סמנכ״ל הבורסה על תוכנית הגיוסים של האוצר: "היקפי הגיוס יכבידו על צד ההיצע"

סמנכ״ל הבורסה יניב פגוט מפרסם את חששותיו בנוגע לתוכנית גיוס ההון הסחיר של משרד האוצר לחודש יולי אשר יעמוד על 17.5 מיליארד שקל. פגוט: "צרכי הגיוס העתידיים הנגזרים מהגירעון העתידי מגבירים את החשש כי היקפי הגיוס החודשיים יתבססו ברמות גבוהות ויכבידו על צד ההיצע באופן שיקבל ביטוי במחירי הסגירה במכרזים"

 

 
יניב פגוט, סמנכל הבורסה  / צילום: ניקי וסטהפליניב פגוט, סמנכל הבורסה / צילום: ניקי וסטהפל
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/06/2024

היקף גיוס ההון הסחיר בחודש יולי, לפי הפרסומים של משרד האוצר, יעמוד על 17.5 מיליארד שקל.  סכומים אלו אינם כוללים הנפקת איגרות חוב במסגרת הקצאות היתר לעושי השוק הראשיים.

סמנכ"ל הבורסה יניב פגוט, מביע חשש לגבי היקף הגיוס הגדול, כמו גם צרכי הגיוס העתידיים הנגזרים מהגירעון העתידי. 

"כמה משפטים על תוכנית הגיוסים של האוצר לחודש יולי 2024", אומר פגוט, "בחודש יולי יתקיימו 5 הנפקות שבועיות מה שמגדיל את הגיוס החודשי לרמה של 17.5 מיליארד שקל,  לא כולל החלף והקצאות יתר.

"מאז חודש ינואר האחרון, אז גייס האוצר 18.75 מיליארד שקל בחודש אחד, לא גויסה כמות כה גדולה וצרכי הגיוס העתידיים הנגזרים מהגירעון העתידי מגבירים את החשש כי היקפי הגיוס החודשיים יתבססו ברמות גבוהות ויכבידו על צד ההיצע באופן שיקבל ביטוי במחירי הסגירה במכרזים וביחס ביקוש - היצע".

עוד מוסיף פגוט, כי "האוצר מתעתד לגייס החודש יותר חוב ארוך מאשר בחודש הקודם, והוא מתכוון לגייס מיליארד הממשלתי שקלי 2042 שהוא חוב במח"מ 11.47 בתשואה גבוהה של 5.22  לצד המשך הנפקה של 1152 שקלי ו -1151 בכמות של חצי מיליארד ו-450 מיליון שקל בהתאמה, על מנת להמשיך ולשמר את הנגישות לגיוסים בחלק האולטרא-ארוך של העקום, ולשרת את הצרכים האקטוארים של החיסכון ארוך הטווח".

פגוט מציין כי ההנפקות הארוכות מקבעות עלויות מימון גבוהות לשנים ארוכות ופגיעות יותר להחלקות בהנפקות שיכולות לייצר בהלה. עוד הוא מוסיף כי ב-8 ביולי יקבל בנק ישראל את החלטת הריבית ואולם בהינתן אי-הבהירות התקציבית, אי-הבהירות הביטחונית והאינפלציה העתידית (ההפתעה במאי כלפי מטה והמדד הנמוך שצפוי להתפרסם בחודש יוני לא צריכים לטשטש את העובדה שהאינפלציה בשנה הקרובה תגרד את רף 3 האחוזים ואולי תחצה אותו בחסות צעדי מיסוי עקיף) ואי-הורדת הריבית בארה״ב, ולפיכך ההסתברות להפחתת ריבית נמוכה מאוד. בהינתן שאין בטווח הקצר רוח גבית מין הבנק המרכזי התמריץ להאריך חוב ממשלתי נמוך".

"ככל ונגיע להסדר ביטחוני בזירה הדרומית והצפונית, אזי זו היא הבשורה המיוחלת למדינת ישראל ולשוק החוב הממשלתי", אומר פגוט ומוסיף, "הדבר ישתקף בירידה בפרמיית הסיכון ובגמישות מוגברת לבנק ישראל. צעדים פיסקאליים מהותיים הם חיוניים מתמיד ויבטיחו את הצלחת גיוסי החוב העתידיים של הממשלה, ייצבו את דירוג החוב של המדינה וייצרו את התנאים הנוחים לבנק ישראל לתמוך בשווקים, ואולם לפי שעה אין בשורות בנדון".

לסיום אומר פגוט: "בנק ישראל עתיד לגייס ביום שלישי הקרוב 12 מיליארד שקל במק"מ 715 בדומה להנפקות האחרונות, ו-26 מיליארד שקל במק"מ 1014, בדומה להנפקות קודמות ( הסדרה תגדל ל-44 מיליארד שקל). הגידול הנמשך בצבירה בכספיות לא מקבל ביטוי מוגבר בגודל ההנפקות של בנק ישראל. היום בתום המסחר יתקיים עדכון מדדי האג״ח של בורסת תל אביב. מדובר בעדכון חודשי עתיר פעילות בין השאר בשל מעבר בין מדדים של סדרות חוב ממשלתי. מי שמחפש לקנות למכור חוב ממשלתי וקונצרני בבורסת תל אביב יכול לנצל את האירוע לצרכיו באופן יעיל".

x