ליגת FUNDER קרנות 70-30 || חודש יוני 2024 || חודש מעורב עם הראל בראש פעם נוספת

מנעד רחב מאוד בין הראשונה לאחרונה כאשר כמעט כולן השילו הון מנוהל

 

 

 
ליגת FUNDER קרנות 70-30 / תמונה: AI פאנדרליגת FUNDER קרנות 70-30 / תמונה: AI פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/07/2024

בסה"כ, חודש יוני היה חודש עם תוצאות מעורבות. שש קרנות הראו תשואות חיוביות כאשר שלוש ירדו לתשואות שליליות. וההבדל בין הראשונה (הראל – 0.58%) והאחרונה (אי-בי-אי – 0.83%-) די גדול עבור חודש בודד אחד. כמו כן, נציין כאן שכמעט כל הקרנות השילו הון כאשר רק שתיים מהן הוסיפו קצת כסף בניהול (פסטרנק  - 1.79%, הראל – 2.18%).

יש לזכור שחודש יוני היה חודש עם הרבה מאוד תזזיתיות במניות המקומיות, ואף בחו"ל ראינו תנועות לשני הכיוונים. מה שמעניין הוא שכל הקרנות הצליחו להקטין תנודתיות (ראו שינויים בסטיות התקן) וזה הישג לא מבוטל. מה המהות שמאחור המספרים?

יש לזכור שהתקווה לעסקה קרתה בתחילת יולי (07-07) כך שחודש יוני התקיים כאשר רוב המשקיעים חיו תחת רושם של תמרון דרומי מוצלח אבל די שגרתי, וחזית מתחממת מאוד בצפון, יחד עם תחושה של קיפאון בנושא החזרת החטופים. הדולר, כמגדלור נאמן של פרמיית הסיכון של ישראל, הראה את הדרך על ידי עלייה מעל 3.7 וטיפוס איטי לכיוון ה-3.80.

גם בתחום האג"ח הממשלתי, בנק ישראל הנוקשה לא נתן הרבה תקווה וגרם לעמידה במקום (אם לא גרוע מכך) במחיר האג"ח. לדעתי, חודש יולי יהיה הרבה יותר חיובי בגלל התקווה המחודשת לעסקה. אבל, זוהי הכתבה על יוני, אז נמשיך ונראה בפירוט את שקרה בחודש השישי של השנה.

תשואות הקרנות



כמו שציינתי לעיל, התכונה העיקרית של תוצאות חודש יוני 2024 היא שוני ומנעד עצום בין הטובה ובין הגרועה שבקרנות המוצגות כאן. נכון שיש כאן קרנות מעודכנות ל-27-06 וקרנות שמעודכנות ל-30-06 אבל שימו לב שהגרועה (אי-בי-אי) מעודכנת ל-27-06 דווקא. תאריך העדכון של הטובות, כמו המובילה (הראל).

הראל היא גם הטובה בכמה מהטווחים הקצרים יותר: מתחילת השנה (6.26% מול ממוצע של 3.88%) וברמה השנתית עם 11.11% מול ממוצע של 8.67%). בטווחים הארוכים השמות משתנים: קסם בשנתיים, עם 11.46% מול ממוצע של 9.24%, ופסטרנק עם 10.94% לשלוש שנים מול ממוצע של 8.35%. אגב, אני רוצה להסב את תשומת הלב שלכם לעניין הבא: שימו לב שהתשואות הטובות ביותר, וגם הממוצעים, של שנה-שנתיים-שלוש שנים די דומות.

מסתבר ששנת 2022 הסבה הרבה נזקים כאשר הרפורמה והמלחמה פשוט מנעו התקדמות גדולה בשערי המניות והאג"ח המקומיים. לבסוף נאמר: הראל מוכיחה עצמה לאחרונה אבל גם פסטרנק וגם קסם נותנות פייט למרות שבחודש יוני ראינו אצלן תשואות שליליות דווקא. וזה ממש מעניין, במיוחד במקרה של פסטרנק.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:







נתוני הקרנות והחשיפות






הירידה בהון המנוהל היא גם תכונה מעניינת ומקיפה של מה שראינו בחודש יוני. כאמור, רק פסטרנק והראל (שתיים מהקרנות הטובות יותר מבין החבורה הזו) הצליחו להראות שינויים חיוביים קטנים בהון המנוהל. אגב, אין לדעת כרגע אם זה נובע מגיוסים או בעיקר מעלייה בערך נכסי הקרן.

אי-בי-אי, הגרועה בחודש האחרון, הינה בעלת דמי הניהול הגבוהים ביותר (0.89%) וזה קצת מעורר מחשבה נוגה על הקורלציה שצריכה להיות בין ביצועים לתמורה. הראל נמצאת עם דמי ניהול נמוכים מאוד (0.36%) אבל יש לזכור שיש לה גם שיעור הוספה מכובד מאוד של 0.5% שמנסה למנוע כניסות ויציאות תכופות מדיי של משקיעים. בהראל רוצים יציבות יחסית אצל הקליינטים, ועל ידי כך, לתכנן קצת יותר טוב את התזמון של ביצוע העבודה מול השווקים.

למרות שהחודש לא היה כזה קל לניווט, ראינו ירידה די דרמטית בסטיות התקן של כל (!) הקרנות כאשר בחלק מהן ראינו ירידה דו-ספרתית. איך זה קורה? לדעתי, חלק מהן הגדילו את החלק של המזומן ודמוי המזומן, ועל ידי כך, הקלו קצת על התנודתיות הכוללת. כמו כן, ישנן ההשקעות בחו"ל שהניבו יותר מאשר המקומיות.

בעניין החשיפות אין לנו בשורות מיוחדות. קסם נשארה החשופה ביותר למניות עם 29.67% (די קרובה לקצה של ה-30%) כאשר הקרן של אלטשולר-שחם חשופה רק ב-25.95%. השינויים בסוג נכסים זה היו קטנים ושליליים כאשר רק בקרן של מיטב ראינו גידול בחשיפה המנייתית. גם בשינויים במט"ח (הכוונה לנכסי חו"ל) היו מזעריים יחסית כאשר היה שינוי "דרמטי" באחוזים של 60.98%- באלטשולר-שחם, אבל, כאשר מסתכלים במספרים זה היה מעבר מ-9.43% ל-3.68%. לא משהו דרמטי כל כך...

לעומת השינויים במניות ראינו הגדלה כמעט בכל הקרנות בחשיפה לאג"ח חוץ, מאשר בקרן של קסם ובקרן של אי-בי-אי. הראל הייתה עם השינוי המשמעותי ביותר (10.39%). אני חייב לומר שהמח"מים הארוכים יחסית של כל הקרנות (3.15-4.52) קצת מפתיעים כי היינו מצפים לקיצורם עקב חוסר הוודאות במצבי הרוח של הנגיד. נקודה אחרונה במושא האג"ח: הדירוג הממוצע נע בין AA ל BBB+ וזה מנעד רחב מאוד של סוג נכסים.

כמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב במקצת על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, עם השינויים שצייננו מעלה, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
4) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.
5) אנו מנסים לעקוב אחרי קרנות עם מעל 100 מיליון שקלים בהון המנוהל.
  
x