצון, וזאת בהתאם להודעה שפרסמה קבוצת OPEC+ ונסקרה על ידינו בסקירה הקודמת. ה-EIA צופים שהביקוש העולמי לנפט יתרחב בשנת 2024 בכ-1.1 מיליון חביות ליום, זאת לעומת התחזית הקודמת שצפתה גידול של כ-900 אלף חביות ליום. הגידול הצפוי בביקוש עולה על הגידול הצפוי בייצור (800 אלף חביות ליום) ומציג עודף ביקוש, אשר עשוי לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה. התחזית הבאה צפויה להתפרסם ב-9 ביולי 2024. 

החל מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", מחירי השילוח הימיים מצויים בעלייה (ראה/י תרשים 2). המחירים הגיעו לשיא חדש של התקופה שלאחר מגפת הקורונה, וזאת בדגש על הקו מהמזרח הרחוק לנמלי הים התיכון. העלייה, כמתואר לעיל, נובעת מהרחבת התקיפות של המורדים החות'ים בתימן, בתקופה האחרונה. בחודש פברואר האחרון, תקפו החות'ים את האונייה Rubymar, הנושאת את דגל בליז, וזו טבעה כשבועיים לאחר התקיפה. בשבוע החולף, האונייה MV Tutor, אשר בבעלות יוונית ונשאה פחם, טבעה לאחר שהותקפה על ידי החות'ים. התקיפות האחרונות של המורדים התבצעו בעזרת כשב"מים וכטב"מים (כלי שייט/טייס בלתי מאויש), זאת בניגוד לטילים בהם השתמשו  

בתקיפות קודמות. המעבר לאמצעים אלו מסב נזק רחב יותר לכלי השייט, שנפגעים מהתקיפה. בתקיפות הקודמות, הטילים היו יוצרים פגיעה בסיפון ו/או במבנה המגורים של האונייה, אך פגיעה באמצעות כלים מדויקים עשויה להוביל לנזק רחב יותר לכלי השייט, ואף לנזק אקולוגי כתוצאה מזליגה של הטובין המובל אל מי הים.

בעקבות ההסלמה, תעשיית הספנות ביחד עם קבוצות הימאים הגדולות בעולם, קוראות לפעולה מצד הכוח הבינלאומי, וזאת על מנת לעצור את ההתקפות על אוניות הסוחר המפליגות בים האדום. פרט לנזקים בגוף ונפש, חברות הספנות העולמית נפגעות במספר דרכים נוספות מהמצב בים האדום. ההתקפות בים האדום מחייבות על הפלגה בנתיבים חלופיים, בעיקר הקפה של אפריקה דרך כף התקווה הטובה, מה שמגדיל את פליטת הפחמן הדו-חמצני, ועשוי להביא לאבדן משקיעים (עקב היבטי ESG) ו/או לסכן את יכולתן של החברות להבטיח מימון בר-קיימא. במסגרת של סיכון נוסף, שמגיע גם מהתחום הסביבתי, חברות הספנות צפויות להתמודד עם מיסי תובלה גבוהים יותר, זאת כאשר יותר מעשרים מדינות וארגונים אזוריים תומכים בהצעות להיטלי מיסים על ספינות עקב השפעות מוגברות על איכות הסביבה.

משק הגז הטבעי 

מחיר הגז הטבעי (Henry Hub)  בארצות הברית עלה בשבוע החולף (ראה/י תרשים 3). נכון ל-21/06/2024, המחיר עמד על כ-2.73 דולרים ל-MMBtu, עלייה של כ-19 סנט מהמחיר שהיה בתחילת השבוע החולף. מלאי הגז בארצות הברית גדל ב-71 Bcf, נכון לשבוע שהסתיים ב-14 ביוני 2024. הירידה במחיר הגז, בארצות הברית, נובעת כתוצאה מתחזיות מטאורולוגיות הצפות כי גל החום הנוכחי יחל להיחלש, דבר שיתרום לירידה בביקוש לגז. הירידה במחיר הגז, בשבוע החולף, מגיעה למרות הגידול הנמוך במלאי הגז בארצות הברית, ביחס לשבועות קודמים. 

באירופה, מחיר הגז הטבעי, TTF, התאפיין בשבוע החולף בתנודתיות תוך כדי מגמת ירידה, ועמד על כ-34 אירו למגה-וואט/שעה, נכון ל-21/06/2024. האמנם, שמחירי הגז ירדו בשבוע החולף, אך מאז פברואר 2024 עלו בכ-50%. זאת על רקע של צבירת מלאים, כתוצאה מהשינויים הנובעים מהשפעות מלחמת רוסיה-אוקראינה. מלאי הגז הטבעי בגרמניה עלה בשבוע החולף לרמה גבוהה יחסית, ועומד על כ-78% מסך הקיבולת, ובאיטליה מלאי הגז הטבעי עלה לכ-80% מהקיבולת המקסימלית (ראה תרשים 4). ניסיון העבר מלמד שמדינות אירופה ממלאות את מלאי הגז החל מהרביע השני של השנה ויתכן כי הרחבת מלאי הגז באירופה יתרום לירידת מחיר הגז בשבועות הקרובים. בעקבות פרוץ המלחמה באוקראינה, מדיניות מלאי הגז השתנתה והיעד הוא לרמות מלאי גבוהות יותר מאשר בעבר וזאת בכל עונות השנה, דבר שמגדיל את לחצי הביקוש ועשוי לתרום לעליית מחיר הגז. 

מחירי הגז הטבעי בארה"ב צפויים להמשיך במגמת העלייה. לפי חוזי הפרוורד, מחיר Henry Hub יעבור את ה-2.9 דולרים ל-MMBtu במהלך הרביע השלישי ואף יגיע לכ-3.7 דולרים ל-MMBtu במהלך הרביע האחרון של השנה הנוכחית. גם מחירי הגז הטבעי באירופה צפויים להישאר בטווח מחירים הנוכחי בחודשים הקרובים, ואף לעלות. לפי חוזי הפרוורד, מחיר הגז הטבעי, TTF, יעבור את רמת ה-40 אירו למגה-וואט/שעה החל מהרביע הרביעי לשנת 2024. אך השפעות מזג האוויר העתידיות, כתוצאה מההתחממות הגלובלית ו/או רפורמות כלכליות בשווקי האנרגיה באירופה, עשויות להוביל לתנודתיות במחירים. גם מידת אי-הוודאות הגאו-פוליטית תשחק תפקיד בקביעת מחירי הגז באירופה. מדובר בריבוי של גורמים גאו-פוליטיים ובהם מצב המלחמה באוקראינה והחשש מפני "זליגה" למרכז אירופה וגם המצב במפרץ הפרסי, תוך השפעה על יכולות האספקה הימיות של מדינות המפרץ לאירופה. נציין, כי תהליכים אל עבר אנרגיה ירוקה עשויים לתרום לירידת הביקוש לגז בטווח הרחוק. 

תהליכי דה-קרבוניזציה תופסים תאוצה במדינות רבות, והמודעות לחשיבות של מקורות אנרגיה ירוקה מתרחבת. לפי דו"ח STEO כפי שמפורסם על ידי ה-EIA, נראה שבארצות הברית החל בשנים האחרונות מעבר ממקורות אנרגיה מזהמים אל מקורות נקיים יותר. בפירוט שהוצג, בו מוצג המשקל היחסי של מקורות האנרגיה השונים, נראה כי הצפי, בשנה הנוכחית ובשנת 2025, הינו צמצום משקל הפחם והגז הטבעי, ועלייה במשקל האנרגיות המתחדשות (ראה/י תרשים 5). נדגיש כי מדובר על המשקל היחסי מתוך סך היצור. מצב זה מדגיש את המשך ההשקעות והגדלת הקיבולת במאגרי האנרגיות הנקיות בארצות הברית. הנטייה הגלובלית לתהליכי דה-קרבוניזציה עשויה להקל על צרכני האנרגיה הגדולים בארצות הברית, בעת החלת רגולציות חדשות הקשורות למשק האנרגיה. 

אורניום

הביקוש לאורניום מצוי בעלייה וזהו שינוי מהנטייה להתרחק ממקור אנרגיה זה מאז אסון פוקושימה ב-2011. אבל, ככל ששינויי האקלים גברו והמצב הגיאופוליטי התערער והשפיע על זמינות מקורות אנרגיה, קיים מעבר מחודש לחשמל ממקורות גרעיניים. 

כיום יש 61 תחנות כוח גרעיניות שמצויות בבנייה ברחבי העולם. עוד 90 בערך מצויות בשלב התכנון. ישנו מהלך בכיוון של פתיחה מחדש של כורים שנסגרו לפני שנים. הזינוק במחיר האורניום הוא עדות לכך ולחזרה לגרעין. במהלך חמש השנים האחרונות, מחיר המתכת הזו עלה ב- 233% - יותר מאשר זהב ונחושת (ראה/י תרשים 6). הביקוש לאורנים מצוי בעלייה והבידוד של רוסיה, עקב הסנקציות, רק ​​מוסיף לשיבושי האספקה. מרבצי האורניום הגדולים הם בקזחסטן, כיום המפיקה הגדולה בעולם, דרום אפריקה ובקנדה. הפיתוח המהיר של המכרות בקנדה והחזרה של העולם לפיתוח חשמל ממקורות גרעיניים יכול להיות גורם חשוב הממתן את הביקוש לפחם ונפט גולמי בטווח הבינוני-והארוך.  

נדגיש שבמהלך העשור האחרון הביקוש לחשמל עלה מאוד בעולם, בדגש על מדינות מפותחות, באירופה, בריטניה וארה"ב, בהן ישנן "מרכזי דאטה". צמיחה בביקוש לחשמל זו צפויה להמשך ולבוא לידי ביטוי הולך וגובר במדינות שונות באסיה. על רקע זה, הצורך בהגדלה ובגיוון של המקורות לייצור שם יגדל, ובכלל זה גז טבעי, אנרגיה גרעינית, מקורות מתחדשים ועוד.

הצפי לטווח הקצר והבינוני 

בטווח המיידי, נראה שהסיכון במזרח התיכון גדל עקב התעצמות הסכסוכים הגיאו-פוליטיים, המשפיעים במישרין ובעקיפין על מדינות רבות. במקביל, יתכן כי מקבלי החלטות במגוון מדינות עשויים להמתין, בקבלת החלטות משמעותיות, לחודש יולי. זאת עקב הבחירות בצרפת (30.06.24), הבחירות בבריטניה ויום העצמאות בארצות הברית (04.07.2024). לאירועים אלו השפעה אפשרית על הפעילות הכלכלית העולמית, המצב הבינלאומי ועל שוק הנפט והאנרגיה, תוך כדי שמירה על פרמיית יסכון גבוהה יחסית. באופן דומה, ההסלמה בים האדום יכולה להוביל לתנודות במחיר הנפט. העדר של פעולת מנע משמעותית יותר מאשר התרחש עד כה מצד הכוחות הבינלאומיים, תתרום לעיכובים במשלוחים הימיים ולחצי מחיר כלפי מעלה. בנוסף, הביקושים, בארצות הברית, לקראת יום העצמאות ועונת הנהיגה עשויה לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה בתקופה הקרובה. 

החששות של OPEC+ לגבי המשך תהליכי הדה-קרבוניזציה יכולים לתרום בעתיד להרחבת ההיצע, ולהפחתת המחיר, זאת במטרה ליצור מצב שבו המעבר לאנרגיות מתחדשות יהיה פחות כדאי. יתכן כי קבוצת OPEC+ תעדיף בסופו של דבר להגדיל את היצע הנפט, וזאת על מנת לשמר את מעמדה העתידי כשחקנית מרכזית בשוק הנפט הבינלאומי, ולשמר את הצורך בדלקים מאובנים. מדובר ביעד ארוך טווח חשוב לערב הסעודית, אשר מנסה לממן תכנית השקעות גדולה מאוד (2030) וזקוקה למקורות מימון. 

בטווח הקצר, וכל עוד לא תהיה החרפה גלובלית ניכרת נוספת במצב הביטחוני, נראה כי המשך היקף היצור הגבוה של נפט בצפון אמריקה, בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה והרחבת הייצור העתידי של קבוצת OPEC+ יפעלו להגדלת ההיצע הגלובלי. במבט כולל, על פני זמן צפויה ירידה בביקוש לנפט ולתזקיקים, כתוצאה משינוי תמהיל הביקוש לאנרגיה, זאת תוך כדי מעבר מתמשך לגז, לחשמל ממקורות גרעיניים ולאנרגיה מתחדשת.  מצב זה צפוי להוביל לירידת מחיר הנפט, ומנגד לעליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום, זאת כפי שבא לידי ביטוי במחירי הפרוורד לשנים הבאות. 


 

x