מיסוי נדל"ן: איך תשפיע עליית המע"מ על רוכשי דירות ולמה מנהל רשות המיסים בעד מס רכוש?

שי אהרונוביץ׳ מנהל רשות המיסים: "מס רכוש הוא מס מוצדק כיום לבעלי קרקעות אין שום פרמיה על אחזקה בקרקע עד למימוש"

 

 

 
שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המיסים, צילום: דרור סיתהכלשי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המיסים, צילום: דרור סיתהכל
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/07/2024

למנהל רשות המיסים לא היו בשורות לענף בכל הקשור להפחתת מיסים. שי אהרונוביץ', מנהל רשות המיסים השתתף אתמול בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדלים באיצטדיון סמי עופר בחיפה ובשיחה אחד על אחד עם עיתונאי הנדל"ן גיא ליברמן הוא התייחס להכנסות המדינה ממיסי נדל"ן.

לדבריו, בעשור האחרון עד לשנת 2020 הכנסות המדינה ממס רכישה ומס שבח בהגיעו לסכומים של כ- 11-13 מיליארד בשנה, היו אירועים נקודתיים כמו 2016 או 2017 שהסכומים היו גבוהים יותר אך השיאים נרשמו בשנים  2021 ו2022 כאשר בשנת 2022 נרשם שיא של 27 מיליארד שקלים. בשנת 2023 בעקבות העלאות הריבית והירידה בביקושים הסכומים ירדו שוב לכ-13 מיליארד ₪ וכרגע שנת 2024 נראית כמו 2023 ואולי קצת יותר. יש להבין שחלק גדול מהמיסים לא נכנסים באופן מיידי , מס רכישה אפשר לדחות במספר שנים ומניתוח המגמות ניתן לראות ירידה במס שבח וזה מלמד שיש פחות עסקאות יד שניה.

בנוגע למס הרכישה על  דירות להשקעה שעומד כיום על 8% (הוראת שעה עד סוף השנה) אהרונוביץ' ציין כי היות והממשלה לא רוצה לעודד משקיעים ועליית מחירים היא מאמינה בזה שצריך לשמור את ה – 8% אחוזים לפחות ב2025-2026 אבל על מנת שהמס לא ירד, הכנסת צריכה לשריין את זה בחקיקה וחשוב שתהייה אמירה של המחוקק בנושא על מנת לייצר וודאות.  

בנושא המע"מ ציין שי אהרונוביץ' שב- 1 לינואר הוא יעלה ל–18% ויש לו השפעה שונה על הנדל"ן מעסקאות אחרות כי כל תשלום שעדיין לא שולם לקבלן על דירות שכבר נרכשו יספוג את עליית המע"מ וההערכה שלנו שחלק מרוכשי הדירות שנכנסו לעסקאות של 20-80 בתקופה האחרונה יבקשו להקדים את התשלומים כדי להימנע מתוספת האחוז הזה.

בנושא מס הרכוש על קרקעות ציין  אהרונוביץ' שהוקמה ועדה בנושא החזרת מס רכוש. המטרה היא לדרבן מכירת קרקעות, החוק במתכונתו האחרונה קבע שמי שיש לו קרקע לא בנויה חייב במס רכוש, אבל היו כל מיני בעיות בחוק וחלק מתפקידי הועדה זה לבחון אותם. לגישתו מס רכוש הוא עוד מס פיסקלי והוא מס צודק במקום לעלות מיסים אחרים. כיום לבעלי קרקעות אין שום פרמיה על אחזקה בקרקע עד למימוש שלה ולכן אני  חושב שמס רכוש זה דבר נכון שיהיה צריך לעשות אותו במתכונת נכונה. אבל את ההחלטה יקבל המחוקק.

x