האם מדובר במימוש מתבקש או אולי התחלת התיקון?

מניות הטכנולוגיה בירידה חדה; נאסד"ק יורד כמעט 3% - מהן הסיבות לכך?! מהם הכוחות שפועלים כבר כמה שבועות ברקע והתפרצו בימים האחרונים בעוצמה רבה?! ניתוח מעמיק

 

 
ירידות במניות הטכנולוגיה | תמונה: FUNDERירידות במניות הטכנולוגיה | תמונה: FUNDER
 

משה מימון, מומחה שווקים פיננסיים, FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/07/2024

תיקונים מגיעים משום מקום, ומצריכים את המשקיעים להגיב. בדיוק כמו הכתבה הזו עכשיו, שנכתבת בשעת לילה מאוחרת לאור תגובה חריפה של השווקים ביום מסחר רגיל לחלוטין. נתחיל לפרק את הדברים אחד אחד.

תנאי הרקע – נדרש תיקון
נתחיל התנאי הרקע, בחודשים האחרונים, הטרייד החם היה מניות הטכנולוגיה, בהובלת חברות הביג-טק, או ה-Magnificent 7. היקף ההון שנכנס למניות בודדות, גרם לעליות משמעותיות, והיה אחראי גם בתורו לעליות במדד ה-S&P500.

10 המניות הגדולות, מהוות היום סביב 40% ממדד ה-S&P500, וכך נוצר מעגל שמזין את עצמו, שבו העליות במניות הביג-טק, מזין את העליות ב-S&P500, זה בתורו משכנע עוד משקיעים להיכנס ולהשקיע במדד ה-S&P500, ולאור החלק הגדול של המניות האלה, הכסף הזה מעלה את המניות האלה יותר.

בסופו של יום מאוקטובר 2023, במשך תשעה חודשים רצופים, למעט הפוגה קלה באפריל, המדדים המובילים, מונעים על ידי טרייד ה-AI ו-7 המופלאות, עלו ללא הפוגה. אלה הם תנאי הרקע.

קנה בשמועות מכור בחדשות
המשפט השחוק של Wall Street אומר שצריך לקנות בשמועות, ולמכור כשהחדשות יוצאות. כשבוחנים את ציפיות המשקיעים, אנחנו נמצאים בשלב שבו הצפי מתחיל להתיישר עם האטה כלכלית, ירידה באינפלציה, ושוק עבודה עדיין חזק. אז אלא אם יקרה משהו משמעותי, המשקיעים מצפים להורדות ריבית בספטמבר. כן, כן, אותה הורדת ריבית שאיש לא ידע שתגיע, כנראה מגיעה בספטמבר.

השווקים, אחרי מהלך ראלי ארוך, זקוקים לתיקון, וכשזקוקים לתיקון, כל דבר יכול להוות טריגר לתיקון הזה.

איך אומרים בוול סטריט – Getting Some Chips off the  Table. כן, כן, לפי הקזינו, אם אתה מורווח, וערימת הזיטונים שלך מתחילה להיערם, הדבר הנכון לעשות הוא לממש רווחים. וכשאתה רוצה לממש רווחים, יש סיכוי (או סיכון) זה יקרה יחד עם עוד משקיעים אחרים.

מניין הגיע הטריגר לתיקון? כמה כיוונים
אחרי שאמרנו את זה, צריך לזכור שהטריגר יכול להגיע מדברים שאנחנו מכירים, כמו למשל, זה יכול להיות דו"ח כספי של אחת החברות הגדולות, שעלול להעיד על זה שהחברה לא צומחת כפי שציפו, וזה יכול להניע מהלך של מכירות, שכן המשקיעים אמורים לממש קצת רווחים.

זה יכול להיות (כפי שקרה בעבר) התבטאות של בכיר בבנק המרכזי הפדרלי, או אולי של הנגיד עצמו.

זה כמובן יכול להגיע מסיבות גיאופוליטיות, וכולנו יודעים שהעולם יושב עכשיו על כמה חביות נפץ רוחשות – רוסיה אוקראינה, המזרח התיכון, סין, ואפשר להוסיף עוד גורמים משניים.

טריגר ראשון Rotation
מזה כבר כמה ימים זמן שבשוק האמריקאי מתרחשת Rotation. כסף יוצא ממניות הטכנולוגיה (מימוש רווחים אמרנו?), למניות הקטנות יותר. ראינו את זה קורה בעליות במדד ה-Russell2000. משקיעים מוכרים, או פשוט מעדיפים את המניות הקטנות, יותר מכמה סיבות:
(1) סיבה ראשונה, היא כאמור מימוש רווחים ממניות הטכנולוגיה הגדולות; (2) סיבה שנייה, משקיעים מעוניינים ללכת להיכן שמניות עדיין לא ביצעו מהלך משמעותי, ויש להם עדיין מקום לעלות, את זה קשה למניות במניות הטכנולוגיה הגדולות; (3) משקיעים מניחים (במידה רבה של צדק) שהורדת ריבית תסייע לחברות הקטנות. אלה חברות שאכן התקשרו בתקופה של הריבית הגבוהה, ובעוד שחברות הטכנולוגיה, נהנה דווקא מהריבית הגבוהה, שכן הן החזיקו הרים של מזומנים שקיבלו ריבית גבוהה, עכשיו הגיע הזמן למניות הקטנות לעלות.
אם כך, ההיגיון של מימוש רווחים והסטת כספים למניות קטנות, רלבנטי, למרות שהיום גם מדד ה-Russell2000 ירד מעל אחוז. לא כמו הנאסד"ק.

טריגר שני – Trump Trade
אחרי הדיבייט המחפיר של ביידן, החל טראמפ להתחזק בסקרים, ההתחזקות הפכה להיות דומיננטית יותר עם נסיון ההתנקשות הכושל בטראמפ. לאט לאט מתחוור לציבור שטראמפ אכן עשוי להיות הנשיא הבא.

לאור זאת, החל להסתמן בוולסטריט מה שמכונה "Trump Trade", כלומר – יציאה ממניות הטכנולוגיה ומעבר לשני סקטורים – סקטור האנרגיה וסקטור הפיננסים. אם היום מניית אנבידייה ירדה 6.6%, ומניות הביג טק הנוספות ירדו בין 2% ל-3%, הרי שמניות האנרגיה עלו – אקסון מוביל עלתה 1.4%, שברון עלתה 2.2%. מניית JPMorgan עלתה היום 1.5%, גולדמן ובנק אוף אמריקה אמנם ירדו אבל מעט מאוד.

כשבוחנים ביצועי המניות בשבוע האחרון, אפשר לראות שמניות הפיננסים ומניות האנרגיה עלו חזק מאוד, לעומתם מניות הטכנולוגיה ירדו משמעותית.

במאמר מוסגר נשאלת השאלה, איך אילון מאסק תומך בטראמפ, כשהאג'נדה של טראמפ היא פרו-אנרגיה פוסילית (כפי שטראמפ עצמו אמר ביחס לאנרגיה פוסילית - Drill Baby Drill), וטסלה היא בעצם ההיפך מכך...? האם מאסק יודע משהו שאנחנו לא יודעים? שאלה פתוחה שנדע עם הזמן.

אם כך, ככל שמעמדו שטראמפ מתחזק, כך Trump Trade תופס תאוצה יותר.

טריגר אחרון – תחום השבבים ומלחמת הסחר
אין כאן ממש חדש, אבל כשמתחיל תהליך של מימוש, בטח מימוש שמגיע אחרי זמן כה רב, יש לו נטייה פתאום לתפוס תאוצה ביום אחד. יום ספציפי, שמייצר תנודה חזקה למטה. במקרה זה מדובר בהתבטאות של טראמפ שהציג בראיון לבלומברג את הרצון שלו לגרום לטאיוואן לשלם על ההגנה של ארה"ב, וכן להגן על תעשיית השבבים המקומית. זה שלח את חברות השבבים הגדולות למטה, בהתחלה איינטל עוד זינקה, אבל בסוף סגרה את היום סביב האפס.

עכשיו, שום דבר ממה שטראמפ אמר, לא היה חדש. המשקיעים מכירים את העמדה של טראמפ, שהוצגה כשהיה נשיא, והיא – תעריפים על תוצרת סינית, כדי לסייע לתעשייה המקומית. ביידן, המשיך את המדיניות של טראמפ ואפילו העלה עם מכסים על תוצרת סינית, עם מכסים על מכוניות סיניות, ואף עידוד תעשיית השבבים המקומית עם ה-Chips Act.

בעצם מלחמת הסחר, ומלחמת השבבים לא היתה דבר חדש. היא קיימת כבר חודשים רבים. אגב, יש ביקורת גדולה מאוד בטאיוואן על חברת TSM על כך שהיא בעצמה משקיעה מליארדים בבניית מפעלי ייצור שבבים בארה"ב, ובכך בעצם מסייעת לאמריקאים לכרות את הענף שעליו טאיוואן יושבת.

לסיכום – תיקון מתבקש בסיבות ישנות
אז מלחמת השבבים לא היתה חדשה בכלל, אבל הגיעה הריאיון של טראמפ שיצר מומנטום משמעותי יותר. על זה צריך להוסיף את ה-Trump Trade שצבר תאוצה מאז הדיבייט, ובעיקר מאז נסיון ההתנקשות. לכל זה צריך להוסיף את ה-Rotation שיש בשוק לאור הצפי להורדת ריבית, ובנוסף הצורך בתיקן, שתמיד מגיע מתישהו.

אז האם המשקיעים צריכים לדאוג? יתכן. כי התיקון אמור היה להגיע, ויש עניין עם תיקונים, שברגע שהם מגיעים הם יכולים להתעצם. לאור זאת יש להכניס את הודעת הריבית של פאוול שתגיע בסוף החודש, ואת הדוחות הכספיים של החברות שכבר מתחילים לזרום לשוק. כשכולם מתחילים להיות עצבניים, כל דבר יכול להחריף את מהלך הירידות.

מניות הפיננסים והאנרגיה מול מניות הטכנולוגיה בשבוע האחרון

 
(התצוגות מגיעות מאתר Tradingview.com)
x