דולר-שקל, יורו-דולר || הדולר יורד כאן ובחו"ל אבל משתי סיבות שונות לגמרי

מהירות הירידות של הדולר במקומותינו תואמת את האופטימיות בשוק המניות: תקווה גדולה לעסקת חטופים קרובה

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום, מנתח שווקים FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/07/2024

לא מזמן, בתחילת השנה, הדעתנים השונים בארה"ב דברו על כמות אדירה יחסית של הורדות ריבית של הדולר (בין 6-7). ואז, ראינו דביקות, והתפרצויות זמניות של האינפלציה, יחד עם המשך שוק עבודה יציב. כל אלו התנגחו בהשערה הראשונה, וה-DOT PLOT של הפד כמעט ביטל לגמרי את אפשרות הורדות הריבית עד כדי כך שדובר אפילו על עלייה (!) נוספת אחת....

ועכשיו? נתוני המקרו האמריקאיים גרועים כל כך בכל החזיתות (כולל בחזית התעסוקה – ראו את העלייה באבטלה מ-4% ל-4.1% ביום שישי האחרון) שעניין הריבית חוזר ובגדול. לא רק הורדה אחת בספטמבר אלא סיכוי רציני לאחת ביולי... אגב, אינני חושב שהורדה או שתיים יעשו משהו לכלכלה האמיתית, ובמיוחד כאשר הצד הפיסקאלי (האוצר) ממשיך לייצר פעילות שמזרימה טריליונים של דולרים למשק האמיתי, ולחלק הפיננסי (קניות חוזרות בשוק האג"ח). אבל, העניין הפסיכולוגי פועל בהחלט: שינוי מסלול, מצד הפד, יחליף את הדיסקט ויאיץ את סיום העדפת ההשקעות הסולידיות המניבות 4-5% בטוחים, לכיוון שוק המניות. ולא משנה באיזה גובה הוא נמצא. אגב, מנקודת מבט מתוחכמת וצינית למדי, ה"חכמים" מעוניינים למכור סחורה בעלייה לציבור שיגיע עם הטריליונים....

בכל מקרה, דיבור על הורדת ריביות מוריד את התשואות, מעלה את האג"ח, מעלה את המניות ומוריד את הדולר. יום שישי האחרון (05-07) היה דוגמה מובהקת לתהליך הזה. זה נעשה באופן מבוקר, וחוץ מתופעה ייחודית ביין היפני, כאמור, זהו המהלך שמתקיים כרגע בצורה עוצמתית. היורו הוא עוד הוכחה לכך, מנקודת המבט של המט"ח. וזאת, למרות כל מה שקורה ביבשת העתיקה (במיוחד בצרפת...). אנא ראו את הצד הטכני מטה.

על הדולר-שקל אומר זאת: כפי שהרחבתי בסקירה על המניות, אירוע עסקת החטופים נחשב ל"ברבור לבן" משמח עבור שוק ההון הישראלי. וכחלק בלתי נפרד מכך, הדולר-שקל התממש חזק מטה (ירידה כוללת של כ-2%!). יש עדיין מרחק לביטול מוחלט של ההשערה החיובית ארוכת הטווח על הדולר אבל אומר זאת כך:

אירועים חיצוניים, ובלתי תלויים בניהול הפיננסי, אלא המגיעים מאילוצים של גיאו-פוליטיקה, כאשר עומד מולנו ארגון טרור תנודתי שאינו ניתן לחיזוי על בסיס לוגיקה רגילה של תורת המשחקים, ובכן, אירועים כאלו יכולים לשנות בהחלט את המהלך שתוכנן בדולר, ובוצע עד כה על ידי שחקני הזירה (ראו את העלייה מאז תחילת יוני). במקרה כזה הם פשוט מתאימים עצמם לסיטואציה החדשה, וחלקם נתפסים עם פקודות קטיעת הפסד שמהוות חלק בלתי נפרד מניהול סיכונים נכון.  

יש לזכור: עסקת חטופים אומרת תקופה ארוכה מאוד (חודשים) של שקט יחסי בדרום, עם סיכוי גדול שגם בצפון יהיה שקט. כאשר כל זה גם נותן בסיס להסדר דיפלומטי אפשרי (וחוסך את נזקי המלחמה לכל שטחי ישראל העומדים באיום הטילים מהצפון ומאיראן). כל זה כאשר התארכות הפסקת האש תייצר דינאמיקה להסדר מסיים ברצועה, נטול שלטון ישיר של חמאס.

צפי פיננסי מהתסריט האופטימי: בסיס נהדר לשקל חזק, ושוק מניות חיובי מגמתית.

לא נעים לומר שחייבים לחזור ולהבין שגם קיימת האופציה השנייה, ולצערנו, לזו שהורגלנו עד כה: ברגע האחרון, החמאס חוזר בו, מעלה קשיים, ומבטל את אפשרות קידום העסקה. אזי, הגלגל מתהפך שוב לצד הפחות טוב. במקרה כזה, נהיה שוב קשובים לדולר, וליכולתו לחצות את 3.8 כסימן ראשון של עליית פרמיית הסיכון מחדש של מדינת ישראל.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

אוקי, זה ברור. תחילת תעלה עולה עם 1.090 גבול עליון, 1.065 גבול תחתון. על הסיבות כבר נכתב מעלה, למרות שאני חייב לומר שציפיתי למשהו אחר ביורו, ספציפית, בגלל תוצאות ההצבעה לפרלמנט האירופי, ובמיוחד עקב המהומה הפוליטית בצרפת. מה ששולט כרגע הוא הצפי לירידת הריבית בארה"ב, ואני משער שה-ECB לא יעשה מעשה נוגד הגיון מול הפד. לכן, אנו נידונים למהלך חיובי, בטווח הבינוני, וגבולות הגזרה (קווי התעלה) הם גבולות הסיכון כאשר פורצים אותן או שוברים אותן.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

טכנית, ורק טכנית, נאמר כך: אי יכולת הדולר לפרוץ, ואף להגיע, לשיא הזמני סביב 3.83-3.85 (סוף אפריל) ולהסתובב סביב 3.80 בלבד היה הסנונית השלילית הראשונה. הקריסה של יום שישי, היא הסנונית המשמעותית השנייה. שבירת 3.65 תהיה ההוכחה שמשהו השתנה לגמרי, ושבירת 3.53 מטה תאמר שהמגמה כבר שלילית במטבע האמריקאי שלנו. מעבר מעל 3.80 תשנה שוב את המחשבה אבל אני, כישראלי, מקווה שזה לא יקרה. מדוע? כי זה יצביע על כשלון עסקת החטופים הנמקים מעל 9 חודשים בידיים האכזריות של מחבלי החמאס. יחד ננצח!



 
x