אירועי תרמית חמורים בבחינות רישוי של סוכני ביטוח - רנ"ע פתחה בחקירה ופנתה למשטרה במקביל

רשות ניירות ערך איתרה אירועי העתקה ותרמית חמורים בבחינות הרישוי במסלול סוכני ביטוח, הטילה עונשים מחמירים במיוחד על המפרים השוללים את זכאותם לגשת לבחינות לתקופות ארוכות, ובעקבות פנייתה למשטרת ישראל נפתחה חקירה בחשד לקבלת דבר במרמה וקשירת קשר

 

 
אירועי תרמית חמורים בבחינות הרישוי במסלול סוכני ביטוח / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרנדראירועי תרמית חמורים בבחינות הרישוי במסלול סוכני ביטוח / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרנדר
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/06/2024

במסגרת בדיקות לאיתור הפרות משמעת שקיימה רשות ניירות ערך בבחינות הרישוי אותרו אירועי העתקה ותרמית חמורים, רבי משתתפים, אשר כללו שימוש באמצעים טכנולוגיים סמויים ובפלטפורמת הטלגרם. 

רשות ניירות ערך מקיימת בחינות רישוי למבקשים לקבל רשיונות מטעמה ומטעם רשות שוק ההון, במסגרתן נדרשים הנבחנים לקיים הוראות למניעת העתקה ופגיעה במשמעת.

בחינות הרישוי הן שער הכניסה לעולמם של בעלי רישיון השקעות ורישיון סוכני ביטוח האמונים על הטיפול בכספו של הציבור בישראל. לאור זאת, רואה הרשות בחומרה רבה פגיעה בטוהר הבחינות, ובמיוחד מקרי תרמית רחבי היקף כגון אלו. על כן החליטה הרשות לקבוע רף ענישה משמעתי מחמיר במיוחד ביחס למקרים אלו אשר יבהיר את חשיבות טוהר הבחינות וייצור הרתעה.

בהתאם, ועדת פיקוח והסדרה של הרשות דנה עד כה בתשעה מקרי ההעתקה חמורים שאותרו, הן במהלך הבחינות והן לאחריהן, והחליטה לאור חומרת ההפרות להטיל ענישה מחמירה על המפרים, שהבחינות בהן ביצעו את ההפרות נפסלו וכן נאסר עליהם לגשת לבחינות הרישוי של הרשות לתקופות ארוכות של 3 עד 6 שנים. 

במקביל, פנתה הרשות למשטרה לצורך פתיחת חקירה בגין חשד לקבלת דבר במרמה וקשירת קשר. החקירה נפתחה במפלג ההונאה של המשטרה (מחוז תל אביב), ואתמול עוכב לחקירה אחד המפרים, שעל פי החשד סייע לאחרים לפתור את מבחני רשות ניירות ערך באמצעות אפליקציית הטלגרם ואמצעים נוספים, תמורת תשלום כספי.

כמו כן, מאחר וכלל המפרים הינם נבחנים במסלול סוכני ביטוח הרשות תעביר את פרטי המפרים וההפרות שביצעו לרשות שוק ההון המפקחת על סוכני הביטוח.

רשות ניירות ערך מבקשת להדגיש לציבור הנבחנים כי היא רואה בחומרה ביצוע הפרות משמעת בבחינות הרישוי, וכי תמשיך ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לאתר מבצעי הפרות ולהענישם בהתאם.
תמצית החלטות ועדת פיקוח והסדרה בנושא מפורסמים באתר הרשות.

נוהל פסילת בחינות

בהתאם לנוהל פסילת בחינות שגיבשה הרשות לצורך הפעלת הסמכות לפי תקנה 13 (ב), ואשר מפורסם באתר האינטרנט של הרשות, רשאית הרשות לפסול בחינתו של נבחן שפגע במשמעת ולאסור עליו להשתתף בבחינה במועדים נוספים.

מדרג אמצעי המשמעת כולל ארבע דרגות ענישה שונות המותאמות לנסיבות ולחומרת הפגיעה במשמעת:

ענישה קלה - הצעד המשמעתי שתנקוט הרשות במסגרתה הינו מכתב התראה. 

ענישה בינונית - הצעד המשמעתי שתנקוט הרשות במסגרתה הינו פסילת הבחינה ובמקרים מסוימים איסור עתידי להיבחן בכל בחינות הרשות במשך מועד בחינה סמוך נוסף אחד או שני מועדי בחינה סמוכים נוספים (סך הכל עיכוב של שנה או שנה וחצי בהתאמה).

ענישה חמורה - הצעד המשמעתי שתנקוט הרשות במסגרתה הינו פסילת הבחינה ואיסור עתידי להיבחן בכל בחינות הרשות במשך שלושה או ארבעה מועדי בחינה סמוכים נוספים (סך הכל עיכוב של שנתיים או שנתיים וחצי בהתאמה).

ענישה בנסיבות מחמירות - הצעד המשמעתי שתנקוט הרשות במסגרתה הינו פסילת הבחינה ואיסור עתידי להיבחן ביותר מארבעה מועדי בחינה סמוכים נוספים (העיכוב ישתרע על פני מספר שנים בהתאמה למספר המועדים שלגביהם נקבע האיסור העתידי להיבחן).

יצוין עוד כי הרשות עשויה לשקול את אמצעי המשמעת בהתאם לטיב הראיות המונח לפניה, להחמיר בעניינו של נבחן שנתפס פוגע במשמעת במועד הבחינה והמשמיע במסגרת ההזדמנות הניתנת לו להשמיע טענותיו טענות סרק המופרכות על פניהן וכן עשויה להקל בעניינו של נבחן בנסיבות אישיות יוצאות דופן.

רשות ניירות ערך מציגה שני מקרים שאירעו בפועל בעבר

במהלך הבחינות במועד חורף 2023 איתרה הרשות 2 נבחנים אשר פגעו במשמעת בבחינות באמצעות החזקת אמצעי תקשורת; יצוין, כי האיסור על עצם החזקת אמצעי תקשורת שהחזקתו לא הותרה קבוע בתקנות ולמעלה מן הצורך מפורסם באתר הבחינות של הרשות, נכתב במפורש על גבי הלוח בכיתת הבחינה, ואף מוקרא בראשית הבחינה על-ידי המשגיחים.

נבחן שבעת שקם במטרה להגיש את הבחינה, ונפל מגופו מכשיר טלפון נייד אותו החביא על גופו. מכשיר הטלפון שנחשף כאמור, נוסף למכשיר הטלפון הנייד שהיה מונח על שולחנו של הנבחן. הנבחן עזב את הכיתה בריצה ולקח עמו את דף התשובות, את מחברת הבחינה ואת הטלפון הנייד שנפל מגופו. לאחר שניתנה לנבחן האפשרות להציג את טיעוניו, דנה הוועדה המוסמכת מטעם הרשות בעניינו, והחליטה לפסול את בחינתו של הנבחן ובנוסף למנוע ממנו לגשת לבחינות הרישוי למשך 3 שנים.

נבחן שבמהלך בחינה נצפתה אוזניה סמויה בתוך אוזנו ונשמעו קולות דיבור בסביבתו. לאחר שניתנה לנבחן האפשרות להציג את טיעוניו, דנה הוועדה המוסמכת מטעם הרשות בעניינו, והחליטה לפסול את בחינתו של הנבחן ובנוסף למנוע ממנו לגשת לבחינות הרישוי למשך 3 שנים.

החלטת ועדת הרשות במקרים המתוארים לעיל משקפת את עמדת הרשות לפיה אין לגלות סובלנות כלפי הפרות משמעת מכל סוג שהוא בבחינות הרישוי. סגל הרשות נוקט צעדים, הכוללים שיטות ביקורת שונות ומגוונות לרבות שימוש בנבחנים סמויים ובכלל זה באמצעות כלים טכנולוגיים, במהלך הבחינות ולאחריהן, על מנת לאתר נבחנים שמפרים את המשמעת, לנקוט כלפיהם אמצעי משמעת ולמגר תופעה חמורה זו.

x