ירידה של 41 מיליארד שקל בהתחייבות הממשלה בגין הפנסיה התקציבית

הדוחות הכספיים המאוחדים שפורסמו על ידי משרד האוצר מראים כי היקף הנכסים של מדינת ישראל לסוף שנת 2023 הסתכם לכ-2,049 מיליארד שקל; התחייבות הממשלה בגין הפנסיה התקציבית לשנת 2023 עומדת על סך של כ-749 מיליארד שקל לעומת כ-790 מיליארד שקל שנה קודם לכן; ההתחייבות בגין מלוות פנים וחוץ הן בסך של כ-1,198 מיליארד שקל

 

 
התחייבות הממשלה בגין הפנסיה התקציבית / איור: פאנדרהתחייבות הממשלה בגין הפנסיה התקציבית / איור: פאנדר
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/06/2024

החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, פרסם היום (א') את הדוחות הכספיים של מדינת ישראל לשנת 2023. 

הדוחות הכספיים המאוחדים של מדינת ישראל מתפרסמים במטרה לשקף באופן נאות, מהימן ובסטנדרטים בינלאומיים, את מצבה הכספי של הממשלה בכללותה, לרבות מצבן של החברות הממשלתיות והתאגידים הסטטוטוריים.

היקף הנכסים של מדינת ישראל לסוף שנת 2023 הסתכם לכ-2,049 מיליארד שקל

בהתאם לנתוני הדוחות הכספיים המאוחדים, היקף הנכסים של מדינת ישראל לסוף שנת 2023 הסתכם לכ-2,049 מיליארד שקל. נכסים אלה כוללים, בין היתר, את קרקעות המדינה המוצגות בסכום של כ-1,170 מיליארד שקל, רכוש קבוע ונכסים בלתי מוחשיים בסכום של כ-560 מיליארד שקל והשקעה בפרויקטי PPP בסכום של כ-41 מיליארד שקל. התחייבויות המדינה לסוף שנת 2023 עומדות על סך של כ-3,349 מיליארד שקל והן כוללות, בין היתר, את התחייבויות המוסד לביטוח לאומי כלפי מבוטחים בסך של כ-1,004 מיליארד שקל, התחייבות בגין זכויות עובדים בסך של כ-783 מיליארד שקל והתחייבות בגין מלוות פנים וחוץ בסך של כ-1,198 מיליארד שקל.

הנושאים העיקריים בדוחות הכספיים

הדוחות הכספיים לשנת 2023 כוללים ביאורים ופרקים מיוחדים, בין היתר, אודות הנושאים הבאים:

התחייבות הממשלה בגין הפנסיה התקציבית ופנסיית גישור בצה"ל

ההתחייבות בגין הפנסיה התקציבית לשנת 2023 עומדת על סך של כ-749 מיליארד שקל לעומת כ-790 מיליארד שקל אשתקד, כאשר עיקר השינוי נובע בשל העלייה בווקטור הריביות. אומדן ההתחייבות בגין פנסיית הגישור בצה"ל, המוצגת בפרק המידע הנוסף, עומדת על כ-26 מיליארד שקל .

קרקעות בידי המדינה

הדוחות הכספיים כוללים יתרות מאזניות של קרקעות המדינה בסך של כ-1,170 מיליארד שקל לעומת כ-1,166 מיליארד שקל אשתקד. השנה הוצגה לראשונה התנועה ביתרת הקרקעות שהתאפשרה תודות לעבודת מטה בין משרדית משותפת לחשב הכללי יחד עם רשות מקרקעי ישראל, במסגרתה בוצעו טיוב נתוני הקרקעות, שיפור האומדנים, עדכון מערכות המחשוב התומכות וגיבוש מתודולוגיה מתאימה להצגה חשבונאית נאותה של הנתונים.

תוכניות הממשלה בתחום הדיור

הדוחות הכספיים כוללים פרק מקיף אודות תוכניות הממשלה בתחום הדיור, ובכלל זה צעדי הממשלה בתחום התכנון, פיתוח תשתיות תומכות דיור והסרת חסמים, שיווק קרקעות, שכירות ארוכת טווח, דירה בהנחה ועוד. מטרת הפרק היא לשקף לציבור הרחב את צעדי הממשלה בתחום זה ואת המשמעויות הכספיות שלהן בצורה בהירה ורלוונטית יותר. בהתאם לנתונים המפורטים בדוחות, בשנת 2023 שווקו למגורים כ-35 אלף יחידות דיור לעומת כ-61 אלף אשתקד.

פיתוח תשתיות

הדוחות הכספיים כוללים פרק במסגרתו מפורטות השקעות הממשלה בפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי. פרויקטים אלו מביאים לתנופה בפיתוח התשתיות במדינת ישראל בהיקף של עשרות מיליארדי שקל. הפרויקטים המפורטים בדוחות הם בתחומי התחבורה, המים, האנרגיה, הסביבה והבינוי.

תאגידים סטטוטוריים

הדוחות כוללים את נתוני התאגידים הסטטוטוריים שאוחדו בדוחות הכספיים של המדינה. בפרק זה מפורטת הפעילות המתבצעת בתחום על ידי החשב הכללי, איחוד הנתונים הכספיים של התאגידים לפי תחומי פעילות, נתונים לגבי המגמות והשינויים שחלו בדוחות 2023 ומידע נוסף רב לגבי התאגידים. העבודה שנעשתה בתחום זה יחד עם התאגידים הסטטוטוריים ומבקריהם החיצוניים מביאה לשיפור הדיווח הכספי מבחינת אחידות ושקיפות הדיווח והרלוונטיות שלו לציבור.

הקרן לאזרחי ישראל

הדוחות הכספיים כוללים את נתוני הקרן לאזרחי ישראל, שהוקמה במטרה לנהל את הכנסות המדינה מהיטל על רווחי הגז והנפט. יתרת הקרן לאזרחי ישראל שפעילותה החלה ביוני 2022, עמדה נכון ליום 31 בדצמבר 2023 על סך של כ-5.4 מיליארד שקל לעומת כ-2.2 מיליארד שקל אשתקד.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "הדוחות הכספיים של מדינת ישראל מהווים כלי ניהולי חשוב למקבלי ההחלטות, הם משקפים תמונת מצב עמוקה ומלאה של הממשלה הרחבה, ומצביעים על ניהול אחראי של נכסי המדינה והתחייבויותיה. ברצוני להודות לחשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, ולכל העוסקים במלאכה על העבודה המאומצת בעריכת ופרסום הדוחות הכספיים של מדינת ישראל".

החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג: "הדוחות הכספיים משקפים מידע רחב, עשיר וחשוב לציבור בהתאם לכללי מדידה בינלאומיים, מהווים את המסמך הכלכלי המקיף ביותר שנערך על פעילות הממשלה והישויות המאוחדות, ומשמשים כמכשיר ראשון במעלה לטובת השקיפות הציבורית. תהליך ההפקה והעריכה הינו מורכב ביותר והינו תוצר של עבודה מקצועית מעמיקה בשותפות ותיאום עם מאות חשבים, סמנכ״לי כספים, אנשי כספים, חשבונאים ראשיים ורואי חשבון מבקרים במשרדי הממשלה, בחברות הממשלתיות, בתאגידים ובכלל הגופים המאוחדים בדוחות המדינה, תוך שימוש במערכות מידע רבות והשקעה רבה בדיגיטציה וחדשנות של התהליכים הכספיים. ברצוני להודות לחטיבת חשבונאות ודיווח באגף החשב הכללי בראשות החשבונאי הראשי, רו"ח שלומי כהן, אשר הובילו חידושים רבים השנה ולכל הגורמים שסייעו באיסוף המידע, עריכה, ביקורת ופרסום הדוחות הכספיים".

החשבונאי הראשי, רו"ח שלומי כהן: "הדוחות הכספיים נערכו בהתאם לסטנדרט חשבונאי מקובל. מעבר למידע הרב המוצג בדוחות באופן מפורט ונגיש, קיימת חשיבות לתהליך הכספי והביקורת המתבצע בכל אחת מאותן ישויות המתאחדות בדוחות המדינה, לצורך הצגת הנתונים בדוחות הכספיים המאוחדים של מדינת ישראל באופן מהימן, מלא ושקוף".

 

x