שורה של טלטלות גרמו למדד פוטסי 100 לפגר מאחור. האם שינוי המגמה מתקרב?

הטלטלות הכלכליות והפוליטיות גרמו למדד פוטסי 100 לפגר משמעותית אחרי מדדי מניות אחרים באירופה וארה"ב. האם בכל זאת חבויה כאן הזדמנות השקעה? כתבה ראשונה בסדרה

 

 
מדד FTSE 100 / תמונה: פאנדרמדד FTSE 100 / תמונה: פאנדר
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/06/2024

יום שבת הקרוב, 29 ביוני, יהיה יום של חג בצרפת. בצהרי היום תוזנק המהדורה ה-111 של מרוץ האופניים הגדול והיוקרתי ביותר בעולם, הטור דה פראנס. כמדי שנה, הזנקת הטור מסמלת עבור העם הצרפתי את תחילתה של חופשת הקיץ, תקופה בה צרפתים רבים פורשים לכמה שבועות של מנוחה בבתי הקיץ שלהם. אזרחים קצת פחות אמידים יצטרכו להסתפק בפיזוז על שפת הבריכה לצלילי אגדו-דו-דו (או כל שיר קצבי מעצבן אחר). הטור הצרפתי יסתיים ב-21 ביולי, שבוע לאחר חגיגות יום הבסטיליה, וחמישה ימים בלבד לפני שהעולם כולו יתכנס מול המסכים לצפות בחגיגת הספורט הגדולה בעולם – אולימפיאדת 2024 בפאריס. 

אבל חגיגות לחוד ומציאות פוליטית כאוטית לחוד. ב-30 ביוני ילכו הצרפתים לבחירות בזק גורליות שעליהן הכריז לאחרונה הנשיא, עמנואל מקרון, בעקבות תבוסת מפלגתו בבחירות לפרלמנט האירופי. על פי הסקרים האחרונים בבחירות הקרובות עשויה לזכות מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" בכשליש מהמושבים בפרלמנט הפריזאי. היא תהפוך בכך למפלגה הגדולה ביותר במדינה. מועמד המפלגה, ז'ורדן ברדלה, צעיר בן 28 בלבד, עשוי להפוך בעקבותיהן לראש הממשלה. מפלגת ה"איחוד הלאומי" שלה שורשים אנטישמיים מונהגת כיום מאחורי הקלעים על ידי מארין לה-פן. היא ידועה במדיניות ההגירה הקשוחה שלה, וחזון "יורוסקפטי", כלומר, רצון לנתק את צרפת מחלק מהכללים הנוקשים של האיחוד האירופי.    

עבור צרפתים רבים, בעיקר במחנה השמאל הליברלי, זכייה של ברדלה ולה-פן הינה חזון עיוועים. מכה לערכי החירות והחופש שצרפת הנחילה לעולם. כנראה שגם משקיעים רבים חושבים כך. ולראיה, מדד קאק 40 בבורסת פאריס הספיק ליפול בכ-7.5% מאז השיא שקבע באמצע מאי. 

גם בצד השני של תעלת לה מאנש, בבריטניה, נכנסים המשקיעים לכוננות בחירות. זה יקרה ב-4 ביולי בעקבות החלטתו המפתיעה של רישי סונאק, ראש הממשלה, ללכת לבחירות בזק. שלושה סקרי דעת קהל שפורסמו לפני מספר ימים בבריטניה מבשרים רעות למפלגה השמרנית בראשותו של סונאק. 

לפי סקר של החברה למחקר שווקים Savanta, מפלגת הלייבור שבאופוזיציה בראשות קיר סטארמר, זוכה ל-46% מקולות המצביעים. השמרנים של סונאק מקבלים בסקר 21% בלבד. מפלגת הימין הפופוליסטית "רפורמה בריטניה" של נייג'ל פראג', שהיה מהדוחפים למהלך הברקזיט ב-2016, מקבלת בסקר 13%.

סקר נפרד של מכון Survation הראה כי הלייבור צפויה לקבל 40% מהקולות ואילו השמרנים 24%. סקר שלישי שנערך על ידי מכון Opinium עבור העיתון אובזרוור נתן גם הוא ללייבור 40%, ולשמרנים 23% בלבד. 
תגובת בורסת לונדון להליכה המפתיעה לבחירות היתה מתונה יותר לעומת פאריס. מדד פוטסי 100 הבריטי שנגע בשיא של 8,445 נקודות באמצע מאי ירד מאז בכ-2% בלבד. ייתכן שהסיבה לכך היא שהלייבור היא מפלגת שלטון וותיקה. זכייה שלה בבחירות תיחשב ללגיטימית. בצרפת אי הוודאות גדולה בהרבה. 

4 ראשי ממשלה ב-8 שנים

המפלגה השמרנית בבריטניה מכהנת בשלטון מאז מאי 2010. ואולם התפטרותו של דייויד קמרון מהתפקיד ביולי 2016, בעקבות ההפסד במשאל העם על הברקזיט, הכניסה את בריטניה לטלטלה פוליטית חריפה. ב-8 השנים שחלפו מאז כיהנו בבריטניה 4 ראשי הממשלה: תרזה מיי (2016 – 2019), בוריס ג'ונסון (2019 – 2022) אליזבת טראס (חודש וחצי בלבד בסתיו 2022) ורישי סונאק. בעקבות התחלופה הגדולה נדמה שבריטניה הפכה מדמוקרטיה וותיקה ויציבה, לסוג של איטליה. לפחות בכל מה שקשור ליציבות הפוליטית שלה. 
למשבר הפוליטי ואי הוודאות בבריטניה נוספו גם צרות אחרות – כלכליות, בריאותיות וביטחוניות. מגפת הקורונה למשל פגעה בבריטניה באופן חמור יותר לעומת מדינות אחרות במערב אירופה. מעל 24 מיליון בריטים נדבקו במחלה, וכ-225 אלף אנשים מצאו את מותם בגללה. בגרמניה וצרפת שבה מספר הנדבקים היה גבוה משמעותית לעומת בריטניה, מספר החולים שנפטרו עמד (בכל אחת מהן) על כ-170 אלף איש. בריטים רבים האשימו בכך את ראש הממשלה באותה עת, בוריס ג'ונסון, שלא עשה מספיק לדעתם כדי לצמצם את ממדי התחלואה.  

ב-2022 נקלעה כל אירופה למשבר אנרגיה ולחצי אינפלציה חמורים בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. גם כאן, נראה שבריטניה נפגעה יותר מאחרות. בין יולי 22' למארס 23' עמד קצב האינפלציה בבריטניה על יותר מ-10%. השיא נרשם באוקטובר 22' עם אינפלציה של 11.1%. 

כמו בשאר העולם, גם בנק אוף אינגלנד, ביצע שורה של העלאות ריבית כדי להילחם באינפלציה. הריבית בממלכה זינקה מרמה של 0.1% בדצמבר 21' ל-5.25% באוגוסט 23'. היא עדיין מצויה ברמה הזו.

המאמצים של BOE נשאו פרי. האינפלציה השפילה ראש, ובחודש מאי האחרון היא חזרה לרמה של 2% בלבד. אבל הריבית הגבוהה ששוררת כבר קרוב לשנה משפיעה לשלילה על ענפי כלכלה רבים בבריטניה, ובמיוחד בענף הנדל"ן. 

כתוצאה מכך נכנסה בריטניה במחצית השניה של 2023 לקיפאון. שיעור צמיחת התוצר אצלה עמד ב-2023 על 0.1% בלבד. וזו עוד נחשבת הפתעה לטובה מאחר ותחזיות BOE   מלפני כשנה וחצי דיברו על 2023 כשנת מיתון.

שיעור האבטלה בבריטניה טיפס בשנה האחרונה מרמה של 3.8% ל-4.4%. מדובר אמנם עדיין בשיעור תעסוקה גבוה, אבל המגמה השלילית מדאיגה. זהו שיעור האבטלה הגבוה בבריטניה מאז אמצע 2021.   

ביצועי מדד פוטסי 100 הבריטי משקפים היטב את הדריכה של הכלכלה הבריטית במקום

מדד (מדינה)

 

שיעור עליה מצטבר

ב-5 שנים אחרונות

פוטסי 100 (בריטניה)

11%

דאו ג'ונס (ארה"ב)

46%

S&P500 (ארה"ב)

86%

קאק 40 (צרפת)

38%

דאקס 40 (גרמניה)

49%

FTSE MIB (איטליה)

59%

יורוסטוקס 50 (מערב אירופה)

40%

 

ביצועי מדד פוטסי 100 הבריטי משקפים היטב את הדריכה של הכלכלה הבריטית במקום. שיעור העלייה של המדד ב-5 השנים האחרונות נמוך משמעותית לעומת מדדי מניות מובילים אחרים ביבשת, או מול מדדי המניות בארה"ב. כך בשעה שמדד פוטסי רשם עליה של 11% ב-5 השנים האחרונות, המדדים האחרים באירופה רשמו עליה של בין 38% (פאריס) ל-58% (מילאנו). 

בארה"ב נרשמו כמובן עליות חדות יותר בזכות מניות הטכנולוגיה. מדד S&P500 רשם ב-5 השנים האחרונות עליה מרשימה של 86%.  אבל גם מדד דאו ג'ונס, שבו ייצוג נמוך יחסית למניות טכנולוגיה משקיף מלמעלה על פוטסי 100 עם עליה של 46% ב-5 שנים. 

הפיגור של מדד המניות הבריטי אחרי מדדים מובילים אחרים העלו באחרונה תהיות אצל המשקיעים האם מדובר כאן בהזדמנות השקעה. ישנם משקיעים הסבורים ששוק המניות הבריטי הפך לאטרקטיבי. בתנאי כמובן שהטלטלות הפוליטיות יסתיימו ושתחלופת ראשי ממשלה אחרי כל שנתיים תיפסק. 

על סוגיות הקשורות בתמחור שוק המניות בבריטניה ומידת האטרקטיביות שלו אפרט מעט יותר בטור הבא. בתור מתאבן ראשון אפשר רק לציין שפוטסי 100 נסחר כיום סביב רמת מכפילים של 13-14 בממוצע, בעוד S&P500 נסחר ברמת מכפילים של כ-25 בממוצע. זהו פער גדול מאוד שעשוי לעניין משקיעים שמסתכלים לטווח הארוך.

x