הסחורה שנבחרה כמגוונת התיקים הטובה ביותר ל-2024

חמש מגמות מרכזיות שמניעות את העלייה של הסחורות שצפויות להימשך

 

 
הסחורה שנבחרה כמגוונת התיקים / תמונה: dreamstimeהסחורה שנבחרה כמגוונת התיקים / תמונה: dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/06/2024

הסחורות נמצאות במגמת עלייה, וככל הנראה ימשיכו לזמן מה. גולדמן זאקס חושב שיש חמש מגמות מרכזיות שמניעות את העליות הללו וגם צפויות לתמוך במחירי הסחורות במהלך השנים הקרובות. 

חוסר השקעות - בגולדמן מציינים שאנו רואים כבר שנים תשואות חלשות, עלויות גבוהות יותר בגלל לחצים סביבתיים, ביקוש לא וודאי לטווח ארוך ומעבר לפרויקטים לטווח קצר טווח. כל אלה למעשה אחראים לכך שיש פחות השקעה בייצור סחורות וכל זה פגע משמעותית בהיצע, במיוחד בתחומים כמו כריית נחושת ואלומיניום, זיקוק נפט ותחבורה.

כל נושא האקלים - אנליסטים של גולדמן מעריכים שיעד הפחמן הגדול שמדברים עליו כלומר, להגיע לאפס נטו עד 2050 - ידרוש השקעה שנתית של תשתית ירוקה של כ-2% מהתפוקה הכלכלית העולמית. וזה משהו שיכלול את הגברת הייצור של כלי רכב חשמליים, מה שכמובן יגביר את הביקוש למתכות שהם משתמשים בהם. יחד עם זאת, הוא מציין גורם נוסף שהוא משמעותי לא פחות – תופעות של מזג אוויר קיצוני שנגרם משינויי האקלים שעשויים להעלות את מחירי החקלאות בגלל הפגיעה הצפויה להיות בכל הקשור להיצע.

גידור – עם כל האירועים העולמיים שאנו חווים לאחרונה (החל מקורונה ועד מלחמות), זה לא מפתיע שקובעי מדיניות, חברות ומשקיעים רוצים יותר ויותר להגן על שרשראות האספקה ​​והתיקים שלהם מפני סיכונים גיאופוליטיים וזה משהו שבהחלט מגביר את הביקוש לסחורות כמו זהב. 

מרכזי נתונים ובינה מלאכותית – התנופה בתחום הבינה המלאכותית יכולה להעלות את מחירי הסחורות בשלוש דרכים. ראשית, הביקוש למרכזי נתונים שממשיך לעלות מגביר את הצורך בכוח חשמלי, מה שעשוי לעורר עלייה בשימוש בגז טבעי ובמתכות כמו נחושת ואורניום. שנית, ככל שהכלכלה צומחת וההכנסות עולות, גם הביקוש הכולל לסחורות עשוי לקבל תנופה. 

הוצאות על ביטחון - ההוצאה הצבאית העולמית זינקה בשנת 2023, והיוו 2.3% מכלל הכלכלה העולמית. בארה"ב, הוצאות הביטחון עפו מעבר לכל ההערכות, וזינקו ב-9% מהשנה הקודמת, הרבה יותר מהתחזית של 2%. העובדה היא שלמרבה הצער חוסר הוודאות הגיאופוליטית עדיין כאן ולכן במדינות מערב מרגישים שחייבים להוציא יותר על הגנה והמספר הזה יכול לטפס עוד יותר. הסחורות העיקריות שמשמשות את מגזר הביטחון הם דלקים, נחושת, אלומיניום, פלדה, כסף, אורניום ומינרלים שונים.

לצד כל הסיבות הללו, מן הראוי להקדיש כמה מילים גם לנושא שמעסיק את כולנו והוא האינפלציה. כבר הבנו שהאינפלציה לא תמיד מתנהגת בדיוק כמו שהכלכלנים וקובעי מדיניות בבנק המרכזי מצפים. וכשזה תופס את המשקיעים לא מוכנים, יכולות להיות לכך השלכות עצומות על השווקים.

אז בזמנים כאלה, המשקיעים אמורם לרצות שחלק מהתיק שלהם יכלול סחורות משום שהם נוטים לגוון טוב, לייצר תשואות גבוהות יותר ממניות או אג"ח כשהאינפלציה עולה במפתיע גבוה יותר.

השאלה המתבקשת היא: איזו סחורה? 

התשובה לכך מסתכמת בעצם במה שמניע את האינפלציה גבוה יותר, וכאן שוב נכנס הצוות של גולדמן זאקס לתמונה.

הצוות של גולדמן זאקס חקר ומצא שמתכות יקרות כמו זהב נותנות את ההגנה הטובה ביותר בתיק כי יש להן נטייה לייצר את הרווחים החזקים ביותר כשהאינפלציה צומחת גבוה יותר בגלל זעזוע

בהיצע מסיבות גיאופוליטיות או משבר אמינות כלפי הבנק המרכזי. משבר כזה עלול לקרות, למשל, אם קובעי המדיניות יעלו לאט מידי את הריבית למקרה שתהיה התחממות של האינפלציה.
נפט מספק בדרך כלל את ההגנה הרחבה ביותר על התיק: המחיר שלו עולה עם האינפלציה, בלי קשר אם האינפלציה נובעת מכלכלה חזקה או מכלכלה מתקשה או מזעזוע בהיצע. בינתיים, המשקיעים דווקא מצפים להורדת ריבית ולאינפלציה שרק נרגע. אז יש כאן פער בתפיסות שללא ספק דורש הסתכלות מעמיקה.

בנוסף, גולדמן זאקס רואה בזהב את הגידור האטרקטיבי ביותר לקראת הבחירות בארה"ב. הוא אומר שיהיו סיכונים אינפלציוניים ללא קשר לתוצאת הבחירות. פשוט כי שני הצדדים מדברים על הוצאות ממשלתיות גדולות יותר והעלאות של מכסים. לדעתו אם הרפובליקנים יזכו בבחירות בארצות הברית זה יהווה סיכון גבוה יותר לאינפלציה בגלל התוכניות שיש למפלגה להפחית את ההגירה, להגביר את הסנקציות על איראן ולהפחית מסים.

לסיום, יש סיבה נוספת לכך שגולדמן זאקס מעריך שהזהב הולך לפרוח השנה. להערכתו, בנקים מרכזיים בשווקים המתעוררים ממשיכים לקנות את הזהב כדי להתרחק מהדולר האמריקאי. גולדמן רואה את מחירו עולה ל-2,700 דולר עד סוף השנה, מכ-2,300 דולר היום. נשמע כרגע לא ריאליסטי, אך ימים יגידו – למעקב.

גרף זהב יומי, יעד של גולדמן זאקס - 2,700$. מאת TadingView


אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

 

x