פעילים: הגורמים הבסיסיים ימשיכו לתמוך בביצועי השווקים הפיננסיים

פרופ ליאו ליידרמן ומחלקת המחקר בפעילים מציינים בסקירתם כי כמו בכל מצב שבו מדדי מניות מגיעים לשיאים חדשים, ייתכן תיקון מחירים מסוים בחלק ממחירי המניות ובמדדים הכלליים. עם זאת, הם מסיקים שהגורמים הבסיסיים במשק האמריקאי ימשיכו לתמוך בביצועי השווקים הפיננסיים לאורך זמן

 

 
פרופ` ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי; עיבוד: פאנדרפרופ` ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי; עיבוד: פאנדר
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/07/2024

וול-סטריט ממשיכה להוביל את שוקי המניות בעולם ובמיוחד בתחום הטכנולוגיה. מדדי S&P500 ונאסדק רשמו השבוע (ג') רמות שיא חדשות. 

מתחילת השנה מדדים אלה עלו 16% ו- 20% בהתאמה, בזמן שמדד המניות הגלובלי עלה 12%. 

בישראל הייתה עלייה בתשואה לפדיון על אג"ח ל- 10 שנים ובפרמיית "סיכון המדינה" על רקע אי-הוודאות הגבוהה לגבי תרחיש של גלישה למלחמה כוללת בצפון. 

אלו הנתונים העיקריים העולים מסקירת פעילים - מבט כלכלי ופיננסי - 3.7.24 שנערכה על ידי פרופ' ליאו ליידרמן ומחלקת המחקר בפעילים.

החודש האחרון (עד אתמול) הראה שוב את ההובלה הניכרת של וול-סטריט ביחס ליתר הבורסות בעולם. אמנם מדד מניות גלובלי עלה בשיעור לא זניח של 2.6% אך מדדי S&P500 ונאסדק הוסיפו 4% ו- 7% באותו הזמן. מאידך, מדד דאו ג'ונס עלה בשיעור של 1.6% ומתחילת השנה עלייתו הגיעה ל- 4%.

הגורמים הבסיסיים במשק האמריקאי ימשיכו לתמוך בביצועי השווקים הפיננסיים לאורך זמן

אנו סבורים שביצועים אלה משקפים את העוצמה וההתפתחויות החיוביות בכלכלת ארה"ב. תהליך צמיחת התמ"ג נמשך, אם כי בשיעורים נמוכים מעט מהעבר. שוק העבודה במצב הדוק שניתן להגדירו כתעסוקה מלאה.

במקביל שיעור האינפלציה המשיך להתמתן וקיימת הציפיה להפחתה אחת או שתי הפחתות של ריבית הפד עד סוף השנה. ביצועי החברות העסקיות ברבעון הראשון הפתיעו לטובה וכעת תשומת הלב של המשקיעים מופנית לתחילת דיווחי הביצועים ברבע השני שהסתיים בסוף יוני. כמו בכל מצב שמדדי מניות מגיעים לשיאים חדשים, ייתכן תיקון מחירים מסוים בחלק ממחירי המניות ובמדדים הכלליים. עם זאת, מהניתוח שלנו אנו מסיקים שהגורמים הבסיסיים ((fundamentals במשק האמריקאי ימשיכו לתמוך בביצועי השווקים הפיננסיים לאורך זמן.

יציבות יחסית בחודש המסחר האחרון בתשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים ובשער החליפין של הדולר יחסית למטבעות אחרים בעולם. התשואה ל- 10 שנים עמדה בממוצע על 4.3% לשנה, ובמהלך התקופה נרשמו עליות לכיוון ה- 4.50% ואף ירידות לשיעור של 4.2% לשנה. קיימת דאגה בקרב המשקיעים שבמידה ודונלד טראמפ ייבחר כנשיא ארה"ב, הוא צפוי לנקוט בצעדים של הגדלת ההוצאות והפחתת מסים אשר יובילו לעלייה בגרעון התקציבי וביחס החוב לתוצר שממילא נמצאים ברמות גבוהות. אשר לשער החליפין של הדולר ביחס לסל של מטבעות זרים, נרשמה התחזקות קלה של הדולר בחודש האחרון, אם כי חלה ירידה היחלשות קלה בשבוע האחרון.

המשק האמריקאי: מה הן החדשות הטובות בנתוני מקרו שפורסמו לאחרונה?

על פי הסקר האחרון של המשרות הפנויות בשוק העבודה חלה עלייה בשיעור מפתיע במספר המשרות הפנויות בחודש מאי. מספר זה עלה ל- 8.1 מיליון מול תחזית של 7.9 מיליון משרות. נתונים אלה מחזקים את הדעה שמצב שוק העבודה הדוק תוך גידול מרשים בביקוש לעובדים. עם זאת, כדאי להמתין לפרסום ביום שישי הקרוב של נתוני דוח התעסוקה לחודש יוני. שיעור האינפלציה ממשיך להתמתן. שיעור אינפלציית מדד ה- PCE נותר ללא שינוי במאי, והשיעור בשניים עשר החודשים האחרונים ירד ל- 2.6% מ- 2.7% באפריל. אשר לאינפלציית ליבת ה- PCE, מדד שהוא המועדף ע"י הפד, היא הגיעה במאי ל- 0.1% והשיעור השנתי התמתן מ- 2.8% ל- 2.6%, הקצב השנתי הנמוך ממרץ 2021.

נתוני אינפלציה אלה תומכים בהערכה שהפד יבצע הפחתה אחת, או שתיים, בריבית עד סוף השנה. מדד האופטימיות הכלכלית בארה"ב ע"י Real Credit Markets (TIPP) הגיע ביולי לשיא של חצי שנה. תוצאה דומה התקבלה ממדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. לעומת זאת, מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד ליוני ירד בשיעור קל. בין הנתונים הפחות מעודדים נציין את הירידה במדד מנהלי הרכש של ענפי התעשייה ע"י ה- ISM בחודש יוני, לרמה הנמוכה מפברואר. בין רכיבי המדד שירדו נמצאים רמת הביקושים, ורמות הייצור והתעסוקה.

ישראל: העלייה באי-הוודאות לגבי האפשרות של גלישה למלחמה כוללת בצפון הובילה לעלייה בתשואות על אג"ח ממשלה

בישראל, העלייה באי-הוודאות לגבי האפשרות של גלישה למלחמה כוללת בצפון הובילה לעלייה בתשואות על אג"ח ממשלה ובפרמיית "סיכון המדינה" בשווקים. בזמן שהתשואה ל- 10 שנים בארה"ב נותרה יחסית יציבה, אצלנו התשואה לפדיון על אג"ח ממשלה ל- 10 שנים עלתה בשבוע האחרון ובחודש האחרון מ- 4.9% ל- 5.2%. במקביל, מדד תל אביב 125 ירד כ- 2.5%.

אשר לשער החליפין של השקל, חל פיחות בשבוע האחרון, מ- 3.74 ל- 3.77 שקל לדולר. פרמיית "סיכון המדינה" כפי שבאה לידי ביטוי בפער בין התשואה לפדיון על אג"ח ממשלה ל- 10 שנים, ונקוב בדולרים, לבין התשואה הדולרית על אג"ח ממשלת ארה"ב התרחב מ- 175 נקודות בסיס ל- 180 נקודות בסיס, רמה גבוה משמעותית ביחס למה שצפוי ממדינות עם דרוג אשראי דומה לזה של ישראל. 

ישראל – התפתחויות מקרו

הרכישות בכרטיסי אשראי בשוק המקומי עלו במאי בשיעור ריאלי של 0.6%. רמה זאת גבוהה ב-4% מהרמה ברבעון השלישי של 2023, לפני תחילת המלחמה. זאת, בין היתר, על רקע התמיכות הממשלתיות ומעט הנוסעים לחו"ל.

יצוא שירותי היי טק עלה בחודש אפריל בשיעור של 2.3%. במקביל, ענף זה גייס מחו"ל סכום של 2.9 מיליארד דולר ברבעון השני. זאת, לאחר גיוס של 1.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון. על רקע המשך החולשה בפעילות בענף הבנייה כתוצאה ממחסור גדול של עובדים וגורמים אחרים כגון הירידה בהשקעות הריאליות ובתיירות הנכנסת סביר להניח שצמיחת התמ"ג ברבעון השני תהיה נמוכה מזאת ברבעון השלישי של שנה שעברה, תוצאה שלא אמורה להפתיע שהרי ישראל נמצאת תחת מלחמה.  
 

x