המגמה בנאסד"ק דורשת הידוק מדיניות ניהול הסיכונים

ספרור גלים ויחסי פיבונצ"י מעלים דרגה את הסכנה להתקרבות התיקון היורד

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/07/2024

המאקרו מראה סימנים של חולשה, רוחב השוק גרוע מאוד, ויש אינסוף דעתנים שאומרים לנו שהסוף המר קרוב מאוד. כל זה לגבי הכלכלה האמריקאית, ושוקי ההון שלה. הבעיה עם כל העובדות-הנחות אלו שהן התנגשו עד כה במגמה של המדדים. ובמיוחד במדד הנסדק-100. מאז 2009, שפל המשבר הכלכלי הגדול, ועד ימים אלו, המגמה ארוכת הטווח בו הייתה ונשארה עולה.

היו אמנם תקופות של ירידות חדות למדי (2011, 2018, 2020-קורונה, 2022) אבל אם עושים רגרסיה פשוטה על כל התקופה, אנו רואים קו עולה ללא עוררין. תאמרו: כל זה טוב ויפה, אבל מה עם התקופה האחרונה? האופטימיות בולטת בה עוד יותר מאז נובמבר 2023. השינוי היחיד והבולט היה אופי המניות שמשכו ומושכות את המגמה.

עד אז, היינו רגילים שאחרי תקופה קצרה יחסית, השוק כולו היה משתתף במהלך חיובי, ועל ידי כך מציג רוחב שוק ראוי. כזה שמכניס הרבה ביטחון למשקעים. אחרי הכול: אם כל הסקטורים עולים (במידה שונה כמובן...) זו הוכחה לכלכלה אמיתית בריאה וטובה. ייצור, שירותים, צריכה, צמיחה, תעסוקה, כל אלו אמורים להיות בצד הטוב של התמונה כאשר שוק ההון פשוט מהווה חלון ראווה להם.

בעליות האחרונות זה לא מה שקרה. בתחילת הדרך קיבלנו את 7 המופלאות, אשר עם הזמן, הצטמצמו ל-5 ו-4 וכול... כעת, יש לנו 3 מניות ראשיות (מייקרוסוט, אנוידיה, אפל) המהוות מועדון משלהן: מועדון שלושת טריליוני הדולר ומעלה. כיאה לשווי השוק שלהן. וקבוצה קטנה זו של מניות (ואם נרחיב ונהיה נדיבים נאמר עשירייה ראשונה של המדד) הביאה כמעט את כל הרווחים מאז תחילת השנה.

לא נחזור כאן על נושא ה-AI כמנוע הטכנולוגי שעומד מאחורי המגמה הנוכחית. היריעה קצרה מלהכיל. אבל, נאמר רק זאת: בינתיים, מי שנהנה מהשגשוג הזו סביב ה-AI היו אלו מוכרי הכלים (תוכנה, חומרה) ופחות המיישמים של האפליקציות הסופיות האדירות שיופיעו בעתיד הקרוב-רחוק. משהו שדומה לאינטרנט, סביב שנת 1998. כמו כן נאמר גם: השפעת תעודת הסל, כמנגנון השקעה עיקרי, מעצימה מאוד את הריכוז הגדול שאנו מבחינים בו במדדים.

אוקי, תאמרו מיד: אבל לכל מגמה גדולה יש עדיין זמנים של תיקונים טכניים יורדים, בהם המשקיעים לקוחים רווחים, הקיצוניות של מצבי קניות היתר משתחררים קצת, ועל ידי ביצוע אותם תיקונים יורדים, נבנה בסיס חדש לרגל העולה הבאה. האם ניתן להבחין בסימנים קרובים לאותו תיקון טכני יורד כזה? הנה גרף של החוזה העתידי המתמשך על הנסדק 100:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

אומר מיד: מבחנת המומנטום, מבחינת זרימת ההון, ומכל גורמי הנזילות הקיימת, אין סיבה לחשוב על הפסקה קרובה של המגמה. להיפך: חודש יולי הינו חודש חיובי היסטורית, שבו מתחילים שוב עונת דוחות, ולקראת סוף החודש, יחלו שוב ה-Buybacks שמעלים עוד ועוד את מחיר המניות. נכון שיש עכשיו בריחה של המדד מהממוצעים הנעים שלו, ביותר מ-2 סטיות תקן, אבל אין זה פרמטר מבטיח ירידות בפני עצמו.

הדבר היחיד שאני חושב שנותן כרגע רמז לסיום אפשרי, וזמני, של החלק הזה במגמה הוא השילוב של ספרור הגלים ויחסי ה-Fibonacci שניתן למצוא כאן. בגדול, לפניכם הספרור היפה והנקי ביותר שניתן לציין בנסדק זה שנים, מציג סיום של 5 גדולים מאז נובמבר 2023 כאשר הסתיימו גם 5 תתי-הגלים של הגל החמישי הגדול והמסיים, וחיזוק משמעותי לאותו ספרור נמצא בעובדה שגל 4 תיקן בדיוק (!) 50% מגל 3, על ידי סדרה קלאסית של ABC יורדים.

כמו כן, השלכת Fibonacci, על בסיס גל 3 ו-4, לחיזוי גל 5, מצביעה על כך שהגענו ל-100% (!) סביב 20068. אזור שבו מבצע המדד כרגע פסגה כפולה. האם כל זה מבטיח ירידות מהירות מכאן? כמו שאמרתי, ממש לא. זהו ניתוח מצב שצריך לעורר דבר אחד: תשומת לב וזהירות, ובמיוחד, חיזוק כללי הגנה וניהול הסיכונים. אגב, סנונית ראשונה למימוש תהיה כאשר המדד יסגור יומית מתחת ל-19600.

אני מקווה שנקודת המבט הזו, שאינה מובאת לעיתים קרובות כל כך במדיה הכלכלית, תעזור לכם להסתכל בצורה נוספת, ואולי חדשה, על מצבו הקיצוני למדי של המדד. בכל מקרה, כאשר אני מזכיר "תיקון יורד" אין זה ממעיט מן ההשפעות החזקות שכבר הזכרתי: נושא ה-ETF, ה-AI, הנזילות מהבנק המרכזי, ומעשי הממשל לקראת הבחירות. מדובר רק על תיקון יורד, בין 5-10% שייתן דלק חדש לחיוביים בטווח הארוך. יחד ננצח!
x