עפר קליין, הראל: "להערכתנו הסיכויים להפחתת ריבית בארה"ב גדולים מהערכות של הבנק המרכזי"

ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל עפר קליין מעריך כי בארה"ב מתגברים הסימנים להתמתנות הצריכה הפרטית: "להערכתנו הסיכויים להפחתת ריבית גדולים מהערכות של הבנק המרכזי שמצפה להפחתת ריבית בודדת בלבד השנה" - סקירה שבועית

 

 
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן בלוםעפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים / צילום: יונתן בלום
 

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2024

סקירה שבועית

בארץ

ענף הבנייה אמנם התאושש ברבעון הראשון של השנה, אך המחסור החמור בעובדים מקצועיים ימשיך להוות משקולת שלילית על היקף הפעילות.
התחלות הבנייה בישראל התאוששו ברבעון הראשון של השנה והן גבוהות בכ-3 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. גם מספר הדירות בבנייה פעילה רשמו עלייה מהירה כאשר הגיעו לשיא חדש של כ-174 אלף במהלך הרבעון הראשון. למרות הנתונים המעודדים אנו סבורים שהמספרים לא משקפים את התמונה המלאה, המחסור החמור בעובדים מיומנים משמעותו שבפועל זמן הבנייה יתארך, במיוחד בשלבים המאוחרים יותר של הבנייה.

שוק העבודה בישראל עדיין הדוק, אך מתגברים הסימנים להאטה. במבט קדימה אנו צופים עלייה בשיעור האבטלה.
שוק העבודה בישראל התאושש מתחילת המלחמה עם ירידה עקבית בשיעור האבטלה ועלייה במספר המשרות הפנויות. יחד עם זאת, קצב התאוששות התמתן משמעותית בחודשיים האחרונים עד למאי. במבט קדימה אנו צופים עלייה מתונה בשיעור האבטלה לנוכח האטה כלכלית כתוצאה מהתמשכות המלחמה לצד הריבית הגבוהה. גם היצע העובדים צפוי לעלות לאור העובדה שכ-90 אחוזים מדורשי העבודה (שנרשמו בתחילת המלחמה) סיימו את זכאותם במהלך מאי.

            

 

ציפיות הנגזרות משוק ההון

תחזית שלנו

אינפלציה בחודשים הקרובים

0.1% ביוני | 0.4% ביולי

0.0% ביוני | 0.5% ביולי

אינפלציה מצטברת ב-12 המדדים הקרובים

(עד מדד יוני 2025)

3.0%

2.9%

ריבית בנק ישראל (בעוד 6 חודשים)

4.25%-4.50%

4.00%-4.25%

שער החליפין דולר-שקל (בעוד 6 חודשים)

3.75 ₪

3.7 ₪

בעולם

בבריטניה הריבית נותרה ללא שינוי, זאת למרות שהאינפלציה הגיע ליעדה. הורדה ראשונה נראה ברבעון הבא.

הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי על 5.25 אחוזים, בהתאם לציפיות וזאת למרות שבשבועות האחרונים ראינו מספר הפחתות ריבית באירופה לצד העובדה שאינפלציה במאי חזרה ליעד ה-2 אחוזים. מרבית חברי הבנק בחרו להותיר את הריבית ללא שינוי (7 מול 2) גם לאור העובדה שירידה חריגה במחירי האנרגיה (מינוס 15% ב-12 החודשים האחרונים) היא הגורם העיקרי לירידה המהירה באינפלציה מתחילת השנה, דבר שלא יימשך במדדים הבאים. אינפלציית הליבה מתמתנת בקצב איטי בהרבה ועמדה על 3.5 אחוזים במאי (אינפלציית השירותים כ-5.7%). בנוסף, גם העובדה שאנו פחות משבועיים לפני הבחירות המוקדמות (4 ביולי) תרמו להחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי. 

יחד עם זאת, אנו סבורים שכן נראה הפחתת ריבית ראשונה בבריטניה במהלך הרבעון הבא, לאור העלייה בשיעור האבטלה (4.4% באפריל) והציפיות להמשך התמתנות באינפלציה הליבה.
 

בארה"ב מתגברים הסימנים להתמתנות הצריכה הפרטית, להערכתנו הסיכויים להפחתת ריבית השנה גדולים מהערכות של הבנק המרכזי.

נתוני המכירות הקמעונאיות למאי היו מאכזבים ונמשכת העלייה בשיעור ההלוואות בכרטיסי אשראי בפיגור. הנתונים  מחזקים את הערכה שלנו שההאטה תימשך. לאור זאת (ולצד התחזית שהאינפלציה תמשיך להתמתן) אנו מצפים להפחתת ריבית מהירה יותר עוד השנה בהשוואה לתחזית הבנק המרכזי (שמצפה להפחתת ריבית בודדת בלבד השנה).

עוד בסקירה, הבחירות המפתיעות בצרפת פגעו בסנטימנט החברות. בסין מחירי הבתים לא מפסיקים לרדת למרות הסיוע הממשלתי. בשוויץ הורידו את הריבית בפעם השנייה ברציפות.

 

 

 
 

x