S&P500 שינוי במגמה: רוחב השוק יפגע במניות המובילות את המדד

סממנים מקדימים מאותתים על שינוי במגמה הקיימת במדד ה-S&P500 כאשר רוחב השוק שייבנה מהורדות הריבית יפגע במניות המובילות עד כה את המדד. כיצד זה יקרה, ומה המשמעות עבור המשקיעים?

 

 

 
S&P500 - סממנים מקדימים לשינוי במגמה הקיימת / איור: פאנדר אילוסטרציה AIS&P500 - סממנים מקדימים לשינוי במגמה הקיימת / איור: פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/07/2024

מי היה מאמין, בסוף 2022, ששוק המניות האמריקאי יבנה נרטיב כל כך בריא ויצוק בסלע? כזה שיביא אותו לשיאים חדשים במהירות שלא נראתה מעולם. מהו הנרטיב? הריביות הגבוהות אינן משנות כלל לחברות שבנויות על צריכת עילית וטכנולוגית. במיוחד כאשר בונים אופק טכנולוגי חדש, מהפכני, שיכול להיות ה"אינטרנט הבא" ואף גדול מזה.

מעטים זוכרים שעובדים על ענייני AI מאז שנות ה-60-70 של המאה הקודמת. ועוד יותר מעטים, יודעים איך ה-AI המוצע כיום יוכל לייצר רווחיות שתפצה על אבדן כל המשרות והעבודות שהוא יחליף. בכל מקרה, בכל הקשור ל-AI, אנו עדיין בעידן של מכירת "אתי החפירה" למחפשי הזהב (האפליקציות שיהיו משתמשי ה-AI ביום יום). כל העזרים סביב כלים שונים לחיפוש, יצירת טקסטים, תמונות או וידאו, עדיין נראים כגימיקים לא חיוניים באמת.

יוצאת מן הכלל הזה, חברה אחת: טסלה. בטסלה יש בעל חזון שכבר מציע לפחות שתי אפליקציות מעשיות: נהיגה אוטונומית ו"רובוטים לכל פועל". הכול עדיין בתכנון מתקדם אבל ניתן לדמיין את הסוף השיווקי של שני המסלולים האלו, ואיך טסלה, שהיא כיום חברת מכוניות ואיסוף נתונים, הופכת להיות HUB של פעילות אנושית אלטרנטיבית.

בכל אופן, כמעט מאז תחילת העליות של נובמבר 2023 ועד היום, המדדים העיקריים (S&P 500 ונאסד"ק 100( מובלים על ידי כמות קטנה של חברות ענק עם שווי שוק של טריליוני דולרים. הפונדמנטליסטים "תולשים את השערות" על המכפילים, והטכנאים "תולשים את השערות" על מצבי קניות היתר והסנטימנט המדהים, המלווה ברוחב שוק צר ברמה היסטרית.

אבל, אם נמשיך ליישם את האמרה שאני מנסה להקנות כאן מאז שאני שייך לפאנדר: "אל תעשו את מה שאתם חושבים שצריך להיות, אלא את מה שהשוק מנחה אתכם לעשות", או במילים אחרות "המגמה היא החברה שלכם", אזי, לא תהיה לנו סיבה לתלוש שערות אלא להיפך: לשמוח על הגידול בשווי האחזקות. הנה גרף יומי של מדד S&P 500:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

כפי שניתן לראות, החלק הראשון של המגמה החיובית הניב כ-28% (עד אוגוסט 2024) והחלק השני כבר הניב 37.15% (עד עכשיו...). כמו כן, העלייה מאז נובמבר 2024 הייתה הרבה יותר חלקה, נטולת תיקונים טכניים רבים (רק אחד משמעותי), ואנו נמצאים כרגע ברגל אסרטיבית במיוחד של אותה מגמה עולה.

הפלא הגדול הוא שהגדלת הסיכוי להורדות ריבית התקבלה לאחרונה בצורה פחות טובה אצל המניות הכבדות הטכנולוגיות, ועל ידי כך על ידי המדדים. בינתיים, זה לא שינה את המסלול של המגמה ושימו לב שהמחיר כבר חצה מעלה את קו המגמה העליון של היתד העולה, כסמן של קיצוניות יתר של אופטימיות.

עובדה קטנה זו משמעותית מאוד עבורנו כמנסים לקבוע סימנים של היפוך. והנה שניים ברורים כאלה: ראשית, החזרה מטה מאותו קו מגמה תהיה הסנונית השלילית הראשונה. ושבירה מטה של הממוצע הנע 20 (בשחור) תהיה הסנונית השמנה השנייה לעניין זה. חצייה של קו המגמה התחתון, אשר תמך בכל המגמה, יהיה אישור די סופי שלפנינו משהו אחר וחדש בנכס.

מעבר לכך, אני מביא לכם עוד מבט שיכול לתת רמז לשינוי בגישה של המשקיעים בוול-סטריט. היחס בין הנאסד"ק והמניות הקטנות (המיוצגים כאן על ידי שתי תעודות סל: QQQ – נאסד"ק 100, IWM – מניות קטנות). הנה גרף היחס:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

נאמר מיד: עקומת היחס היורדת אומרת שהמניות הקטנות חלשות בתנועתן מאשר הנאסד"ק 100. וזה מה שקרה מאז סתיו 2023. במיוחד מאז אפריל 2024. עלייה בעקומה מסמנת חזרה של רוחב שוק נורמלי, והעדפה של המניות הקטנות (החשופות לכלכלה האמיתית ומעדיפות ריבית נמוכה). נכון שמאז אפריל 2024 ראינו קפיצות מעלה זמניות, אבל כל אלו חזרו מטה במהירות.

והנה, אנו עומדים עכשיו בתקופה של עלייה די אסרטיבית בעקומה. לכן נאמר: אין עדיין להסיק מסקנות קשיחות מהעניין עד שהעקומה לא תפרוץ את הגבול העליון של התעלה היורדת הגדולה. וככל שהיא תכבוש יותר ויותר אזורי התנגדות קודמים (אפורים-כחולים), כך נדע שהתהליך של יציאה מהמניות הטכנולוגיות (AI) הגדולות לכיוון שאר הבורסה ממשיך להתקיים ולייצר בסיס איתן לשוק ההון.

יש האומרים שלא נגיע לתיקון ה"גדול" באמת עד שלא נעבור את התהליך של בניית רוחב השוק שתיארתי כרגע. תיקון גדול שבו כל הבורסה תתמשך סטייל 2007-9 (בהיקף, לא במהות). אינני יודע אם זה המצב אבל אנו יודעים דבר אחד: המגמה, על ידי סממניה הפשוטים ביותר, תמיד תגן עלינו לאורך זמן, מלהיות הפוכים לרצון המשקיעים הקובעים, ועל ידי כך, מלהיות בהפסדים מיותרים. יחד ננצח בגדול!!
x