קרן נאמנות במוקד || מיטב ת״א 125 || קרן מנוהלת מצוינת כבסיס לגיוון המנייתי

למרות הריכוזיות שלה במניות ת"א 125 היא מובילה תשואתית, והציבור מצביע ברגליים על ידי הגיוסים האחרונים בקרן

 

 

 
Pixabay ImagesPixabay Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/06/2024

מאז תחילת השבוע של ה-23-06, אנו רואים תופעה מעניינת וקצת חריגה. למרות עלייה מסוימת וצפויה בדולר-שקל, שוק המניות שלנו עושה את הבלתי צפוי, ועולה די יפה. הקורלציה הטבעית בין דולר עולה ושוק יורד מופרת כאן. איך זה קורה? הסיבה די פשוטה: המניות עולות בגלל הגורמים הסביבתיים המלחמתיים שנראים עכשיו כשגרתיים והנמצאים בסוג של Standby עד שיקרה משהו אחר ושונה.

לעומת זאת, הדולר-שקל נהנה מעלייה בגלל גורמי החוץ המשפיעים עליו: ירידות קטנות בוול-סטריט ובמיוחד עלייה של הדולר-אינדקס. וכך, אם משקיע ישראלי רוצה לנצל את התקופה הזו לאגירה של קצת מניות, אחרי שהן התממשו לא מעט בתקופה האחרונה, הקרן הבאה יכולה להיות הבסיס המנוהל הראשון בתיק. מעין עמוד יסוד שעליו ניתן לבנות גיוון נוסף סקטוריאלי.

מהי קרן זו? או יותר נכון: מה היא מייצגת? היא בנויה על שתי עקרונות שאני חושב שחשוב תמיד לקיים: גיוון כללי וניהול אקטיבי. החלק של הגיוון  הכללי מכוון לשוק המניות הישראלי בכך שהוא לוקח את מניות ת"א 125 כמאגר להחלטה. לרכוש או לא מניות, מתוך אוסף המניות הסחירות ביותר שיש בשוק שלנו. והחלק השני? ניהול אקטיבי של החברה שהצליחה להשיג את התשואה השנתית הכי טובה על פי הקריטריון הראשון. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מיטב, וכאמור, מתרכזת במניות ת"א 125 כיוניברס בחירת הנכסים שלה. היא מאוד וותיקה, עם תאריך הקמה של אביב 1999 ולא שינתה מדיניות השקעה מאז. דבר די מדהים כשלעצמו כאשר חושבים על כ-24 שנים של פעילות רציפה. גודלה עומד על 543.9 מיליוני שקלים הממקמים אותה במקום הראשון (!) מבין 30 הקרנות שבקטגוריה שלה. דמי הניהול שלה עומדים על 1.85% הממקמים אותה במקום השישי מבין אותן 30 קרנות.

למרות שמדובר בקרן של מניות נטו, לפנינו סטיית תקן של 1.63%, וזה סביר עד נמוך, עבור סוג זה של נכסים. תנודתיות כזו בהחלט מקובלת כאשר התוצאה השנתית של הקרן עומדת על 14.20% תשואה. אגב, למרות שהיא קצת יקרה, היא מניבה מספיק על מנת שהלקוחות שלה יוכלו "לסלוח" על כך. לבסוף: בחשיפות אין הפתעות גדולות: 95.97% מניות מקומיות. למה לא 100%? כנראה שיש תמיד צורך בקצת מזומנים לניהול הקרן, ולצרכים היום יומיים של כניסתם ויציאתם של לקוחות.

ביצועי הקרן



במבט ראשון, אין כאן שוני גדול מאשר גרף מדד המניות ת"א 125. אבל אנו נראה בהמשך שזה אינו מדויק להניח שהקרן המנוהלת הזו זהה במהותה לקרן מחקה. על מנת להוכיח זאת, הנה השוואה של הקרן עם המדד עצמו, בטווחים של שלוש שנים, שנה, ושלושה חודשים:





ברור שיש קורלציה כיוונית חזקה בין הקרן למדד אבל, כפי שניתן לראות, היא מצליחה לתת תמורה נאותה הרבה יותר גבוהה מעקיבה נטו אחריו. בכל הטווחים. והנה השוואה מול הקרנות המובילות בקטגוריה שנתית (3 מהראל, ואחת מ-ילין לפידות) (שנתיים, מתחילת השנה):




בשנתיים, הקרן של מיטב מצליחה לצאת מנצחת בהחלט מעל כולן. וההפרשים יכולים להיות דרמטיים בינה והאחרונה. תאמרו שאני כאן משווה תפוחים לתפוזים. לא בדיוק: כל הקרנות נמצאות באותה קטגוריה, וכולן יכולות להיות עם הרכב זהה אם מנהלי הכספים בהן מעוניינים בכך. רק במיטב יש מגבלה על אוסף המניות שניתן לרכוש. בטווח הקצר אנו רואים שמיטב עומדת במקום השלישי, ושיש מנעד לא קטן בביצועי הקרנות כולן.

גיוסים ופדיונות



עניין הגיוסים קצת פחות מלבב. נכון שראינו בשלוש השנים האחרונות חודשים לא מעטים בהם היו גיוסים אבל גם פדיונות היו. עקומת נכסי הקרן מעידה כמה תנודתי האספקט הזה של הקרן. אבל, כאשר מסתכלים על הגיוסים של כל הקרנות שכבר הראיתי כאן:



רואים בבירור שהקרן של מיטב הינה הקרן עם תשומת הלב העיקרית, ושהיא נהנית מעדנה חדשה לאחרונה.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5100474
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/299

המון הצלחה לכולם!

 
x