חיסול מוחמד דף: השפעה על השוק המקומי

שוקי המניות ואיגרות החוב פותחים את שבוע המסחר עם נטייה קלה לירידות; ת"א 35 ות"א 125 ירדו ב-0.4%

 

 
חיסול מוחמד דף, השפעה על השוק המקומי / איור: פאנדרחיסול מוחמד דף, השפעה על השוק המקומי / איור: פאנדר
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/07/2024

בחמאס מאשרים שמפקד חטיבת חאן יונס, ראפע סלאמה, חוסל וכי הוא שהה עם מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, בזמן המתקפה של צה"ל. החמאס לא ממהר לאשר שדף חוסל. כך על פי ערוץ 7.

כיצד האירוע משפיע על השוק המקומי? 

אירוע החיסול עורר תגובות רבות בקרב הציבור הישראלי והבינלאומי והשפיע באופן ישיר על השווקים. 

מדדי המניות המובילים, ת"א 35 ות"א 125, ירדו ב-0.4%. 

המשקיעים חששו ככל הנראה, מהסלמה אפשרית בעימותים בין ישראל לחמאס, חשש אשר הוביל למכירת מניות ולחיפוש אחר השקעות בטוחות יותר כמו אגרות חוב ומטבעות זרים.

צפויה התייצבות בשוק המקומי 

ההנחה הרווחת היא שבעוד מספר ימים השוק הישראלי יחל להתייצב, ככל שתבסס ההבנה שהחיסול עשוי לחזק את ביטחונה של ישראל בטווח הארוך, ולהפעיל לחץ על חמאס לסגור את עסקת החטופים, בטווח הקצר. 

השוק חזר לעלות, והמניות שהתאוששו ראשונות היו של חברות בתחום הביטחוני והטכנולוגי, שנהנות מהביקוש הגובר לפתרונות בטיחות ואבטחה.

מה לגבי השקעות חוץ?

חיסול דף עשוי גם להשפיע לחיוב על השקעות זרות בישראל. יציבות ביטחונית נתפסת כחיונית על ידי משקיעים זרים, כך שאם יתברר שהחיסול מוביל לירידה בפעילות הטרור, הדבר עשוי לחזק את אמונם בכלכלה הישראלית ולהגביר את זרימת ההון הזר.

ההערכה היא שהבורסה עשויה להמשיך במומנטום חיובי.

לדברי רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות: "שוקי המניות ואיגרות החוב פותחים את שבוע המסחר עם נטייה קלה לירידות. בכך הם משקפים הערכות בתקשורת כי לטווח הקצר תיתכן הפוגה (טקטית) של המגעים המדיניים, נוכח ניסיון החיסול של מוחמד דף בסוף השבוע.

"עצם ההמתנה לתוצאות החיסול מהווה גורם מתיחות מבחינת השוק, וכך גם הלינקג' לנעשה בגבול הצפוני, שם האירועים הביטחוניים נמשכים".

עוד אומר מנחם, כי יחד עם זאת, עדיין לא מדובר בירידות ניכרות. "בין השאר משום האפשרות שלאחר ההפוגה, ככל שתתרחש, ובעקבות הלחץ הגובר, יתחדשו המגעים ויתגברו", הוא מציין.

האם תתרחש הפוגה וכמה זמן תיארך?!

"לעת עתה, שתי השאלות - האם תתרחש הפוגה וכמה זמן תיארך, תמשיכנה להעסיק את השוק, שיתקשה לתפוס כיוון מוגדר", אומר מנחם, ומוסיף: "בהקשר זה יצוין כי בשבוע שעבר נרשמו עליות מרשימות של שוקי המניות ואיגרות החוב הממשלתיות, והשקל התחזק כנגד הדולר לרמה של 3.61 אחוזים (לאחר השער היציג מיום שישי).

"העליות הללו היו על גל של אופטימיות (זהירה) בנושא התקדמות מיוחלת של עסקת חטופים. לכן גם את הנעשה בשוק היום ובימים הקרובים יהיה ניתן, ככל הנראה, לקשור לכך.

"עוד נערך השוק לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן מחר, תקופה שגוררת תכונהגבוהה מהרגיל גם בעתות שיגרה.לבסוף, השוק המקומי מגיב גם לעונת הדוחות בארה"ב, שתצבור השבוע תאוצה ועשויה להשליך חלקית גם על הזירה המקומית", מסכם מנחם.

x