"קשה להאמין שקרה שינוי גישה כה ברוטאלי בשוק מבלי שהרגשנו"

ת"א 90 מייצג הרבה יותר טוב את הסנטימנט האמיתי של המשקיעים

 

 

 
תא 90  תמונה: פאנדרתא 90 תמונה: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/06/2024

בשוק המניות הישראלי אנו עוברים תקופה קשה של הססנות וחוסר וודאות. כן, אני לא מחדש דבר. אבל, וזה האבל שהניע אותי לכתוב כתבה זו, אי אפשר להבחין ברגשות העזים של הקובעים בזירה שלנו אם מסתכלים רק על מדד ת"א 35 המייצג והכבד. שם, כפי שהראיתי בסקירה הדו-שבועית הקודמת, המדד נמצא בדשדוש אופקי, בחלק העליון של המחירים ביחס לשיאים של כל הזמנים.

למעשה, על פי אותו מדד עיקרי בבורסה שלנו, השגרה שלטת, ואין כמעט סימנים של מלחמה, בידוד בינלאומי, וחוסר יציבות שלטונית. ובכל זאת, החשש והפחד קיימים. אז איך מבחינים בהם? דרך המדד המשני: ת"א 90. אינני יודע אם קוראי הנאמנים זוכרים זאת, אבל, אני תמיד מציין עובדה פשוטה היסטורית אחת: מי שרוצה לקבל את הסנטימנט המדויק יותר אצל משקיעי ישראל, ייטב אם ינתח את ת"א 90 במקום ת"א 35. הכיווניות והמומנטום שלהם בו יהיו סמן נאמן לרגשות האמיתיים כלפי שוקי ההון המקומיים. זו מטרתי כאן ואתחיל עם גרף די מדהים שהראיתי גרסה שלו כבר בעבר:

היחס בין שני המדדים: ת"א 35 ות"א 90:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

קשה להאמין שקרה שינוי גישה כה ברוטאלי בשוק מבלי שהרגשנו. למרות זאת, זה קרה. מאז אמצע מאי, יש לת"א 35 עדיפות מגמתית עצומה, ובעל מומנטום אדיר, מול חברו של המניות הבינוניות. אזכיר שהגרף שלפניכם מייצג עקומה שעולה כאשר ת"א 35 עדיף מגמתית על ת"א 90 ויורדת כאשר קורה ההיפך. קשה לטעות כאשר מסתכלים על מה שקורה עכשיו...

מה הסיבה לכך? כאמור, ת"א 90 מייצג טוב יותר את הרגשות האמיתיים של המשקיעים כלפי השוק שלנו בגלל אופי החברות שהינן הרבה יותר תנודתיות, תלויות צמיחה ונדל"ן, ובמיוחד, בגלל היעדר הגיבנת של אופציות המעו"ף הקיימת עבור ת"א 35. כמו כן, הבנקים, כסקטור עיקרי ומוביל במדד ת"א 35, מטה אותו בצורה קיצונית מול המדד היותר רחב והמקומי של ת"א 90. בכל אופן, זהו המצב לאשורו, ולמרות שניתן להבחין בעצירה זמנית בשיא של העקומה, עדיין מוקדם להספיד את המשך העלייה הזו.

סיכום ביניים: ת"א 90 מצביע על חולשה אדירה במניות ובשוק שאינו מוטה בנקים ומניות כבדות ובינלאומיות. אוקי, אבל איך נראה ת"א 90 עצמו? האם הגרף שלו ייתן לנו רמזים להווה ואולי לעתיד? הנה גרף יומי שלו:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

אחרי הקביעה שמדד ת"א 35 נמצא בדשדוש אופקי, ואחרי שראינו את עקומת היחס בין המדדים, כפי שהיא נראית, אנו מצפים מת"א 90 להיות במגמה יורדת חזקה. וזה אכן המצב כאשר תנאי היסוד של מגמה יורדת מתקיימים כאן בצורה קלאסית מאוד: סדרה של שיאים ושפלים יורדים. העניין הוא שהגענו לאזור תמיכה די קריטי: 1870-1860 ושאנו רואים סממנים של התייצבות באזורים הנמוכים שלו של המומנטום (קופסה סגולה מטה).

מה יכול להיות גורם שיאט את השלילה כאן? בשורה טובה בחזיתות? אין עדיין כאלו חדשות טובות. וול-סטריט מתפוצצת? זה כבר היה ויש שם סימני התייצבות וחולשה דווקא. אני חושב שרק הגעה לאזורי הערך של חלק גדול מהמניות יצליחו לעשות זאת. שימו לב שהמדד נמצא מתחת ל-2020 שהיה השיא שלפני ה-7-10. ברגע שזה קורה הוא בטריטוריה של "פחד ופאניקה" שבה שווי המניות נכנס למצב של אטרקטיביות לטווח הארוך. משקיעים עם כיסים עמוקים, וראייה אופטימית על מדינתנו ביחס ל"יום שאחרי" העימותים הנוכחיים, יכולים לקחת כאן עמדות ולשבת עליהן חודשים אם לא שנים.

הבעיה היא ש"זול" הוא עניין יחסי ולא מחסום בטוח. שווי חשבונאי אמיתי של מנייה אינו ערובה למחיר המניה. ההיסטוריה אומרת שזה כמעט אף פעם לא המצב. אופטימיות ופסימיות מייצרים פרמיות, ואין לדעת עד כמה תהיה עמוקה ההנחה שתינתן עבור שווי המניות הנוכחי. כדי לסיים בצורה חיובית אומר: כרגע, חזית הצפון הינה חזות הכול בזירה המלחמתית. נקווה מאוד, ולא רק בגלל שוקי ההון, שאת הצרה הצפונית יחסכו לנו על ידי הגעה להסדר אמת וקבוע. סיכוי נמוך אבל מי יודע... בכל מקרה, יחד ננצח ובגדול!







 
x