מדוע בעלי דירות צריכים לבקש את מחיר השוק בהשכרת דירה?!

מחירי הנדל"ן זינקו בשנים האחרונות, לא בגלל בעלי הדירות אלא בגלל אוזלת ידה של הממשלה

 

 
 בוריס קפלן / צילום עצמי בוריס קפלן / צילום עצמי
 

בוריס קפלן, אנליסט בשטח
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2024

בימים האחרונים, התעוררה סערה ציבורית סביב פוסט שהעלו זוג שוכרים מטירת הכרמל, שמחאו על העלאת שכר הדירה בקרוב ל-2000 שקל. השניים קיבלו את פניהם של הבעלים ושוכרים פוטנציאליים שהגיעו לדירה עם חולצות שנשאו את הכיתוב: "אנחנו משלמים שכירות 4,550 שקל".

מהמבט הראשון, אדם מן הישוב יכול ישר לצעוק "חזירות", "אין גבול לחמדנות" או "עד לאן יגיעו מחירי הדיור והשכירות במדינה? 

אבל מי שמאיתנו לא התעמק מספיק, אלא רק גללו ברשתות וציקצקו לעצמם או הנידו את הראש בזמן קריאת הפוסט נחשפו רק לחצי מהסיפור. לאמת יש כמה צדדים. בעלת הדירה שהגיבה לפוסט הסבירה כי זו הדירה הראשונה שלה ושל בעלה, זוג עצמאיים עם שני ילדים קטנים, שסובלים גם הם מעליית מחירי המשכנתא, והם העידו כי מספר שנים לא דרשו את מחיר השוק של הדירה, ועתה החליטו להשוות אותו לפי המקובל.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, מי שיש בבעלותם דירה להשקעה, כבר לא שייכים אך ורק למעמד הגבוה. בשנים האחרונות, יותר ויותר צעירים רוכשים דירות להשקעה בישראל, מתוך מחשבה עתידית ואסטרטגיית ניהול השקעות. יוקר המחייה במדינה, שם רבים באותה סירה ומכריח אותם למצוא דרכים יצירתיות להגדלת הכנסה, אחת מהן ופופולרית מאוד היא רכישת נדל"ן.

שוק הנדל"ן הוא שוק חופשי. יש בו מצד אחד משכיר שמחליט על המחיר ותנאי השכירות בחוזה, שכפופים לדין, ומהצד השני, משכיר, שיכול להחליט אם התנאים מתאימים לו. 

למרות הבאזז ושכל העיניים נמצאות על שוק הנדל"ן הרבה פעמים, מדובר בשוק כמו כל שוק אחר. השוכרים צריכים לדאוג קודם כל לביתם. תתפלאו אבל גם להם יש משפחה לפרנס, גם להם יש מטרות ויעדים, והם זקוקים לאותו הכסף כדי להגשים אותן.

מחירי הנדל"ן זינקו בשנים האחרונות, לא בגלל בעלי הדירות, אלא בגלל אוזלת ידה של הממשלה, שטעתה שוב ושוב בטיפול ביוקר המחייה והדיור. 

השוכרים לא צריך לשלם פעמיים על הטעויות שנעשו בנוגע לטיפול במשבר הדיור. לא מספיק שמי שמהם רכש דירה בשנים האחרונות, ספג אף הוא עליות מחירים גבוהות ומחירי משכנתא ששברו שיאים, אלא עתה הוא גם צריך לחשוש לדרוש את שכר הדירה שמגיע לו, על הנכס שרכש בדם, יזע ודמעות, ובחסכונות של שנים.

בעלי דירות לא קובעים את מחירי השוק, אלא השוק קובע.

x