מנכ"ל בנק ירושלים: "שיעור הריבית לא ימהר לרדת לאור המלחמה"

מנכ"ל בנק ירושלים, יאיר קפלן, הציג במהלך ועידת ירושלים לכלכלה את האתגרים בעקבות השפעות המלחמה על הכלכלה הישראלית ועל ענפי הבנייה והדיור. קפלן: "יש צורך להתאים את התוכניות הכלכליות של משקי הבית למציאות החדשה"

 

 

 
יאיר קפלן, צילום: רמי זרגריאיר קפלן, צילום: רמי זרגר
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/07/2024

הבוקר התקיימה במלון וולדורף אסטוריה שבירושלים ועידת ירושלים לכלכלה, בראי "אתגרים, הזדמנויות ופתרונות למגזר החרדי". מאחורי ארגון הועידה שעסקה בהשפעות המלחמה על הכלכלה הישראלית וענפי הבנייה והדיור, עומד בנק ירושלים. בוועידה נכחו ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מנכל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור אבי שמחון.

את הועידה פתח מנכ"ל בנק ירושלים, יאיר קפלן, שהתייחס תחילה בנאומו לסביבה המאקרו-כלכלית המאתגרת שקדמה לפרוץ המלחמה: "שנת 2023 הגיעה לאחר שנתיים של התפרצות אינפלציונית והעלאות ריבית משמעותיות".

לאחר מכן, ציין כי המלחמה הכבידה על כלל ציבור נוטלי המשכנתאות, בכך שהובילה ליצירת אתגרים חדשים ולהעמקת האתגרים הקיימים. בין האתגרים החדשים שתיאר היו אי הוודאות הגורפת בקרב אזרחי המדינה והמשק, עצירת הבנייה בצפון ובדרום וההאטה הכללית הארץ, מצוקת הפועלים בענף והכשלים הבירוקרטיים בשוק הדיור שאינם מטופלים לעומק, לדידו.

נאום פתיחת הועידה הציג מספר נקודות אור, כאשר בראשן נמצא תהליך ההתאוששות של נוטלי האשראי אשר שבים לפרוע את חובם כסדרו, ככל שאנו מתרחקים יותר מפרוץ המלחמה.

בהמשך, הדגיש קפלן את החשיבות בהכרת המאפיינים הייחודיים של כלל המגזרים. כך התייחס גם לרגישותו הייחודית של המגזר החרדי באשר לזינוק החד שחל בהחזרי המשכנתאות הצמודות לריבית מסוג פריים, אשר רווחות יותר בקרב מגזר זה לעומת שאר המגזרים. 

עוד אמר קפלן: "אין להמעיט בהשפעות של אירועי השנה האחרונה על הכלכלה, חלקם עוד יבואו לידי ביטוי בשנים הבאות, אוכלוסיות ומגזרים שלמים במשק נמצאים במצב בו אין להם אופק לחזרה לפעילות".

בנוסף, הוצגו מעלותיו של המגזר החרדי בשוק הדיור, בהן ניתן למנות את מרחב הפריסה והתכנון הרחבים בנוגע לנטילת המשכנתאות לאור גילם הצעיר של נוטלי האשראי החרדים ושיעור חדלות הפירעון שנותר אפסי גם בזמן המלחמה לאור היקף הוצאות משק הבית הנמוך ויכולות ההחזר המצוינות לאור האופי הקהילתי של המגזר.

קפלן קרא להעלאת שיעורי התעסוקה של הגברים במגזר העומד על 55% בלבד לעומת 87% במגזר הכללי, בכדי לאפשר להם לתמוך ביוקר המחיה ומחירי הדירות העולים.

לבסוף, קרא בנאומו להירתמותה של המדינה למאמצי הבנקים בשיקום הכלכלה וענפי הבנייה והדיור, באמצעות פעולות כגון הגדלת היצע הדירות באמצעות הסרת חסמים בירוקרטיים, זרימת עובדים נוספים לענף הבנייה, השקעה בתשתיות בכל רחבי הארץ ומתן מעטפת ייחודית המתחשבת בצרכי המגזרים השונים ובמצבם המורכב של תושבי הצפון והדרום. כל אלו, על מנת "לנצל את הזדמנות הפז להתחדשות ולבניית הארץ".

x