"המסלול הזה עשה טוב יותר מהנאסד"ק בטווחים של 3 ו-5 שנים"

הרפורמה במסלולי החיסכון יצאה לדרך: מה חשוב לדעת על החיסכון הפנסיוני שלנו? רפורמת המסלולים של רשות שוק ההון שעושה סדר בפנסיות תגביל את החשיפה למדד נאסד"ק ל־50% במסלולים הפסיביים, תחייב את הגופים המנהלים לחלק את ההשקעות ל-3 מדדים שונים לפחות ותבטיח חשיפת מינימום של 10% לכל מדד. כיצד זה ישפיע על החסכונות שלנו? בכירים בשוק משיבים

 

 
קרדיטים בגוף הכתבהקרדיטים בגוף הכתבה
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/07/2024

מימין: יוגב בן זיו, מנהל תחום פיננסים ומטה בחטיבת חאט, מגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל; עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי גמל ופנסיה, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב; איתי יעקב, משנה למנכ״ל מנהל אגף מוצרים, מנורה מבטחים פנסיה וגמל / צילום: יעל צור

השבוע (ב') נכנסה לתוקפה הרפורמה במסלולי החיסכון שיושמה על ידי רשות שוק ההון, ברשות עמית גל, במטרה לעשות סדר בפנסיות בישראל הן על ידי איחוד שמות מסלולי ההשקעות של כספי הפנסיה, והן באמצעות הגבלות חשיפה למדדים שונים.  

רפורמת המסלולים מתמקדת בעיקר במסלולים אשר עוקבים אחרי מדד הנאסד"ק. במסלול העוקב אחר מדד S&P 500 לא יבוצע שינוי.

רשות שוק ההון השיקה רפורמה במסלולי ההשקעה של מגוון מוצרי חיסכון – שבהם קרנות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל ופוליסות חיסכון. מטרת הרפורמה היא לבצע סטנדרטיזציה במסלולי ההשקעה, כדי שאנחנו כחוסכים נוכל להשוות בצורה קלה יותר בין ביצועי המסלולים בחברות השונות. 

בהתאם לכך, הוגדרה רשימה סגורה של מסלולי השקעה שגוף מוסדי יכול לנהל, עם מדיניות השקעות אחידה. המסלולים האחידים מחולקים למספר קטגוריות, שבהן מסוללים סחירים, מסלולים עוקבי מדדים, מסלולים בניהול אקטיבי, מסלולי אמונה ומסלולי קיימות. 

כדי להתאים את מסלולי ההשקעה למצב החדש, בחלק מהמסלולים צפויים לחול שינויים: חלקם יתמזגו עם מסלולים אחרים ובחלקם תשתנה מדיניות ההשקעה. קיבלתם מכתב המבשר על הרפורמה במסלולי ההשקעה? כנראה שהמסלולים בחלק ממוצרי החיסכון שלכם צפויים לעבור שינויים. כך למשל מסלולי אג"ח ומניות שכללו השקעה של עד 10%, 15% או 20% במניות ימוזגו למסלול "אשראי ואג"ח עם מניות", הכולל השקעה של עד 25% במניות. 

שינוי במדיניות ההשקעה

הרפורמה בולמת אפשרות שחברות יציעו מסלולי השקעה פסיביים במדד מניות יחיד, מלבד כאמור מדד ה-S&P 500. 

ההגבלות העיקריות הנוספות ברפורמה במסלולי החיסכון המושתת על הגופים המנהלים את הפנסיות, הן:  חובת פריסת כספי ההשקעה בין 3 מדדים שונים; ירידה במגבלת החשיפה המקסימלית לכל מדד מ-90% ל-50%; חשיפה מינימלית לכל מדד של 10%; והגבלת מדדים חופפים ל-60%. 

מה המשמעות לכך החוסכים ועבור הגופים? 

איתי יעקב, משנה למנכ״ל מנהל אגף מוצרים, מנורה מבטחים פנסיה וגמל מסביר כי מדובר בשלב האחרון של רפורמה שהחלה כבר בסוף 2022 תחילת 2023. "השלב הקודם של הרפורמה היה חובת פתיחת מסלולים צמודי מדדים וחלוקת לאשכולות, והשלב הנוכחי הוא התאמה של התיק הקיים", אומר יעקב.

מהי המטרה העיקרית של הרפורמה במסלולי החיסכון?

"מטרתה העיקרית היא להכניס לשוק מסלולים עוקבי מדדים, ולדחוף אותם באמצעות בניית אשכולות. במקביל לכך, לנסות לעשות איחוד בין הגופים השונים כך ששמות המסלולים יהיו אותם השמות, שיהיה נהיר יותר ללקוחות".

כיצד נערכתם לרפורמה במנורה?

"אנחנו נערכנו לכך מראש. מרגע שהשינוי התחיל לרקום עור וגידים, התקשרנו עם חברת 'אינדקס' ופיתחנו יחד איתם מסלולים עוקבי מדד ייחודיים וייעודיים שנבנו מראש כך שיתאימו לכללי הרפורמה כולל לשלב האחרון שלה, מבחינת השמות והאחוזים. הכנסנו את המסלולים האלו כבר בתחילת 2023, כך שהרפורמה לא השפיעה על הלקוחות".

עוד מציין יעקב, "כל המסלולים עוקבי המדדים שלנו בנויים בהתאמה ל-3 מדדים לפחות ולא תלויים בענף אחד, בדיוק בהתאם להוראות".

היו פניות של לקוחות? היה חשש מסוים?

"אצלינו לא. בגלל שנערכנו לכך מראש. עשינו גם הדרכות לסוכנים וליועצים שעובדים איתנו על המסלולים החדשים ועל הרפורמה בכלל".


במגדל ביטוח ופיננסים, יושם מסלול עוקב מדדים גמיש שיעקוב אחר מדדים מחוץ לשוק ההון הישראלי, ויתאפיין בתמהיל השקעה שכולל מדדי מניות ומדדי אג"ח בפיזור גיאוגרפי רחב בכלכלות ושוקי ההון הגדולים בעולם. 
בסקטור הטכנולוגיה, המסלול יעקוב אחר המדדים הבאים: מדד Technology Select Sector TR Index (מדד על סקטור IT); מדד Communication Services Select Sector Index TR (מדד על סקטור שירותי תקשורת); ומדד Consumer Discretionary Select Sector TR Index (מדד על סקטור הצריכה המחזורית המשלב חשיפה לענקיות טק-צמיחה, כגון: אמזון וטסלה וחברות נוספות).

מי יהיו המושפעים העיקריים מהרפורמה וכיצד זה יבוא לידי ביטוי?

"הרפורמה חייבה את כל היצרנים להתאמת מסלולי ההשקעה המנוהלים על ידם והיא חלה על כל החוסכים במוצרים הפנסיונים ומוצרי החיסכון בענף הביטוח, פנסיה וגמל", אומר יוגב בן זיו, מהל תחום פיננסים ומטה בחא"ט (חטיבת חיסכון ארוך טווח) במגדל ביטוח ופיננסים, "הרפורמה תוביל לשכלול ותחרות טובה יותר בין החברות ותחייב להתפתח בתחום ולייצר הזדמנויות ומגוון מסלולים שונים בתחומי השקעה שונים. במסלול הטכנולוגיות עשינו סימולציות ביצועים ומבנה, המסלול הזה עשה טוב יותר מהנאסד"ק בטווחים של 3 ו-5 שנים".

האם הרפורמה לדעתך, עונה על המטרות שלשמה יושמה?

"מטרת הרפורמה היא לייצר שפה אחידה בתחום מסלולי ההשקעה, אך לעניות דעתנו, היא אינה בהכרח מפשטת הנושא ועדיין תידרש הבנה וזהירות בבחירת מסלולי ההשקעה בהתאם להעדפות הלקוח.
"המסלולים העיקריים שהושפעו מהרפורמה היו המסלולים הפאסיביים והמסלולים הגאוגרפיים".

כיצד נערכתם לרפורמה? האם ביצעתם צעדים מיוחדים לקראתה? 

"ההיערכות הייתה רחבה ומקיפה והובילה להתאמה של מסלולי ההשקעה לרפורמה החדשה וכללה מיזוג של מסלולי השקעה, שינויי התמחות ושינויי מדיניות השקעה ופתיחה של מסלולים חדשים. החברה מצאה ברפורמה הזדמנות לגיוון המסלולים ותחומי ההשקעה. במסגרת ההיערכות בוצעו התאמות רבות במערכות המידע ובתהליכים בחברה ולוו בהדרכות רבות לגורמים פנימיים וחיצוניים".

האם פונים אליכם לקוחות עם שאלות בנושא הרפורמה? 

"פניות בנושא מגיעות מלקוחות ומשותפים עסקיים, כמו סוכנים, וכמענה ניתנים ההסברים והמידעים הנדרשים. החברה ערכה מספר כנסים והדרכות מקצועיות לסוכנים להבהיר את השינויים במסלולים השונים. 

לאיזה מדד ניתן יהיה להיחשף בהשקעה פסיבית?

"במגדל מנוהלים מספר מסלולים העוקבים אחר מדדים שונים כשלכל מסלול הייחוד שלו: מסלול עוקב מדדי מניות (מדדים בטנולוגיה), מסלול עוקב מדדים גמיש (מדדים בחו"ל) ומסלול עוקב מדד s&p500. בנוסף למגדל שיתוף פעולה עם מגדל שוקי הון, לניהול מסלולי אירוח בפוליסות חסכון פרט, לשני מסלולים פאסיבים - מסלול עוקב מדד s&p500 מגודר מט"ח ומסלול עוקב מדדי מניות נוסף שעוקב אחר מדדיי מניות בארץ (בשיעור 40%) ובחו"ל (בשיעור 60%)".


"הרפורמה השפיעה על כל המסלולים באשכול הרביעי שעוקבים אחר מספר מדדים", אומר עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי גמל ופנסיה, אלטשולר שחם, "על מנת לייצר חשיפה מגוונת במסלולים עוקבי מדדים באשכול הרביעי ברשימת המסלולים, נקבע כי כל אחד משלושת המדדים הגדולים במסלול יהווה לפחות 10% ולא יעלה על 50%. עוד נקבע כי המדדים לא יהיו דומים ההגדרה לדומים היא חפיפה של מעל 60% בשווי נכסי הבסיס".

עוד מציין בן יאיר: "בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה במספר החוסכים שבוחרים במסלולים עוקבי מדדים". 

כיצד השינוי צפוי להשפיע על החוסכים?

"המושפעים העיקריים מהרפורמה הם כמובן החוסכים, מטרת הרפורמה הינה לייצר שקיפות ואחידות בשוק ולפשט ללקוח את אפשרות הבחירה וההשוואה בין הגופים", משיב בן יאיר, ומוסיף, "מטרת השינוי במסלולים עוקבי מדדים היא לייצר חשיפה מגוונת למשקיעים ולא להתמקד במדד אחד בלבד. הגופים המנהלים יגוונו את המסלולים על מנת לייצר חשיפה מגוונת ללקוח".

כיצד נערכתם לרפורמה? האם ביצעתם צעדים מיוחדים לקראתה?

"התאמנו את שמות המסלולים ומדיניות ההשקעה שלנו בהתאם לחוזר מסלולי השקעה".

כיצד יורכב מסלול טכנולוגיה אצלכם, לדוגמה?

"מסלול עוקב מדדי מניות שלנו, הוא מסלול גלובלי ממוקד חו"ל וארצות הברית בפרט. המסלול חשוף ברובו לתחום הטכנולוגיה והשבבים והוא עוקב אחר מספר מדדים, כשהגדול שבהם הוא הנאסד"ק וכן מדדים נוספים כגון: סמיקונדקטור, S&P 500 ו- MSCI".

קיבלתם פניות מלקוחות עם שאלות בנושא הרפורמה?

"אכן נעשות פניות מועטות לשירות הלקוחות שלנו בנושא הרפורמה. עדכנו את אתר האינטרנט שלנו עם עמוד מידע אודות הרפורמה שמסביר את השינויים שעשינו, והמוקד שלנו זמין וערוך לכל שאלה. בנוסף, עדכנו את השותפים העסקיים שלנו – הסוכנים – מבעוד מועד על הרפורמה".
 




 

x