אחרי פיצול המניות המוצלח של אנבידיה (Split) אלה המניות שעתידות לבצע Split

מה זה בכלל Split? למה המשקיעים מתעניינים בזה, והאם זה משפיע על המניה? ואיך בכלל האופציות קשורות לזה

 

 
ביצוע ספליט במניה משפיע בעיקר על מחירי האופציות | איור: FUNDERביצוע ספליט במניה משפיע בעיקר על מחירי האופציות | איור: FUNDER
 

משה מימון, מומחה שווקים פיננסיים, FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2024

מי שבוחן את מניית ברקשייר האת'אווי של וורן באפט, מגרד בראש. מחיר המניה הוא לא פחות מ-624 א' דולר. מי בכלל יכול לסחור במניה הזו. אבל מחיר המניה הזו מתכתב יפה מאוד עם הערכים של באפט. כמי שמטיף להשקעות ערך, קנה והחזק, הוא לא מעוניין בכלל לעודד מסחר במניה שלו, ולכן אין לו בעיה שמחיר המניה גבוה מאוד. אבל באפט הוא החריג לגמרי בוולסטריט. המאמר הפעם יסתכל על מחיר המניה מכמה זוויות רלבנטיות, בעיקר זווית הפיצול – SPLIT.

על שמרנות ודפוסי פעולה בשוק ההון האמריקאי
שוק ההון האמריקאי מהווה שילוב די מדהים של דפוסי חשיבה שהתקבעו לאורך השנים, יחד עם חדשנות נועזת ויצירתיות. יש המון היבטים לפיהם שוק ההון האמריקאי פועל בדפוסים שהתקבעו, אגב זה לאו דווקא מראה על קיבעון אלא על פרקטיקה שהשתפשפה עם השנים, ואם אין סיבה מיוחדת, אז אין צורך לשנות אותה.

אחד המקומות שבהם רואים את השמרנות האמריקאית היא מחיר המניה. כן, הדבר הזה שנראה לנו די זניח, אצל האמריקאים הוא, מסתבר משמעותי. חברות מנפיקות מניות במחירים של כמה עשרות דולרים. זה הסטנדרט בדרך כלל. כמובן שמחיר המניה משתנה, ועם השנים יכול מחיר המניה לעלות ולהגיע גבוה מאוד, גם לכמה אלפי דולרים.

כאן מגיעות כמה בעיות.

מה הבעיה עם מחיר מניה גבוה? בעיקר במסחר באופציות
הדבר הברור מבחינת המשקיע הוא שלא קל לפעול במניה שמחירה הוא כמה אלפי דולרים. משקיעים קטנים מתקשים לפעול במניות במחיר נמוך, הכוונה בעיקר למשקיעי ריטייל, משקיעים פרטיים קטנים, שחלקם בשוק האמריקאי גדול יחסית לשווקים אחרים.

הבעיה השנייה היא המשמעותית יותר. אופציות. בארצות הברית יש אופציות על מרבית המניות שנסחרות. כל אופציה היא על 100 מניות, והמימוש הוא פיזי. כלומר אופציה CALL, מאפשרת לקונה לרכוש 100 מניות במועד המימוש. אופציית PUT מאפשר לקונה למכור מניות במחיר המימוש. לא ניכנס עכשיו לאסטרטגיות השונות, אבל השילוב של אופציות עם מניות (נכס הבסיס) משכלל מאוד את המסחר במניה עצמה, ומאפשר למחזיקים במניה ליהנות מתשואה גם תוך כדי שהמניה יורדת, או מדשדשת. זה מרכיב חשוב במסחר בארה"ב והוא הולך ותופס יותר ויותר תאוצה.

השוואה בין הפרמיה של מניית בוקינג לפרמיה על מניית אנבידיה

 

אנבידיה (NVDA)

בוקינג (BKNG)

מחרי מניה מעוגל ל-$ הקרוב

$118 (אחרי ספליט)

$3,981

שווי נכס בסיס

$11,800

$398,100

מחיר מימוש

$118

$3980

מועד מימוש (**)

19/7/24

19/7/24

מחיר הפרמיה למנית  (***)

$7.2

$92.4

סך עלות הפרמיה על אופציית CALL

$720

$9240

(*) הנתונים נלקחו מאתר Barchart.com. נכון ל-25/6/2024.
(**) מועד המימוש נלקח לפי אופציות חודשיות שהן אופציות סחירות יותר בהיקף.
(***) מחיר הפרמיה למניה נלקח כמחיר האמצע בין ה-BID ל-ASK באופציות השונות. ר' הרחבה והסבר בכתבה עצמה.

כפי שניתן לראות בטבלה למעלה, הפרמיה של אופציה CALL על מניית אנבידיה ל-19/7 הוא $720, הפרמיה של אופציה על מניית בוקינג לאותו מועד הוא $9240. ההבדל הזה נובע בעיקר לאור ההבדל במחיר שתי המניות.
היות ואופציות משמשות פעמים רבות במסחר בשילוב עם המניה, הרי שנדרש לקנות או למכור 100 מניות בכל פעם. אז שווי נכס הבסיס במניית אנבידיה הוא קצת פחות מ-12 א' דולר, לעומת כמעט 400 א' דולר במניית בוקינג. כמה משקיעים מסוגלים להחזיק מניות בשווי 400 א' דולר בתיק שלהם?

האיתות לשוק חשוב לא פחות
כאשר מניה מגיעה למחיר גבוה, היא מקשה מאוד על המשקיעים לפעול בה, כפי שהסברתי למעלה. זה אמור להוות תמריץ לחברות לבצע חלוקה במניה (SPLIT). מה שקרה במניית אנבידיה לדוגמא, שביצעה ב-10/6 ספליט של 1:10. כלומר כל מניה של אנבידיה נחתכה ל-10 מניות.

דגש – אין כאן משהו מהותי, כלומר מבחינת המשקיע לא השתנה כלום. במקום להחזיק במניה אחת ששווה $1200, הוא יחזיק ב-10 מניות ששוות $120 כל אחת. כך שבמהות לא השתנה מצבו כלל. שווי האחזקה שלו במניה נשאר כפי שהיה.
אבל, יש כאן איתות חשוב. אנבידיה בעצם אותתה לשוק שהיא קשובה לצרכים של המשקיעים, ולכן ביצעה את הספליט הזה. למרות שזה לא משנה במהות, הרי שזה אמור להגדיל את הסחירות במניה, גם כי יותר משקיעים יוכלו לקנות את המניה, ובעיקר בגלל ששחקני אופציות יוכלו לפעול יותר בקלות במניה.

אחרי אנבידיה הגיעו חברות נוספות
לפני הספליט של אנבידיה, קדמו שני אירועי ספליט חשובים. הראשון שהיה מאוד מתבקש היה לפני שנה במניית אמאזון, והספליט היה 1:20. אירוע שכבר מזמן היה צריך לקרות. האירוע השני, היה זניחח יותר, וזה הספליט של טסלה 1:3 לפני קצת פחות משנה.
אבל הספליט המוצלח של אנבידיה – 1:10 הצית גל של חלוקה נוסף במניות נוספות. המניות המשמעותיות הבאות לבצע ספליט הן Chipotle Mexican Gril (CMG) עם ספליט משמעותי של 1:50 ב-26/6 (מחר), ולאחר מכן ברודקום (AVGO) עם ספליט של 1:10 ב-15/7. שתי חברות גדולות נוספות הן Cintas (CTAS) עם ספליט של 1:4 בספטמבר, ו-Lam Research (LRCX) עם ספליט של 1:10 באוקטובר.

מי הבאה בתור? מי מועמדת נוספת לספליט?
מבין החברות בוולסטריט שנמצאות בשווי שוק גבוה ובמחיר מניה גבוה, אפשר לציין את Regeneron (REGN) עם מחיר של $1063, ASML Holding (ASML) – חברה שנהנית מהפריחה בעולם המעבדים – במחיר של $1002, Eli Lilly (LLY) במחיר של $890, Costco (COST) במחיר של $848, Super Micro Computer (SMCI) – עוד מניה שנהנית מהפריחה בעולם ה-AI – במחיר של $827, אפשר גם להוסיף את בלאקרוק, KLAC, Servicenow, נטפליקס שנסחרות במחיר שבין $600-800.

האם יש סיכון בספליט?
ובכן כן. סיכון נמוך, אבל הוא קיים. נסביר.

אם אני חוזר לטיעון השמרנות במחיר המניה. מניה 'נורמלית' בארה"ב צריכה להיסחר סביב עשרות עד $100-200. עדיף לא מעל, אבל החשש הגדול של חברות הוא מפני ירידה דרמטית במחיר המניה שיוריד אותה מתחת ל-$20 או אפילו מתחת ל-$10. נכון שהיה והמניה תרד באופן כל כך דרמטי, מחיר המניה יהיה החשש הכי קטן של החברה. אבל מחיר מניה נמוך מקשה מאוד על החברה להיסחר על ידי הגופים המוסדיים, שכן ככל שמחיר המניה נמוך יותר, כך המוסדיים מתרחקים מהמניה, הסחירות בה יורדת דרמטית, ורמת התנודתיות במניה גדלה מאוד.

זה משהו שהחברות מעוניינות להימנע ממנו, ולכן חוששות לעשות ספליט שאולי ייצור מצב שבו מחיר המניה ירד דרמטית מדי. אפשר לראות שהספליט שמתבצע במניות, מביא את מחיר המניה סביב $100, מרחק בטוח ממחיר נמוך 'מדי'. 
המקרה שהכי זכור הוא שחברת General Electric, ביצעה איחוד הון, כלומר Reverse Split של 8:1, כלומר המשקיעים המירו את המניות כך שעל כל 8 מניות, הם קיבלו מניה אחת. כדי שמחיר המניה יעלה מהטריטוריה החד-ספרתית, לטריטוריה הדו-ספרתית, כדי להגביר את סחירות המניה בקרב הגופים המוסדיים. Reverse Split הוא אירוע בעייתי הרבה יותר, כי מה קורה אם למשקיע אין מספר מניות שמתחלק ב-8? צריך למכור או לקנות מניות נוספות כדי להימנע משברירי מניה. זה מייצר רעש מיותר במניה, ולכן זה אירוע שחברות משתדלות להימנע ממנו.

לסיכום – SPLIT הוא אירוע חיובי
אם אני צריך לסכם את זה, אז למרות שפעולת ה-SPLIT לא משנה את המהות של היקף האחזקה של המשקיע, בראיה כוללת SPLIT הוא אירוע חיובי למשקיעים. הוא מאותת לשוק שהחברה רואה את האינטרסים של השוק, ומבצעת פעולות בהתאם. זה חשוב לפעילים בשוק ההון, והחשש הוא מאוד נמוך.

זו גם הסיבה, שלמרות שבמהות אין שינוי מבחינת המשקיעים, הכרזה על SPLIT פעמים רבות מייצרת מהלך חיובי במניה, שוב מבחינת הראייה של המשקיעים.

x