לומברד אודייר: צופים את המשך התחזקות הדולר

בבנק ההשקעות השווייצרי לומברד אודייר צופים כי שער האירו-דולר ייסחר ב-1.04 בעוד שלושה חודשים וב-1.06 בעוד שנה

 

 

 
המשך התחזקות הדולר / Photo-Piotr-Swat-Dreamstime.comהמשך התחזקות הדולר / Photo-Piotr-Swat-Dreamstime.com
 

לומברד אודייר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/07/2024

הסיכונים הפוליטיים יהוו גורם משמעותי בהנעת הדולר בחודשים הקרובים. אנו צופים המשך התחזקות של הדולר האמריקאי מול האירו והלירה שטרלינג, ובוחנים את ההשפעות הצפויות של תוצאות שונות בבחירות בארה"ב ובצרפת. תקופה של סיכונים פוליטיים מוגברים, שתגיע לשיאה בבחירות בארה"ב בנובמבר, מאיימת להגביר את התנודתיות בשווקים. תקופות של אי-ודאות מיטיבות עם הדולר האמריקאי, אשר נוטה להתחזק כאשר משקיעים מחפשים מקלט בטוח מהסערה. כרגע, הפוזיציות של המשקיעים בדולר נמוכות, אך אנו צופים שאלה יעלו לנוכח הסיכון הפוליטי באירופה, וככל שמתקרב מרוץ הנשיאות בארה"ב. זה צפוי לדחוף את הדולר כלפי מעלה, במיוחד מול האירו והלירה שטרלינג.

אם הסיבוב השני של הבחירות בצרפת ב-7 ביולי יסתיים ברוב ממשלתי בהובלת הימין הקיצוני של ה- Rassemblement Nationalאו ברוב ממשלתי של השמאל הקיצוני - שני תרחישים שאינם תרחיש הבסיס שלנו - אנו עשויים לראות את שער החליפין אירו-דולר נסחר קרוב ל-1.02 דולר לאירו. רמה שנמצאת מתחת ליעד שלנו לשלושה חודשים של 1.04 לצמד המטבעות. במקרה כזה, אנו מצפים להיפוך של זרימות הפורטפוליו הגדולות לאחרונה לאזור האירו. כמו כן, אנו מצפים שכל עלייה במתיחות הגיאופוליטית תספק דחיפה לדולר. לפי כמה מדדים - ובעיני דונלד טראמפ - הדולר כבר חזק. מול סל מטבעות אחרים, הוא נשאר גבוה יותר מאשר ברוב העשור האחרון. השנה, עמידותו הייתה בולטת על רקע אווירה חיובית בשוק. בדרך כלל, הדולר נוטה להיחלש כאשר תיאבון הסיכון חזק ולעלות כאשר הסיכון לצרות עולה.

זרימות הון מארה"ב לשאר העולם הן גורם חשוב בתנועות הדולר. שיעורי ריבית נמוכים יותר בארה"ב מפחיתים את עלות ההזדמנות של החזקת נכסים בארה"ב, והופכים לגורם דוחף לזרימות הון החוצה. במקביל, תחזיות צמיחה טובות יותר מחוץ לארה"ב יכולות להפוך לגורם מושך להון לזרום מארה"ב לשווקים אחרים.

שיעורי הריבית בארה"ב הם הגבוהים ביותר בין המדינות החזקות וצפויים להישאר כך על פני טווח זמן של שנתיים. זה אמור לשמור על רף גבוה לזרימות הון החוצה. בעוד שבנקים מרכזיים באזור האירו, שוויץ, שוודיה וקנדה החלו להוריד ריביות, ובריטניה צפויה לעשות זאת באוגוסט, אנחנו לא צופים הורדת ריבית בארה"ב לפני ספטמבר. אפילו לאחר שמחזורי הורדת הריבית הללו יסתיימו, אנו מעריכים שהריבית ה'ניטרלית' בארה"ב תהיה סביב 3.5%, גבוהה יותר מאשר בשווקים מפותחים רבים אחרים. זה אמור לספק עוגן לדולר.

הרבה תלוי בסין, לאורך 2023 ו-2024 עד כה, תחזיות הצמיחה הקונצנזואליות לארה"ב עודכנו כלפי מעלה באופן עקבי, בעוד שאלו עבור אזור האירו וסין דרכו במקום. במחזורים קודמים, מדיניות רפלציונית סינית הייתה גורם מפתח לתחזיות צמיחה גלובליות טובות יותר, אך הפעם, מדיניות כזו לא התממשה. ובעוד שהפער בין הצמיחה בארה"ב לעומת הצמיחה הגלובלית מצטמצם עם התאוששות אירופה וייצוב מסוים בסין, ה'יוצא מן הכלל האמריקאי' נתמך במספר חוזקות מבניות, כולל שגשוג בהשקעות הון, עלייה בפריון והמעבר להיות יצואנית אנרגיה נטו. זה מרמז שהדולר עשוי להיות פחות יקר ממה שמקובל לחשוב. עולם רב-קוטבי, עם תחרות מוגברת ומחסומי סחר בין גושים יריבים, מתגלה עד כה כחיובי לדולר.

באשר למה שעלול לערער את הדולר, הרף נראה גבוה לכל היחלשות משמעותית של הדולר, אם כי פרסומי נתונים שליליים בארה"ב עשויים לגרום לתיקונים קצרי טווח וזו אחת הסיבות למסחר בטווח נמוך יחסית לאחרונה מול האירו. הורדה משמעותית בתחזיות הצמיחה של ארה"ב עלולה לדחוף את הדולר כלפי מטה בהתחלה, אך אנו עדיין צופים נחיתה רכה של הכלכלה. כך גם התאוששות צמיחה גלובלית מובהקת, אך זה נראה בלתי סביר בהינתן תחזית מתונה לסין. גורם שלישי יהיה ירידה חדה במחירי האנרגיה: לדעתנו גם זה סיכון מוגבל.

התחזית לדולר מעבר לנובמבר תלויה כמובן בתוצאות הבחירות בארה"ב. השווקים כבר מתחילים לתמחר את ההשפעות הפוטנציאליות ושוקלים סיכונים פיסקליים. במקרה של נשיאות שנייה של טראמפ - שנראית סבירה יותר ויותר - אנו רואים סביבה אינפלציונית יותר ורווחים לדולר משלושה מקורות פוטנציאליים. הראשון יהיה הטלת מכסים גורפת על כל היבוא לארה"ב, שיכולה להתבצע בצו נשיאותי, מה שיציב את השותפות הסחר בעמדת נחיתות תחרותית, ויחליש את המטבעות של היצואניות. אנו מעריכים שמכסים של 10% עשויים להגדיל את האינפלציה בלפחות 1% במהלך שנה, מה שיצמצם את האפשרות להורדות ריבית ב-2025. השני יהיה הארכת הפחתות המס הקיימות, מה שיעודד צמיחה, או ייתן את האפשרות לנסות לחוקק הפחתות חדשות. השלישי יהיה מדיניות הגירה מחמירה יותר, שתשמור על שוק העבודה מאוזן באופן הדוק. אנו רואים כל מהלך לפגוע בעצמאות הפדרל ריזרב תחת נשיאות טראמפ כשלילי לדולר. אם הנשיא ביידן יזכה בקדנציה שנייה, אנו רואים קונגרס מפוצל כתוצאה סבירה, תרחיש ניטרלי עד שלילי יותר לדולר. במקרה זה, אנו לא רואים שינוי משמעותי במכסים ובמתחים מסחריים. המדיניות הפיסקלית עשויה להפוך מעט פחות מרחיבה, עם אפשרות להעלאות מס שיפגעו מעט בצמיחה של ארה"ב. הדמוקרטים עשויים גם לחפש אמצעים נוספים לשליטה בהגירה, אך אנו מצפים שהסיכון למחסור בכוח אדם והשפעות אינפלציוניות יהיו מרוסנים יותר.

בטווח הארוך יותר, אנו רואים מהלכים של מדינות שאינן מיושרות עם ארה"ב להפחית את התלות של כלכלותיהן בדולר כגורם תומך בזהב. הקצאות מוגברות של רזרבות בנקים מרכזיים לזהב צריכות לעזור למחירים לעלות לקראת 2,600 דולר לאונקיה בשנה הקרובה. עם זאת, מגמות 'דה-דולריזציה' כאלה הן איטיות ואינן חייבות להוביל ל קריסת הדולר. בינתיים, הדולר שומר על זכות היתר שלו כמטבע הרזרבה העולמי ועל תפקידו הדומיננטי בסחר ובמימון הגלובליים.

הדולר נותר השקעה בטוחה עם תשואות גבוהות, ועם מעט סימנים לשגשוג בכלכלות גדולות אחרות, יש היגיון בהחזקת חשיפה לדולר - אם כי כמובן אנו מנטרים את הסיכונים. אנו רואים את שער החליפין אירו-דולר נסחר ב-1.04 בעוד שלושה חודשים ו-1.06 בעוד שנה. חשוב לציין, איננו רואים פיחות משמעותי בדולר שיגבר על יתרון התשואה של החזקת נכסים הנקובים בדולר.

x