הפועלים: עליית המדד הייתה בדומה לתחזיות ולעונתיות הנמוכה של חודש יוני

כלכלני הפועלים מציינים כי התחדשות העלייה במחירי השכירות מושפעת כנראה מהאטה בקצב סיומי הבנייה, כמו גם מביקושים מצדם של מפונים מהצפון והדרום

 

 

 
מדד המחירים עלה / Photo-Stock-Market-Wrangler-Dreamstime.comמדד המחירים עלה / Photo-Stock-Market-Wrangler-Dreamstime.com
 

כלכלני הפועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/07/2024

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני 2024 עלה ב-0.1%. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 2.9%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-2.7%. מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו ב-0.8% בסקר האחרון (נתונים ארעיים) ובחצי שנה האחרונה הם עלו ב-5.2%. מחירי הדירות גבוהים ב-3.4% מהרמה לפני שנה. מחירי הדירות החדשות ירדו החודש ב-0.5%, ובניכוי מכירות דירות מחיר למשתכן הם עלו ב-0.1%. בהשוואה לשנה שעברה מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.9%.


תחזית מדד המחירים לצרכן

עליית המדד הייתה בדומה לתחזיות ולעונתיות הנמוכה של חודש יוני. מחירי שכר-דירה (שירותי דירות בבעלות) עלו החודש ב-0.6% וקצב העלייה השנתי עלה ל-2.6%. התחדשות העלייה במחירי השכירות מושפעת כנראה מהאטה בקצב סיומי הבנייה, כמו גם מביקושים מצדם של מפונים מהצפון והדרום. סעיף הוצאות על נסיעות לחו“ל עלה ב-1.3% תיקון קל לירידה החדה מחודש קודם. שינוי שיטת המדידה של סעיף זה משנה את העונתיות הקודמת ומקשה על חיזוי המגמה בהמשך. המחסור בעובדים פלשתינים הביא להתייקרות של מחירי תחזוקה ושיפור הבית. סעיף זה צפוי להמשיך ולהתייקר בחודשים הקרובים. במבט קדימה פועלים עתה מספר וקטורים עם כיווני השפעה מנוגדים: האינפלציה בעולם יורדת, ובעיקר זו של מוצרים סחירים. בישראל, הרבה תלוי כעת בהתפתחויות הגיאופוליטיות, הסכם להשבת חטופים עשוי לחזק את השקל ולמתן את האינפלציה, כשמנגד המשך הלחימה יוצר עומס גדול על התקציב, והוא אינפלציוני. מכל מקום, המצב התקציבי לא מאפשר למדינה לעצור התייקרויות של מחירים בפיקוח כמו מחירי התחבורה הציבורית שעלו ביולי, או מחירי המים והחשמל שיעלו בהמשך. סעיף החינוך (גנים וצהרונים) צפוי גם הוא להיות מושפע הן מהמצב התקציבי והן מעליות השכר. סיכוני האינפלציה ממשיכים להיות להערכתנו גבוהים, ותלויים במידה רבה במצב הגיאופוליטי. תחזית האינפלציה עומדת על  3.0% ל-12 החודשים הקרובים. לא הנחנו העלאות מיסים עקיפים מעבר לעליית המע“מ בנקודת אחוז בינואר.


השפעה על המדיניות המוניטרית

סביבת האינפלציה עדיין גבוהה והיא מתבטאת במכלול נתונים, ובכלל זה התחדשות העלייה במחירי הדירות והעלייה בשכר. הציפיות לאינפלציה לשנה קרובות לגבול העליון של היעד. אנו מעריכים כי תוואי הריבית יושפע במידה רבה מההתפתחויות הגיאופוליטיות. הריביות בארה״ב ובאירופה צפויות לרדת החל מחודש ספטמבר, וזה יהפוך את החלטות בנק ישראל למורכבות יותר, כי סיכוני האינפלציה בישראל שונים. בתרחיש חיובי של עסקה להשבת החטופים, הפחתת ריבית יכולה לעמוד על הפרק, לקראת סוף השנה, למרות שהאינפלציה השנתית צפויה להיות גבוהה מהיעד, וזאת בעיקר בהתבססות על הציפיות לאינפלציה, והתחשבות גם בהשפעות חד פעמיות של צעדי מיסוי.


x