S&P 500 נסגר אמש בשיא כל הזמנים: וזו בדיוק הסיבה לא לרוץ להשקיע בו

האם הביטוי "לפרוש בשיא" קביל גם בשוק ההון?!

 

 
S&P 500 נסגר אמש בשיא כל הזמנים / איור: פאנדרS&P 500 נסגר אמש בשיא כל הזמנים / איור: פאנדר
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/07/2024

המחצית השנייה של השנה החלה מצוין בשוק המניות האמריקאי, כשה-S&P 500 נסגר אמש (ג') מעל רף 5,500 לראשונה בתולדותיו. בכך המדד השלים שיא מהפכני נוסף בטווח של חמישה חודשים (השיא הקודם של המדד היה בשבוע הראשון של פברואר כשהוא נסגר בשיא של מעל 5000 נקודות).

נזכיר כי ההערה האחרונה של יו"ר הפד ג'רום פאוול שהפגין אופטימיות בהשתלטות על האינפלציה ופוטנציאל להורדת ריבית בהמשך השנה, עשתה את שלה גם כן, ותרמה לאופטימיות כוללת בשווקים. אז נראה שאנחנו יכולים לצפות למגמה חיובית, נאמר באופן זהיר, אבל האם זה מספיק? האם הקונספציה הכללית שכדוה"א זנח את השמש ומסתובב כולו סביב מדד ה-S&P 500, ריאלית?! האם הנהירה המאסיבית להשקעות ב-S&P 500 עדיין אפקטיבית מרגע שהמדד חצה את השיאים הגדולים בתולדותיו?

לרכוב על השור

כל אחד חולם לרכוב על שור. המחשבה שיש בידיך את הכוח להכניע את החיה העצומה השוקלת פי 6 ממך לפחות ודוהרת במהירויות שלעולם לא תגיע אליהן, מסעירה ומרגשת. יחד עם זאת, אם אינך מטדור מקצועי ומיומן, לעולם לא תדע להתמודד עם הסכנות הכרוכות בעניין, ואם אינך מומחה לשווקים פיננסיים, איך תדע מתי לזנק על השוק השורי? לפני השיא? בזמן השיא? אחרי השיא, בציפייה לשיא הבא? מי אמר "לא תחסום שור בדישו"?!

האם הנהירה המאסיבית להשקעות במדד ה-S&P 500 עדיין אפקטיבית? או במילים אחרות – האם מדד שנמצא בשיאו, אפקטיבי להשקעה? המתינו רגע, בטרם תרוצו להניח מעותיכם על קרן השור.

בנק אוף אמריקה: האנליסטים מול האסטרטגים

בבנק אוף אמריקה, נשאלה בתקופה זו השאלה האם להגדיל חשיפה למניות ככלל, ול-S&P 500  בפרט, והתשובה שנתקבלה היא: תלוי את מי שואלים.

האנליסטים בבנק אוף אמריקה (BofA) מכירים היטב את "המלכוד" הזה של השיא. הם משתמשים לצורך העניין במחוון מיוחד שבוחן האם הסיכון לעומת התגמול עדיין אטרקטיבי היום כפי שהיה לפני מספר חודשים. מחוון ה-SSI - אינדיקטור סנטימנט מנוגד שעוקב אחר הממוצע של אסטרטגי צד מכירה בארה"ב.

מחוון ה-SSI של BOFA שהופעל לאחרונה, העריך שמדד ה-S&P 500 צפוי להוסיף 13%+ במהלך 12 החודשים הבאים (5700 עד סוף השנה). יש לזכור כי ההערכה הזו, מבוססת על נתוני תשואות גבוהות יותר על המניות (ממוצע של 9.6% מאז אוגוסט 1985, לעומת 6.7% על סמך נתונים מ-1929 עד 1985).

BofA's Sell Side Indicator (SSI) / מתוך הלינקדאין

אנליסטים בכירים מציינים, על פי הפרסומים, כי בשלב הנוכחי, הסיכון/תגמול אינו אטרקטיבי כפי שהיה לפני מספר חודשים והוא צפוי להערכתם להיות נוח פחות אחרי "ההייפ" של הרווחים שעשו מניות הטכנולוגיה, וברקע סוגיות נוספות, כגון הבחירות בארה"ב המייצרות אי-ודאות בשווקים.
האנליסטים של בנק אוף אמריקה נותרו אופטימיים לגבי שוק המניות, אולם האסטרטגים לא הוסיפו מניות להקצאות ההון שלהם למרות שמדד S&P 500 הגיע לשיאים של כל הזמנים והמשמעות היא שבסוף כל ראלי... אנחנו נשארים עם הריאלי. ויש להסתכל על כל התמונה במלואה.

ויש גם את עניין הריכוזיות

מיותר לציין (אבל ברשותכם, אציין בכל זאת) שמדד ה-S&P 500, בסופו של יום, הוא כינוי "מנופח" ל-7 מניות חזקות לכל היותר, שדוחפות את המדד כולו.

כשיורדים קצת יותר ברזולוציות, נשארים בסופו של דבר עם 3-4 מניות חזקות הנושאות על גבן את יתר ה-496-7. מדובר כמובן באנבידיה (Nvidia), אלפבית (Alphabet) ואמזון (Amazon) המופלאות, אשר מעבר לביצועים המרשימים שלהן בחודשים האחרונים, הצליחו בתקופה זו אף להתעלות על פני ביצועי המניות של מדד ה-Nasdaq Composite והשאירו אותן מאחור.

אז למרות הפריצה החזקה של סקטור הטכנולוגיה בכללותו בעקבות תנופת ה-AI, ועל אף שהמניות הללו מגלמות את ה"בייס" וה"טופ" של טכנולוגיית ה-AI, אנחנו עדיין נמצאים באזור ריכוזי ומסוכן. 
בואו נהיה רציונליים, כשמוציאים את "פיזור ה-500" מהמשוואה, אנחנו משקיעים בפועל ב-3-4 מניות תחת הכינוי המרגיע יותר של "מדד".

כלכלני הבורסה לני"ע בתל אביב הזכירו אף הם הבוקר את סכנת הריכוזיות הזו, בסקירתם היומית, כשנתנו הפעם כדוגמה ריכוזיות במדד אחר, ה-stoxx 600 index האירופאי, אשר מניית Granolas אחראית על 70% מתשואות המדד. נסו לחשוב מה יקרה אם היא תיפול, וכעת המירו את מחשבתכם לשלוש המופלאות ב-S&P 500 והרי לכם התשובה.

x