הכרזת מונופול על אינטר אפ מעליות

הממונה על התחרות הודיעה לאינטר אפ מעליות, המפיצה של מיצובישי, על כוונה להכריז עליה כבעלת מונופולין

 

 
הכרזת מונופול על אינטר אפ מעליות / תמונת אילוסטרציה הכרזת מונופול על אינטר אפ מעליות / תמונת אילוסטרציה
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/06/2024

היום הודיעה הממונה לחברת אינטר אפ מעליות בע"מ כי היא שוקלת להכריז עליה כבעלת מונופולין במתן שירות למעליות מתקדמות של מיצובישי שהותקנו בבניני מגורים בכפוף לשימוע

בדיקת הרשות העלתה כי חלקה של אינטר אפ במתן שירותים למעליות מתקדמות (MRL) של חברת מיצובישי שהותקנו בבניני מגורים, עולה לכאורה בהרבה על מחצית. כמו כן נמצא כי לכאורה יש לה גם כוח שוק משמעותי בשוק זה. הכרזה על אינטר אפ כבעלת מונופולין כפופה לשימוע בפני הממונה על התחרות.

ההכרזה על אינטר אפ נשקלת, בין היתר, מאחר שאינטר אפ נסמכת על פסק דין (משנת 2009) לפיו היא אינה בעלת מונופולין בתחום שירות למעליות. 

המעליות אליהן מתייחסת ההכרזה הנשקלת הן כאמור מעליות מתקדמות המיובאות כערכה (kit) מהיצרן הזר. למעליות מסוג זה יתרונות שונים שהביאו לכך שהן מותקנות בחלק הארי של בנייני המגורים החדשים.  

בכדי להבטיח את השימוש במעליות, החוק מחייב את בעלי הדירות, שהם בעלי המעליות, לדאוג למצבן הבטיחותי והתקני. על כן, הכרחי להתקשר עם חברה המספקת שירות למעליות ואמונה על אחזקה שוטפת ותיקונים. מתן שירות למעליות מתקדמות מחייב גישה לתוכנה וחלקי חילוף ייחודיים מתוצרת היצרן, כמו גם גישה לידע ייחודי. עצם העובדה שמעליות מתקדמות מיובאות כערכה אחת מהיצרן מחזקת את הייחודיות הנדרשת לצורך אחזקתה ותיקונה. בשל כך, מתן שירות לכל סוג של מעלית מתקדמת הוא שוק המשך רלוונטי נפרד – שבו יש יתרון משמעותי מובנה למתקין המעלית שנמצא בקשרי בעלות או חוזיים עם יצרן המעליות.

בנוסף, הבחירה איזו מעלית להתקין בבניין מתקבלת על ידי הקבלן או היזם שבונים את הבניין. אולם, הקבלן הוא לא מי שמשלם על השירות למעלית לאורך זמן. הממונה מצאה כי אינטר אפ נותנת שירות לכמעט 100% ממעליות מיצובישי שהותקנו בבנייני מגורים ולכאורה יש לה גם כוח שוק בשוק זה.

x