קרן נאמנות במוקד: מור תיק השקעות 50% - הקרן תוכל לבלוט לטובה כאשר עסקת החטופים תמומש

למרות שמדד ת"א 35 נמצא בשיאו, שוק המניות הישראלי נמצא בביצועי חסר גדולים והם אמורים להיסגר עם הבשורות הטובות סביב העסקה

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/07/2024

למרות שמדד ת"א 35 נמצא כבר סביב שיאו ההיסטורי, קיימת עדיין מנה לא קטנה של חוסר ודאות בשוק המניות הישראלי. אומנם עסקת החטופים נכנסה למצב של היתכנות ממשית, לאחר תקופה ארוכה, אבל כל דבר לא צפוי יכול לגרום לתהליך השברירי הזה להיתקע.

לכן, רק כאשר יסוכמו התנאים ממש, עם ערבויות ביצוע של השלבים השונים, ניתן יהיה לצפות לגל אמיתי של אסרטיביות כלפי שוק המניות המקומי. אגב, הדולר-שקל כבר מנחה קדימה וזה סימן מעודד של ממש, כיוון שהוא מייצג היטב את פרמיית הסיכון של מדינתנו הקטנה. בכל אופן, על בסיס האופטימיות החדשה כלפי שוק המניות הכללי, רציתי להראות קרן שעולה בחשיפתה על הסטנדרטי של 30-70.

אלו הקרנות שיכולות להיות "מעל 30%" מניות. לרוב, משהו כמו 50%. אבל איך לבחור את הקרן? - על פי הביצועים של השנה האחרונה? הגודל? התנודתיות שלה? ואולי על פי העלויות שהיא מטילה על לקוחותיה? בחרתי את הקרנות המוצגות כאן, ואת העיקרית גם כן, על פי האמון שהציבור מקנה להן בחודשים האחרונים.

מיון על פי גיוסים מראה מי הצליח לשכנע. וככלל, אני מאמין מאוד בשיקול הדעת של המשקיעים שלנו. וכך, הקרן שנבחרה יכולה להכיל עד 50% מניות, היא ותיקה מאוד, גדולה למדי, וגם מגייסת הכי טוב בדיווח האחרון. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מור, וכאמור, היא מאפשרת למי שרוצה בכך להיות חשוף למניות עד כדי 50%. אגב, תיק "רגיל" בארה"ב נקרא תיק 60-40 אבל ה-60 שם מכוונים למניות, וה-40 לאג"ח, ולא כמו אצלנו שהרכיב המנייתי נמוך מזה האג"חי. עוד הוכחה לשמרנות הידועה של המשקיע הישראלי למוד המלחמות.

הקרן ותיקה למדי, נולדה באמצע 2017, כאשר מאז היוולדה היא לא שינתה מדיניות השקעה. ככל שעובר זמן, וזה המצב, זו נקודה לטובה ולדעתי חשובה למדי. גודלה עומד על 265.5 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום הרביעי בתוך קטגוריה של 21 קרנות. זה די גבוה, וזה אומר שהקרן כבר נהנית מסוג של פופולאריות.

דמי הניהול שלה עומדים על 0.89%, הממקמים אותה במקום ה-5 (מהיקרה לזולה) מתוך אותן 21 קרנות. היא אולי קצת יקרה אבל עדיין מתחת לאחוז, וכאשר חושבים שהיא הניבה 11.42% בשנה האחרונה (11-07) דמי הניהול האלו לא ממש משנים הרבה. סטיית התקן של 0.59% פשוט נמוכה מאוד! זכרו: זו קרן של עד 50% מניות. אני הופתעתי מהנתון הזה אבל הוא מגיע מהמקור הטוב ביותר לעניין: הבורסה.

לגבי החשיפות אומר כך: 41.96% מניות זה די קרוב ל-50%, במיוחד כאשר אנו חיים בעולם של חוסר וודאות קיצוני (מלחמות...). כמו כן, רק כ-12% חשיפת מט"ח מכוונת להתמחות של המנהלים למניות המקומיות וזה בהחלט מה שאנו רוצים אם העסקה תתגשם. שלישית: החלק האג"חי, 47%, נמצא בדירוג מאוד גבוה (A) וזה בהחלט מוסיף למתינות של התנודתיות.

ביצועי הקרן



הגרף השנתי הזה מרשים למדי, ומאשר ויזואלית את מה שציינתי בנושא התנודתיות (סטיית התקן). מאז התחתית של נובמבר 23, העלייה הייתה דומיננטית, וללא תיקונים משמעותיים. יש לזכור שיש כאן שילוב של מניות ואג"ח, כאשר מדיניות הריבית הניבה בעיות קשות לחלק שהיה אמור לאזן את הסיכון שבמניות.

בגדול, הגרף הזה ממחיש היטב את יכולת המנהלים לעשות לא רק תשואה אלא לספק אותה עם הכי פחות כאבי לב. הגרפים הבאים מיצגים תצוגה של מצב והשוואה. בתצוגת המצב אני מביא בפניכם את הקרן של מור, עם מדד האג"ח הקונצרני (תל בונד 60), יחד עם מדד המניות העיקרי שלנו (ת"א 125). זאת, בעזרת קרנות מחקות מתכלית והראל. הטווחים הם של שלוש שנים ושנה:




די מדהים לראות בגרף של הטווח הארוך, שלמרות שלקרן יש רק עד 50% מניות היא מצליחה להיות צמודה למדד המניות מאז אפריל 2023. לפני כן, היה פער גדול שנסגר ושופר בהחלט. בגרף של הטווח הקצר אנו רואים זאת גם, אבל התנודתיות האיומה של השוק הנקי נמצא בקונטרסט יפה במיוחד מול הכיווניות הזהה אבל חסרת התנודתיות של הקרן של מור. ומה עם ביצועי הקרן מול התחרות? הנה השוואה בינה ובין עוד 5 קרנות מהקטגוריה. הן נבחרו שוב על פי קריטריון פשוט: מי שגייסה בחודש האחרון. הטווח זהים:




לעומת התצוגה הקודמת, כאן אנו רואים שהקרן של מור נמצא בחלק העליון של ההובלה. במיוחד בטווח הארוך, כאשר בטווח הקצר הקרן של סיגמא פתחה פער גדול. אחריה, ברמה השנתית, מור פשוט מובילה את הקבוצה שנשארה.

גיוסים ופדיונות



החלק המשמח שבסקירה, והחלק שבגללו נבחרה הקרן הספציפית (גייסה הכי הרבה בקטגוריה) מראה לנו את השוני בגישה של המשקיעים כלפי הקרן. מאז תחילת 2023 הפדיונות התחלפו בגיוסים אשר הלכו וגברו. עקומת שווי הנכסים מראה זאת טוב יותר מאשר עמודות הגיוסים. בכל אופן, יש כאן מסר: מאמינים שהקרן יכולה לספק תשואה יפה, יחד עם תנודתיות נמוכה ובעלות סבירה. הנה ההשוואה של הגיוסים עם הקרנות האחרות (הקרן של מור בכחול):


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5124805
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/137

המון הצלחה לכולם!

 
x