ועדת הכספים דנה בפרשת סלייס: "אירוע חסר תקדים של מעילה באמון החוסכים מצד חברה מנהלת של קופת גמל ומצד סוכני ביטוח"

ועדת הכספים סיימה את הדיון בפרשת סלייס שהתקיים היום בצהריים. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הורה לרשות להציג בפני הוועדה בתוך כשלושה שבועות תמונה מלאה של המקרה, וכן מענים של הרשות למניעת מקרים דומים. הח"כ גפני: "מדובר על סדרי גודל לא מובנים של כסף, תמונת המצב שבאו מנהלים ולקחו את כספם של אנשים שחסכו כל חייהם"

 

 
דיון בנושא סלייס בוועדת הכספים של הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסתדיון בנושא סלייס בוועדת הכספים של הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2024

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (ג') דיון מהיר בנושא: "התנהלות רשות שוק ההון מול חברת "סלייס" ושחרור כספים בזמן פעילות המנהל המורשה", הצעתם של חברי הכנסת מירב כהן, שרן השכל ושלום דנינו. 

במסגרת ההצעה צוין כי "החל מסוף 2022, רשות שוק ההון, שהתנהלה באותה תקופה ללא ממונה במינוי קבע, קיבלה פניות הנוגעות לאי-סדרים בהתנהלות חברת ההשקעות סלייס. למרות הפניות הרבות, וכן הגשת תביעה ייצוגית כנגד החברה, רק לפני כחצי שנה מונה מנהל מורשה לחברה".

כן צוין כי "בשל תהליך זה, הוקפאו כל הליכי הניוד ומשיכת הכספים, וחשבונותיהם של כ-100 אלף חוסכים נותרו תחת סלייס ללא יכולת לנהל אותם. בין החוסכים ישנם קשישים רבים שרומו ע"י החברה כך שקופות הגמל שלהם הושקעו בקרנות בעלות סיכון גבוה במיוחד או לא הושקעו כלל. הכספים האבודים משוערים בכ-800 מיליון ₪".

עוד צוין בבקשה כי לא נמסרו ע"י הרשויות נתונים על החשבונות וסטטוס איתור הכספים, וכי לא ייתכן שבמשך תקופה ארוכה זו, "החוסכים יוותרו בחוסר ודאות על כספיהם, ולא יוכלו לנייד את חשבונותיהם לחברות אחרות. יש לכל הפחות לשחרור חלקי של הכספים, וכן לזירוז פעילות המנהל המורשה, או לחלופין לפתוח בהליך פירוק החברה שיאפשר גביית כספים מבעלי המניות".

ח"כ מירב כהן: "זה האירוע של פרשת הבנק למסחר על סטרואידים, כמות הרבה יותר  גדולה של כספים ואנשים, 830 מיליון ₪. פנו לקהל יעד של אנשים מבוגרים, שלא כ"כ מבינים בפיננסים, פיתו אותם להעביר כספים לסלייס, ושם הכסף הלך לאיבוד, אנחנו לא יודעים אם גנבו אותו או מה בדיוק נעשה אתו, מדובר באלפי קשישים שנפגעו מהסיפור הזה. יש לבחון איך ניתן להציל כמה שעוד ניתן מהכסף הזה, ישנה גם טענה שלרשות לניירות ערך יש כלים חזקים יותר לחקירה ואולי כדאי שגם הם יכנסו לתמונה, לסיכום אז איך ממזערים את הנזק כעת ואיך מונעים מהמצב הזה לקרות שוב בעתיד". 

ח"כ שירן השכל: "אם יש פרצה אחת שפגעה בעשרות אלפי אנשים, המשמעות שהפנסיות של כולנו בסכנה. יש לשים לב איך חוסמים את הפרצה החמורה הזו, והדבר השני, יש שאלה קריטית לרשות שוק ההון, היא אמורה לוודא איך דבר כזה לא קורה, איפה צריך לשים את האצבע. במשך שנה שהרשות קיבלה 180 תלונות והיא לא פתחה בחקירה, איך שאיש לא זומן להשיב על שאלות? איך במשטרה לא נפתחה חקירה? אנשים עד היום לא יודעים איפה הכסף נמצא". 

רמי עזריה, רשות שוק ההון: "יש פה אירוע חסר תקדים של מעילה באמון החוסכים מצד חברה מנהלת של קופת גמל ומצד סוכני ביטוח, שהם המחולל העיקרי בפרשה, הם הם אלה שעודדו וגייסו את הלקוחות בתמורה להלוואות וכל מיני הבטחות, לצורך השקעה בקרנות מסוימות".

ח"כ ינון אזולאי: "מי האנשים האלה? מי החברה הזו? אלה אנשים שבאו משום מקום? יש להם חברות אחרות? זו חברה שלא הכרתם קודם? מי האנשים?" 

עזריה: "החברה בעלת רישיון לניהול קופות גמל, היא מנהלת אותן מזה מספר שנים. החברה קיימת מ-2012, שמה הקודם היה כאן גמל, היא שנתה את שמה, היא ניהלה קופות בניהול אישי ולאחר מכן גם קופות רגילות, יש לה בעלים והם בעלי רישיון".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני מבקש להבין את הנושא במישור העקרוני, אנשים שמשקיעים בפנסיה יכולים ליפול, אני מבין שזה בבית משפט, אבל צריך הבין את אופן הטיפול של הרשות. אני רוצה לדעת איך הרשות השלטונית שאמורה לתת לי את הביטחון שהיא עוקבת אחר מה שקורה, איפה הייתם?". 

עזריה: "מדובר בקופות גמל בניהול אישי, שמיועדות לציבור שאמור לחסוך באופן עצמאי, השקעה עצמאית ולא לרוב הציבור שאמור להיות במוצרים הרגילים. בתקנות בעניין הזה קיימות מוגבלות, אילו כספים ומי יכול להצטרף. חלק מהכשלים שהתגלו שכספי פנסיה בסיסיים אמורים להתנהל בקופות גמל בניהול אישי תחת מוגבלות, שבמקרה זה המגבלות האלה הופרו הן על ידי החברה המנהלת והן על ידי הסוכנים. הם עברו על התקנות".

ח"כ יצחק פינדרוס: "איפה אתם כרגולטור? איך נדע שאין חברה נוספת שעושה אותו דבר?".

עזריה: "רוב הפעולות הן במישור המניעתי, ולרוב הדברים נמנעים בשלב מוקדם יותר, לעיתים יש כשל ופה יש כשל. מה שעשינו זה לפעול בצורה מהירה ונחושה, כשהתחלנו לקבל פניות, התחלנו לברר ושראינו שהחברה לא מספקת מענה, נכנסנו בתחילת 23 לביקורת מהירה בעניין, שראינו שאין לחברה יכולת או רצון לשפר את המצב הזה בעצמה כפי שאמור להיות, התקבלה החלטה למנות מנהל מורשה מטעם המדינה, שתפקידו להזיז את כל נושאי המשרה בחברה ולהתחיל לעשות סדר, זה נעשה ב-23 בדצמבר".

לטענות חברי הכנסת כי תלונות הגיעו לרשות כבר בשנת 2022, השיב עזריה: "התלונות התחילו להגיע במהלך 22, אך אני רוצה לציין שרשות שוק ההון מקבלת 16 אלף תלונות בשנה". מול הדברים עלה כי 5% מהתלונות לרשות הגיעו לעניין חברת סלייס.  
 

לעניין הסכום הגדול שנעלם, ציין עזריה כי "שמתחילות להצטבר תלונות, ואנחנו מבינים שיש בעיה, אנחנו יוצאים לביקורת. הסכום המדובר הצטבר עד שיצאנו לבדיקה, מינוי מנהל מורשה זה צעד דרסטי, להשתלט על חברה של מישהו". כן ציינו ברשות כי בספטמבר 2023 נעצרה הפעילות בחברה. 

לעניין כך שרישיון החברה חודש בנובמבר 2023, לאחר שהחלה הבדיקה בעניינה, השיבו ברשות שוק ההון כי מדובר בעניין טכני, וכי הדברים לא היו ברורים לאשורם באותה תקופה, וכי קודמו מספר צעדים לעניין החברה עוד קודם, בהם שימוע ומכתב לתיקון פגמים שיצא בספטמבר 2023. 

עו"ד זהר גרינברג, מייצג חוסכים נפגעים בביהמ"ש: "הנושא מחייב התייחסות רצינית, יכול להיות שברגע זה יש מי שמנצל את הפרצה. עפ"י החוק יש לממשלה זכות לערוב לכספי הנפגעים, זו רשות לממשלה, לא חובה. מי שאחראי לכשל זה הגנבים ורשות שוק ההון, שהתרשלה בצורה רצינית. ביקשתי שיפנו לרשויות החקירה, כדי שיהיה שת"פ בארה"ב, לשם הכספים נסעו לחשבונות ונעלמו, הפעולה הזו לא נעשתה עד היום". 

לינור דויטש, לובי 99: "אני לא צריכה לחזור על האחריות הכבדה של רשות שוק ההון, אבל מעבר לכך אנחנו מתריעים במשך שנים, כולל דו"ח מבקר המדינה, על כך שהמדינה מייבשת את התקציב של רשות שוק ההון, שמתנהלת ללא תקנים, עם מערכות מיושנות, שנה וחצי הרשות מתנהלת עם ממלאי מקום, והזלזול הזה בתפקיד של שומר הפנסיה של הציבור, זה חלק מהמחדל וממה שקורה פה, כדי לוודא שזה לא חוזר, יש לחזק את הרשות ולא להחליש אותה, מעבר לזה שצריך לשלם על המחדל הזה בלי שום קשר. יש 2 משפחות פה שמחזיקות בחברה, גולדברג וטוקטלי, הם לא יכולים להתחמק מזה. לה"ב 433 ויאח"ה, אנחנו לא רואים דברים פה זזים. זה לא סיפור שיכול לעבור מתחת לרדאר".

יניב מאיר, לשכת  סוכני הביטוח: "היינו מאלה שביקשנו לקדם את הדיון הזה כאן, שמם של סוכני הביטוח עלה, גם על ידי רשות שוק ההון. הנושא של התנהלות סוכני הביטוח חשוב לנו, אנחנו לא יודעים על נתונים, למיטב ידיעתנו מדובר על פעילות קטנה מאוד של סוכני ביטוח, לא שאנחנו מזלזלים בכך, נשמח לקבל מהרשות קצת יותר נתונים. לנו בלשכה יש ועדת אתיקה ובית דין, ככל שנדע על פעולות אסורות שנעשה, נפעל ביד קשה בנושא הזה. אבל חשוב לומר שאי אפשר להכפיש אוכלוסייה שלמה, כאשר מדובר בגוף יחסית קטן, בלי לזלזל בנפגעים ובסכום של 800 מיליון ₪. סלייס הוא מוצר מפוקח שאמרו להיות משווקים בו מכשירים מפוקחים ע"י גוף מפקח". 

גפני: אני מופתע, מדובר על סדרי גודל מאוד גדולים, אנשים שכנראה חלשים כלכלית, והרשות  שצריכה לפקח, אני לא רואה פה את הפיקוח, אולי צריך לשנות את החוק, אולי את התקנות, אולי צריך לשנות שם עוד משהו, אני לא יודע. אנשים לא יוכלו לעבור לסדר היום, גם יתר הרשויות שצריכות לחקור דברים מהסוג הזה. אנחנו לא מסכמים בדיון הזה, אבקש התייחסות ממשית של משרד האוצר, רשות שוק ההון, ואנחנו רוצים תשובה ובאיזה דיון אנחנו ממשיכים ואת מי אנחנו עוד מזמינים".

יעל הבסי-אהרוני הקליניקה לזכויות ניצולי שואה וזקנים, אונ' ת"א: "כרגע כל החוסכים של סלייס אין להם גישה לכספים שלהם, המנהל המורשה ממשיך ומבקש להאריך את הצווים, לפני כמה ימים ביהמ"ש הורה לשחרר את הכספים של בני ה-70 ומעלה. רשות שוק ההון תפקידה להגן על החוסכים ולאפשר מקסימום שחרור במסגרת האפשרויות, ואם בית המשפט הורה לשחרר, חזקה על כולם שיעשו כל מה שאפשר, במיוחד שמדובר בחוסכים זקנים".

לעניין ידוע של אנשים שמצב כספם לא ידוע בקרב חוסכי סלייס, ציינו ברשות שוק ההון כי המנהל המורשה נתן הודעה לעמיתים, וכת הוא אמור לתת הודעה נוספת בעקבות בקשת בית המשפט, וכי העמיתים שלא יוכלו לקבל פירוט של הכספים שלהם, יקבלו הודעה על כך במקום הדו"ח הרבעון השלישי, עם פירוט של המצב. גם לעניין כך נמתחה ביקורת על הרשות, וחברי כנסת דרשו שיתקיים ידוע באופן ישיר וברור, ויו"ר הוועדה ביקש כי הרשות תעדכן את הוועדה לעניין כך. 

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: " מדובר על סדרי גודל לא מובנים של כסף, תמונת המצב שאנשים שחסכו כל חייהם, שמצבם הכלכלי לא גבוה, באו מנהלים שלקחו את הכסף שלהם ואנחנו לא יודעים איפה הוא וחלף פרק זמן ארוך, עד ששונו דברים מצד הרשות. מתברר שהפיקוח שלכם במקרים מהסוג הזה לא מספיק טוב, נראה שמשהו לא עובד. 

"אני מבקש מרשות שוק ההון נייר מפורט על כל הנושא הזה, הוטחו בכם האשמות שמעלתם בתפקידכם. בכמה כסף מדובר, מה החברה הזו, איפה זה עומד בבית המשפט, ואז נתייעץ איך ממשיכים הלאה, כי לא ניתן לעבור על זה הלאה.  אם יש נושאים חסויים, יכול להיות שאבקש לקיים ועדה חסויה, תציגו לנו איפה דברים עומדים, מה פעלתם ומה אתם מתכוונים לפעול, אני רוצה שנצא בידיעה מה הרגולטור עושה כדי שאנשים לא יאבדו את הכסף שלהם, ואת כספי הפנסיות שלהם, אבקש לקבל את המידע בתוך כשלושה שבועות, ועדיף קודם".
 

x