הבורסה משדרגת ומרחיבה את שירותי הסליקה במט"ח בנוסף לשקל

הרחבת שירותי הסליקה שיתאפשרו במגוון סוגי מט"ח מובילים יאפשרו למשקיעים המקומיים והבינלאומיים ביצוע עסקאות במטבעות נוספים מלבד המטבע המקומי ויאפשרו לחברות לגייס הון גם במט"ח

 

 

 
הבורסה לניירות ערך, צילום: פאנדרהבורסה לניירות ערך, צילום: פאנדר
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2024

הבורסה לניירות ערך מתכוונת לשדרג ולהרחיב את שירותי הסליקה במטבעות חוץ במטרה לקדם את שוק ההון ולהתאימו לסטנדרטים הבינלאומיים. 

במסגרת הרחבת שירותי הסליקה במט"ח והוספת מטבעות סליקה נוספים, כמו דולר ואירו, יתאפשר לראשונה לחברות הציבוריות לגייס כספי הנפקה מהציבור במט"ח, יתאפשר לחברי הבורסה לבצע עסקאות מחוץ לבורסה במט"ח ויתאפשר לציבור המשקיעים הישראלי והבינלאומי ליהנות ממגוון רחב של תשלומי חברה (מסוג פדיון וריבית ותשלום בגין הצעות רכש) במט"ח.  

למהלך ישנם יתרונות לכלל השחקנים הפועלים בשוק המקומי: מנהלי קרנות יוכלו להשיק קרנות נאמנות, לרבות כספיות, הנקובות במט"ח ובכך לאפשר לציבור הרחב חשיפה למגוון נוסף של אפיקי השקעה. משקיעים בינלאומיים יוכלו לרכוש בעסקאות מחוץ לבורסה מניות ואיגרות חוב במט"ח שהוא המטבע המקומי שלהם ללא צורך בהמרה. הממשלה וכן חברות ציבוריות שעיקר פעילותן בחו"ל ובמט"ח, יוכלו להנפיק מניות ואג"ח ולקבל את תמורת ההנפקה ישירות במט"ח. בנוסף, משקיעים יוכלו לקבל תשלומי ריבית ופדיון של איגרות חוב ישירות במט"ח ובכך הן המשקיעים והן החברות הציבוריות המשלמות במט"ח יחסכו עלויות המרה גבוהות.

הרחבת התשתית לסליקה במטבעות נוספים היא צעד נוסף ביישום האסטרטגיה של הבורסה לשכלול שוק ההון, התאמתו לסטנדרטים בינלאומיים, פתיחת הבורסה בת"א לשווקים בעולם ולמשקיעים בינלאומיים וזאת על מנת להרחיב ולגוון את סוגי הפעילות בשוק ההון הישראלי עבור הציבור הרחב, החברות הציבוריות והמשקיעים. 

חידוד לגבי השינוי

קיימות כיום קרנות נאמנות הנקובות ונסלקות בדולר ארה"ב, כאשר הסליקה שלהן נעשית באמצעות בנק ישראל. 

כיוון שבנק ישראל שואף לצמצם את הסליקה הנעשית באמצעותו במטבע דולר ארה"ב ומגביל אותה לסכומי עסקאות קטנים, קיים קושי להרחיב את היקפי הפעילות של קרנות נאמנות אלו.

בנוסף, כיוון שבנק ישראל גם אינו מאפשר את הרחבת הסליקה באמצעותו למטבעות חוץ נוספים, דוגמת אירו אירופאי, לא ניתן להגדיל את הפעילות בענף לקרנות נאמנות הנקובות במטבעות חוץ נוספים כאמור, שאינן נקובות בדולר ארה"ב.

השינוי שאליו מכוונת הבורסה יאפשר להסיר חסמים אלו, ולהגדיל את פוטנציאל קרנות הנאמנות הנקובות במטבעות חוץ שונים.

x