מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "לא צופים עליית מחירים משמעותית"

האם תמריץ כלכלי יגרום לחזרת תושבי הצפון? מה יקרה למחירי הדירות? מי חושב שהפתרון למחסור בעובדים יגיע שוב מהפלסטינים? והיכן ייבנו אלפי דירות חדשות? עדכוני נדל"ן

 

 

 
לא צופים עליית מחירים משמעותית / Image-By-frimufilmsלא צופים עליית מחירים משמעותית / Image-By-frimufilms
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/07/2024

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון סבור שלא תהיה בקרוב עליית מחירים משמעותית 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן סבור שלא תהיה עליית מחירים משמעותית בקרוב, כפי שאמר בשבוע שעבר (שלישי) במסגרת כנס לתכנון ובנייה, על פי הפרסומים בתקשורת.  דבריו מקבלים ביטוי משמעותי, ברקע מדד מחירי הדיור של הלמ"ס שממשיך לעלות בחודשים האחרונים ולצד המחסור בעובדי בניין.

ומה לגבי המחסור בעובדים?  

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ציין במהלך הכנס: "אמרנו בדיונים מקצועיים – הפתרון להבאת ידיים עובדות כאן ועכשיו זה פלסטינים. הפתרון של עובדים זרים לא עובד. למשל בענף השיפוצים עובד צריך ללון בבית שבו הוא משפץ בגלל שעות העבודה, ואילו עובדים פלסטינים יכולים לחזור לביתם. מנסים למצוא פתרונות אבל הפתרון המיידי זה פלסטינים. האתגרים האחרים שמביאים איתם הפלסטינים לא יושבים לפתחנו". 

מהנדסת העיר קריית שמונה, פסימית לגבי חזרת התושבים בקרוב

מהנדסת העיר קריית שמונה, טל עוזיאל-כרמל בדעה פסימית: "אנשים לא יחזרו ללא מסגרות בתי ספר ותעסוקה".

"אצבע הגליל תהיה ריקה במשך שנתיים, 14% מתושבי קריית שמונה לא יחזרו", אמרה עוזיאל-כרמל באותו הכנס האמור.

סקר שהציגה מראה כי 14% מתושבי קריית שמונה הצהירו שלא יחזרו לעיר ו-34% נוספים מתלבטים האם לחזור לאחר המלחמה. בנוסף לכך, כ-68% מהעצמאיים דיווחו על פגיעה של 51% ומעלה ברמת הכנסותיהם.

מכרז מוצלח בנס ציונה

הסתיים בהצלחה מכרז רמ"י לבניית 1,037 יח"ד בבנייה רוויה בצפון-מזרח נס ציונה, כאשר מתוך 70 הצעות שהוגשו, נבחרו שש הצעות., מדובר בהיקף תקבולים מצטבר של למעלה ממיליארד ו-26 מיליון שקל, כולל הוצאות הפיתוח. תוצאות המכרז משקפות שווי קרקע ממוצע של 990 אלף שקלים ליחידת דיור. מתי יתחילו לבנות ובכמה יימכרו הדירות המוכנות? נצטרך להמתין ולראות.

2,400 דירות בהתחדשות עירונית בקריית ביאליק

הוותמ"ל תדון השבוע בתוכנית שמקדמים הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית קריית ביאליק לשכונת אפק בעיר, בה קיימות כיום 477 דירות ישנות בבניינים של 3-4 קומות. במקומם לפי התכנון יוקמו מגדלים בגובה של עד 41 קומות עם אלפי דירות. חלק מהמבנים יהיו נמוכים וישתלבו בבנייה הכוללת מתחמי מגורים, מסחר ותעסוקה.

כיצד תשפיע תוספת של אלפי יחידות בשכונה? ברור שהשכונה תהיה צפופה תחבורתית וסביבתית, במיוחד אם לא יהיה תכנון ופיתוח תשתיות במקביל לבנייה.

המנהל מציג – זרז לעיריות איטיות

החל מהחודש רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון תתחיל לטפל בהיתרי בנייה בפרויקטים שהוזנחו על ידי הרשויות המקומיות. מדובר בפרויקטים בני 80 דירות ומעלה, שהיזמים הגישו בגינם בקשות להיתרים, ולמרות שחלפו מעל שמונה חודשים מיום הבקשה הוועדות המקומיות בעיריות לא הנפיקו את ההיתרים, או דחו את הבקשות. מדובר בתיקון 143 לחוק התכנון והבנייה, שלפיו יפעל הגוף החדש במסגרת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אשר בסמכותו להעניק היתרי בנייה למגורים בהתאם לתוכניות מאושרות.

רובע חדש בקריית גת

הוותמ"ל אישרה את התוכנית להקמת רובע עירוני חדש בקריית גת – "כרמי גת צפון". הרובע החדש כולל הקמת 6,000 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור, פארק עירוני ותחנת רכבת חדשה.

התוכנית בקידום רשות מקרקעי ישראל ועיריית קרית גת, מתפרשת על פני שטח כולל של כ-1,600 דונם, והיא ממוקמת בצפון העיר וממשיכה את הרצף לשכונת "כרמי גת" הקיימת. מבני המגורים יהיו בני 7-9 קומות וכן במגדלים של עד ל-18 קומות לאורך השדרה המסחרית הראשית.תמהיל הדירות יהיה מגוון בכדי לתת מענה למשקי בית שונים - מתוך כלל יחידות הדיור כ-850 יוקצו עבור דירות קטנות עד 80 מ"ר, ועוד כ-500 יהיו יחידות דיור קטנות-מאוד (עד 55 מ"ר) המתאימות לזוגות וליחידים.

מענקים לעובדי בניין

המחסור הנימשך לעובדים בענף הבנייה, הביא לנוסח הסכם חדש למתן מענקים לצורך עידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה ולראשונה גם בענף השיפוצים. ההסכם שקודם ע"י משרדי האוצר והעבודה מול הביטוח הלאומי,על פי עקרונות משרד הבינוי והשיכון, הסתיים בסוף 2023. בתחילת שנת 2024 התקבלה החלטת ממשלה הכוללת הנחיה לפעול לגיבוש תוכנית מענקים נוספת לתקופה של 6 חודשים, עד 30 ביוני 2024. כעת הוחלט להקצות עד 30 מיליון שקל. ונוסח ההסכם פורסם להערות הציבור על ידי הביטוח הלאומי. "ניסוחים והערות",ככה לא בונים על תוספת עובדים מהירה, אבל גם זה משהו שאולי יביא לתוספת עובדי בניין בעתיד.

איפה יוקמו מתחמים חדשים לפינוי בינוי?

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הכריז על 12 מתחמים חדשים לפינוי בינוי. המתחמים כוללים 771 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב- 2,823 יחידות דיור חדשות. ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי-בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, שהינן חיוניות למימוש הפרויקט, וכן מחילה עליהם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא 'דייר סרבן'. ההכרזה מתבצעת בשלב מתקדם יחסית של הפרויקט, לאחר שהתכנית הופקדה להתנגדויות על ידי מוסד התכנון המוסמך לאשרה, ולאחר שהיזם השלים חתימה על הסכמי פינוי-בינוי עם בעלי דירה בפרויקט בהיקף של 67% לפחות, כך שמדובר במתחמים המצויים ברמת בשלות גבוהה לביצוע.

פירוט המתחמים שהוכרזו:

מתחם הקצין סילבר – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת תלפיות, בין הרחובות דרך חברון, הקצין סילבר ודרך בית לחם.
מתחם מעלות דפנה 125 – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת מעלות דפנה, בין הרחובות שדרות לוי אשכול, קרל נטר ומקווה ישראל.
מתחם טשרניחובסקי 51/53 – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת גבעת הוורדים בין הרחובות טשרניחובסקי ופיכמן.
מתחם טשרניחובסקי 52,54,55 – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת גבעת הוורדים בין הרחובות טשרניחובסקי, שמעוני ומעלות שנהר.
מתחם אגריפס – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת מחנה יהודה בין הרחובות הרב שמואל ברוך, שערי צדק ומזור.
מתחם הציונות – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת קריית היובל בין הרחובות הציונות ואברהם שטרן.
מתחם ברוריה 3 – ירושלים. המתחם נמצא בשכונת קטמון בין הרחובות ברוריה ויהושע בן גמלא.
מתחם אילת 22-28 – חולון. המתחם נמצא בשכונת נאות רחל בין הרחובות אילת, צאלים וקדושי קהיר.
מתחם קצנלסון 1-11 – נתניה. המתחם נמצא בשכונת גבעת האירוסים בין הרחובות פנחס לבון, יצחק כצנלסון ורותם.
מתחם החשמונאים – בת ים. המתחם נמצא בשכונת הנביאים בין הרחובות החשמונאים, החרושת ובר אילן.
מתחם המאבק 4-10 – גבעתיים. המתחם נמצא בשכונת תל גנים בין הרחובות דרך יצחק רבין, המאבק ורביבים.
מתחם הצבר/הרקפת – קרית אונו. המתחם נמצא בשכונת קיראון בין הרחובות צה"ל, לוי אשכול ודרך יעקב דורי.

 

x