ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני רוצה לדמיין רגע שיש לנו שר אוצר נורמלי במדינת ישראל"

ועדת הכספים החלה לדון הבוקר בהעברת עודפי התקציב משנת 2023 לשנת 2024. נוכח הביקורת של חברי האופוזיציה וקריאה לייעד כספים רבים לצרכים אחרים, השיב יו"ר הוועדה, ח"כ גפני: "לפי התקנון אין הכרח להעביר עודפי תקציב כמו העודפים האלה לוועדת הכספי"; ח"כ ולדימיר בליאק: "באיזה עולם אתם חיים שאתה מעבירים עוד 300 מיליון שקל לסטרוק?; ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני רוצה לדמיין רגע שיש לנו שר אוצר נורמלי וועדת כספים נורמלית במדינת ישראל, באמצע מלחמה"

 

 
דיון בנושא העברת עודפי התקציב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתדיון בנושא העברת עודפי התקציב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/06/2024

ועדת הכספים החלה לדון בהעברת עודפי התקציב משנת 2023 לשנת 2024.

ח"כ ולדימיר בליאק: "זה לא דיון חריג, דיון העברת עודפים מתקיים בכל שנה, מה שחריג אלה הנסיבות, אנחנו כמעט 9 חודשים בתוך המלחמה כי קשה בתולדות מדינת ישראל וזה הזמן לצאת מהפן הטכני של העברת עודפים ולעצור רגע, להבין שמדובר בנסיבות חריגות, התנגדנו לביזה של הכספים הקואליציונים בתקציב 23, עשינו כל מה שיכולנו כאופוזיציה לעצור את זה, לא הצלחנו.

"תסכלו על החינוך, הרווחה, העסקים הקטנים, בואו לא נעביר את זה באופן אוטומטי, באיזה עולם אתם חיים שאתה מעבירים עוד 300 מיליון ₪ לסטרוק? איפה אתה חיים? להעביר עשרות מיליונים למשרד לשת"פ אזורי של אמסלם שזה הדבר האחרון שהוא עושה, בואו נדבר על כל שקל ושקל. זה דיון ראשון לאחר העברת התקציב, תנו לנו את הזכות למצות את הדיון על כל פנייה ופנייה". 

ח"כ חמד עמאר: "אמרת שלא יהיו העברות תקציביות אם לא יוכנסו הישובים הדרוזים למתווה הפיצויים, וזה לא יכול להיות שזה עולה. אסור היה להעלות העברות תקציביות היום, אנחנו מעבירים המון כסף. מישהו יודע מה קורה בצפון היום? כמה תושבים בלי מיגון? אני מכיר את השטח, לא הייתה שום סוללה, צריך להביא את צה"ל לכאן ולשמוע את הדברים, אני רואה שמסתכלים רק על טובת כל קבוצה וקבוצה בקואליציה".

שלומית ארליך, יועמ"ש ועדת הכספים: "עשינו בדיקות במשך חודשים, נעשה שיח משותף עם משרד האוצר ומשרד הביטחון, ביקשנו לקבל נ"צ מדויק של מיקום הצבת הסוללה שדובר עליהן, והמצב הראה שהיה שינוי. הציגו כאן רשות המיסים כי לא כל עסק יכול להראות ירידה ולעשות בחינה מול המחזור הקודם, ולכן נאמר שההוצאות הקבועות יטיבו עם העסקים בישובים האלה יותר".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב לדבריו של ח"כ עמאר: "סיכמנו שיתקיים כאן דיון המשך עד סוף החודש ויתקיים דיון. אנחנו סיכמנו שימשך הדיון, לא רצינו שאנשים לא יקבלו פיצויים ולכן אפשרנו קודם כל להאריך את המועד עד סוף יוני, ביקשנו שאנשים יקבלו כי יש כאלה שרעבים ללחם, והנושא הזה יעלה ואתה תשמע את זה".

ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני רוצה לדמיין רגע שיש לנו שר אוצר נורמלי וועדת כספים נורמלית במדינת ישראל, באמצע מלחמה, ואני רוצה לשאול את היו"ר מה אתה הייתה עושה במקום שר האוצר, שמגלה באמצע חודש יוני שכל ההנחות שלו לגבי תקציב המלחמה מתחילות לקרוס. אנחנו כבר נמצאים ביוני 24, דבר ראשון זה משך המלחמה שמתארכת הרבה מעבר לתרחישים שבאו בחשבון בעלויות המקוריות של שר האוצר. דבר שני היקף, אנחנו לקראת מערכה בחזית הצפונית שהחזית הצפונית כלל לא כלולה בתקציב, ממש לנגד עינינו מדובר בעוד בור תקציבי שכלל לא נחשב בעלויות. כל תקציב המלחמה של שר האוצר לא הושלם בוועדה הזו כי רבים על כסף לגננות באופק חדש.

"מה אתם הייתם עושים אם הייתם שר אוצר בסיטואציה כזאת? אנחנו מדברים על הקדמה של עוד אחוז מע"מ, מיסוי החסכונות שלנו, תקציב שחור בשנה הבאה ופתאום יש הזדמנות שהיא הודעות על עודפים של משרדי ממשלה מיותרים חלקם, עם כספים קואליציוניים שלא קוצצו, 302 מיליון שקלים עודף לשרה סטרוק שהיא לא יודעת מה לעשות איתם אז היא צריכה להעביר את זה משנה לשנה. רק הבוקר בושרה עוד מתנה של 15.8 מיליון שקלים. אז עכשיו אני רוצה לשאול אותך מה אתם הייתם עושים במצב כזה. אנשי אגף תקציבים תעברו פה על כל סעיף, למה אי אפשר לקחת את הכספים האלה למטרות אחרות. ההצעה לסדר שלי היא למה לא לקרוא לפה לשר האוצר ולשאול אותו למה בכלל הדיון הזה מגיע לפה".

ח"כ רון כץ: "אני תוהה מה אני יכול לומר כדי שאולי מישהו בקואליציה יקשיב, משפחות חטופים מתחננות ולא מעניין אתכם, מה בנאדם צריך לעשות, איך אתה חושב שאני יכול להשפיע עלייך? אולי למנוע העברה ליו"ש, או למשרד התפוצות, למשרד החינוך כסף שאף אחד לא יודע לאן הולך, וכמובן הכסף של המשרד המומצא של אורית סטרוק. אני שואל את עצמי מה עוד אפשר לעשות, תפסו אותי משפחות של יתומי צה"ל, אתמול היה אמור לעבור את התמיכות שלהם, הם קיבלו טלפון ואמרו להם שאין מקור תקציבי, אבל לאורית סטרוק יש, לאוטובוסים ממוגנים שאף אחד לא צריך יש, להילולות יש, מה צריך לעשות כדי להיכנס ללב שלכם? לפחות את יתומי צה"ל תכניסו פנימה". 

ח"כ אחמד טיבי: "השבוע הוועד הארצי של ראשי הרשויות בחברה הערבית פנה לבג"ץ נגד שר האוצר, בשל אי העברת מענקי האיזון לרשויות, אי העברה יכולה בוודאות גדולה להקריס את הרשויות הערביות, אין ספק שסמוטריץ שדיבר כאן לא הסתיר את דבריו בנוגע למעניק האיזון לחברה הערבית. הרשויות הערביות שבלאו הכי מצבם בכי רע, זה מקשה עליהן להעביר משכורות ותשלומים, עמדת משרד הפנים היא כן להעביר את התקציבים לרשויות, המשרד העביר על שנת 23, אבל על 24 אין וכן עד שנת 26 זה 600 מיליון ₪, ושר האוצר שממשלת ארה"ב מאיימת להטיל עליו סנקציות, מסרב להעביר את הכסף". 

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "לפי התקנון אין הכרח להעביר עודפי תקציב כמו העודפים האלה לוועדת הכספים, אני קבעתי נוהג שכל עודף מגיע לכאן לדיון, לא היה דבר כזה אחרת. מכל דבר אפשר לעשות סיפור כמה שרוצים ולומר, הכספים שיש פה זה עודפים משנה שעברה שמחויבים לתשלומים שונים, אז אפשר לספר סיפורים".

שלומית ארליך, יועמ"ש הוועדה: אנחנו בשיח מתמיד להרבות את דברי ההסבר של משרד האוצר, בתחילת הדרך קיבלנו הסבר קצר שלא פירט ועם הזמן הפירוט הורחב מאוד. משנת 2015 אנחנו עובדים עם נוהל מסודר, אנחנו עוברים על כל פנייה ופנייה, אנחנו מבקשים השלמות לדברי ההסבר, גם לגבי הפנייה הזו ביקשנו השלמות, ונמצאים פה הנציגים של המשרדים ונותנים הסברים שדרושים".

ח"כ ינון אזולאי: אתמול ישבתי עם אנשים בצפת, אנשי עסקים, עצמאים, עם ראש העיר, גם סיירתי במדרחוב, שבאים לפה ומתגמשים על קילומטר כזה ואחר, הטעות הגדולה שעוסקים בקילומטר כזה וכזה, עם כל הכבוד שילכו לראות את האשראי שלהם. בד"כ אין מקום לעבור במדרחוב. הכל סגור, גם מי שפותח אומר שהוא פותח כדי שיהיה לו לאן לקום בבוקר, הפתרון היה להמשיך את המתווה שהבאנו בתחילת הדרך ולהחיל אותו על כל הארץ, מי שמפסיד מגיע לו ומי שלא לא יקבל, ואני מאמין שגם לא יגיש. מיגון הצפון למה מתעקשים להתחיל רק על הקילומטר הראשון שצמוד לגדר, שם אי אפשר לעבוד, שימו עכשיו את הכסף על הקילומטרים שלא פונו, יש את הכסף. יש לתת את המענה, גם בחינוך בימי הקיץ, האמירה היא ברורה, שצריך את התושבים שנשארו שם. אם לא נעזור להם, מי ישאר שמה"?

x