שער הדולר לאן ? רגע לפני חיסולו של מוחמד דף - הדולר קרס מול השקל

דולר-שקל - קריסה של ממש בצל התקווה הגדולה לחזרת החטופים. מעבר להשפעת החדשות הטובות מהחזית של העסקה, הדולר העולמי תורם גם הוא לירידה המאסיבית

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/07/2024

כישראלים טובים, יש לנו תמיד נטייה להסתכל על כל תופעה מנקודת המבט שלנו. מספיק לראות ולשמוע את המדיה הרגילה ואף זו הפיננסית, כדי להיווכח כמה אנו מרוכזים בעצמנו. ואין זה שונה כאשר מדובר על תנועת נכס עיקרי כמו הדולר. נכון, שעבדכם הנאמן מנסה לתת כמה זוויות עולמיות גם כן בתנועתו, אבל, הקוראים תמיד יעדיפו את ההסבר הקרוב לבית מאשר זה המגיע מן הניכר.

אין מה לומר שעיקר תנועתו האחרונה של הדולר-שקל נבע מעניין "מקומי" אחד והוא עסקת החטופים. ליתר דיוק, גידול בסיכוי שזו תתגשם סוף-סוף. אסיט את הדיון הפיננסי לרגע כדי לומר: מה הביא את השוק להאמין בסיום מוצלח של העסקה בזמן הזה, הרבה יותר מאשר בכל הזדמנות קודמת? לדעתי, העניין פשוט למדי: כל הצדדים עושים סימנים שהם באמת מעוניינים בעסקה, ובמיוחד הצד הקשוח והבלתי צפוי מכולם: החמאס.

ברגע שארגון הטרור היה מוכן "להתגמש" בחלק הראשון של המתווה, ולא לדרוש את סיום המלחמה כבר מלכתחילה, כל האנטנות עלו לתקווה שלא הייתה בעבר. ומה עם הצדדים האחרים? הצד הישראלי, ובמיוחד ראש הממשלה, כנראה מעריך שאחרי סיום שלב רפיח יהיה זה הגיוני להתקדם ולעשות מעשה. במיוחד כאשר הוא ייסע לנאומו בקונגרס (24-07) עם תמונות רקע של מו"מ מתקדם.

האמריקאיים לוחצים חזק מאוד להביא הישג בינלאומי קשה לנשיא במצוקה, ולמתווכות (ובמיוחד למצרים שיש לה אינטרס לסיים את הלחימה מול גבולה) יש רצון עז להראות תוצאות אחרי תקופה כה ארוכה של חוסר אונים. בקיצור: כל מי שיכול, עובד בכיוון הנכון של השגת המטרה. הדיונים יהיו ארוכים וקשים עד המטרה אבל כל עוד התהליך ממשיך, האור המתקרב ממשיך לעודד.

ואיך כל זה קשור לדולר המקומי? יש לזכור שעסקת חטופים אומרת תקופה ארוכה מאוד של הפסקת אש בדרום, ואולי סיום הלחימה שם לקראת פתרון אזרחי, בלי שלטון החמאס. אבל, ובדגש מיוחד, האיום שעימות צפוני יגיע ויגרום לעוד מהלך של אי יציבות גדול יקטן מאוד אם ניכנס למתווה חטופים בדרום. אחרי הכול, גם שם כל הצדדים מעוניינים בהסדר וחזרה לשגרה.

אין כאן הבעת עמדה אם ראוי שנחזור לשגרה מבלי "לפתור" את הבעיה של חיזבאללה, אלא הבעת דעה לגבי מה שיקרה בפועל. חיזבאללה נתון ללחצים אדירים מצד תושבי לבנון לא להסלים, הפטרון האיראני אינו מעוניין בחיסול הפרוקסי היקר ביותר שלו לפני ההגעה לפצצה, וארה"ב ממש לא מעוניינת במלחמה לפני הבחירות. לסיכום: עסקת חטופים, תייצר שקט ארוך בדרום ובצפון, לתקופה די ארוכה, עם סיכויי הסדרה קבועים בשתי החזיתות.

כך, פרמיית הסיכון של ישראל נופלת חזק, ויחד איתה, הדולר האמריקאי. להמשך, הנה גרף שעה של הדולר-שקל, עד סיום המסחר הבין-בנקאי בו ביום שישי:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

מאז ה-24 ליוני, הדולר פשוט קורס לו בצורה די עקבית וללא הרבה תגובות נגד. מהשיא של 3.778, אנו רואים אותו עכשיו (12-07) סביב 3.596. מהלך של כ-4.9% (!). אם יש תמונה שמדגימה את האופטימיות כלפי העסקה, זוהי התמונה! אוקי, אז הבנו את המהות העקרונית, המקומית, והדוחפת ביותר למהלך הזה. השאלה אם הדולר העולמי תורם או מתנגד לירידה? בשפה אחרת: מה קורה עם הדולר מחוץ לישראל? Spoiler: הוא יורד, ואף בצורה משמעותית למדי. בכך, הוא תורם למומנטום של הירידה בדולר שקל בהחלט.

מה דוחף את הדולר העולמי מטה? כצפוי, ענייני הריבית עומדים בראש העניינים. אבל לא רק. נתוני מדד המחירים לצרכן האחרונים הוסיפו שמן למדורה של ההורדות הקרובות מצד הפד אבל לפני שזה קרה ראינו התערבות אלימה מאוד של הבנק המרכזי היפני אשר החזיר את היין מ-162 ל-157 בחדות גדולה. הנה גרף יומי של המטבע הדולר מול היין:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

עלינו לזכור שדולר חזק (במונחי יין או במונחי מטבע סיני) מהווים איום ממשי לכלכלות האלו. וזאת מכמה בחינות: ראשית, כמו אצלנו, מטבע מקומי חלש מהווה זרז לאינפלציה מקומית ואם אין צמיחה שמגבה את רמת החיים, האינפלציה הזו מייצרת חוסר שקט חברתי-פוליטי וקושי רב. שנית, וכאן הלוז האמיתי של הדברים: נלקחו במדינות המתפתחות והמפותחות המון חוב על בסיס דולר זול, עם ריבית נמוכה מאוד.

לדוגמה, הלוואה יינית, כאשר הם נקנו על בסיס של 100 יין לדולר, וכאשר הריבית הדולרית הייתה סביב ה-0. ההשקעה היינית צריכה עכשיו להיות מפצה על עלייה של כ-60% בערך המטבע האמריקאי מול המטבע היפני, בנוסף לריבית המתגלגלת על הסכום הדולרי. בקיצור: זהו משבר שנמצא בחלק האחורי של התודעה הכללית אבל לוחץ מאוד על המון גופים שעשו את הצעד הזה.

אין זה מקרה שהבנק המרכזי מתערב ומנסה לעשות הכול כדי למנוע את המשך העלייה במטבע האמריקאי. לכן, לפחות בימים האחרונים, הדולר העולמי דוחף עוד קצת מטה את חברו הישראלי הקורס. בזמנו, ציינתי ש-3.53 יהווה אישור סופי לביטול תבנית הראש וכתפיים ההפוכים. תבנית שהייתה בסיס לתחזית חיובית ארוכת טווח על הדולר-שקל. השער אינו רחוק כל כך משם אבל אני חייב לומר שאני די נפעם מהמהירות שבה 3.77 הפכו לאזור של 3.60. יחד ננצח!
_____________________

מוחמד דף

הקריסה של הדולר מול השקל התרחשה רגע לפני חיסולו של מוחמד דף (בתקווה שאכן חוסל, אין עדין וודאות סופית) ולפני ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ. האם שני האירועים האלו צפויים להשפיע על שער הדולר-שקל?

נתחיל במקרה הקל, ניסיון ההתנקשות בטראמפ לא צלח, למזלו ולמזלה של אמריקה. לכן לא נראה שתהיה לכך השפעה. מנגד חיסולו של מוחמד דף הביא לעצירה במגעים לשחרור החטופים ועשוי להוות אתגר בתהליך המו"מ לעסקה. עם זאת נראה שחיסולו לא יהיה מה שיעצור עסקה שכזו, בסופו של דבר, ולכן גם חיסול דף לא צפוי לשנות את מגמת תנועת המטבעות בטווח של יותר מימים בודדים. 





 
x