יוליוס בר: שוק הנפט נכנס לעידן חדש

נורברט ריקר, ראש מחלקת כלכלה ומחקר הדור הבא בוליוס בר, מציין כי שוק הנפט נכנס לעידן חדש: "המעבר האנרגטי משנה את פרדיגמת הצמיחה ומוביל לזהירות בעלויות"

 

 
שוק הנפט נכנס לעידן חדש / איור: פאנדרשוק הנפט נכנס לעידן חדש / איור: פאנדר
 

נורברט ריקר, יוליוס בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2024

מחירי הנפט עוברים תנודות חדות. לאחר ירידה לכיוון 77 דולר לחבית, חזר הנפט לעלות לכיוון 85 דולר לחבית, אם כי עדיין רחוק מהשיאים שנראו במרץ או בספטמבר אשתקד. הגיאופוליטיקה משפיעה על המחירים וגורמת להם לנוע מעלה ומטה בהתאם לסנטימנט השוק. בתוך כל הרעש הזה, היצע וביקוש מספקים מעט מאוד כיוון למחירים, כאשר רמות האחסון נותרות בנורמות העונתיות.

סביר להניח שהמגמות הפונדמנטליות יתחילו להשפיע על מחירי הנפט בהמשך. היצע הנפט צפוי לגדול בזמן שהביקוש מדשדש בכלכלות המפותחות, כולל בסין, בעוד הייצור מתרחב הודות לפעילות רווחית ויכולת חילוף. הביקוש לנפט צפוי לגדול במתינות בלבד בשנת 2024, לאחר צמיחה חזקה בשנת 2023. בעולם המערבי, תעסוקה מלאה מכסה את היתרון מנסיעות, בעוד היעילות המשתפרת בצריכת הדלק גורמת לירידה מסוימת בביקוש. בסין, הביקוש לנפט מוגבל עקב אתגרים כלכליים והמעבר המהיר לניידות חשמלית.

למדינות הנפט יש יכולת חילוף בשפע, שתמשיך לגדול בעקבות השקעות מתמשכות. חששות מאובדן נתחי שוק עשויים להוביל להפסקת הקיצוצים באספקה. עם זאת, גם תרחיש כזה עלול להוביל ללחץ על המחירים כאשר השוק יבחין בכרית ההיצע הגדולה הגלומה ביכולות הרזרביות. שוק הנפט נכנס לעידן חדש, בו המעבר האנרגטי משנה את פרדיגמת הצמיחה ומוביל לזהירות בעלויות. להפקת נפט בצפון אמריקה, דרום אמריקה ואפילו בים הצפוני יש בסיס עלות ורווחיות נמוך יותר ממה שמדינות נפט רבות זקוקות לו כדי לשמור על תקציבים מאוזנים.

הורדנו את התחזיות שלנו ל-3 חודשים ול-12 חודשים ל-77.5 דולר ו-72.5 דולר, בהתאמה, אך התחזיות הרבעוניות הקבועות שלנו נותרו ללא שינוי.

x