פעילים: קרן המטבע הבינלאומית צופה `נחיתה רכה` של המשק האמריקאי ב- 2025

רוטציה בוול סטריט לטובת מניות החברות הקטנות והבינוניות ובמקביל ירידה בתשואות; שוק ההון בארה"ב מגלם הסתברות של כמעט 100% לשתי הפחתות בריבית עד סוף השנה; ומה קורה בישראל?! סקירה שבועית של פעילים ניהול תיקי השקעות

 

 
אבישי קרואני, מנכל פעילים / צילום: גיא הכטאבישי קרואני, מנכל פעילים / צילום: גיא הכט
 

פרופ` ליאו ליידרמן ומחלקת המחקר של פעילים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/07/2024

קרן המטבע הבינלאומית: לא צפוי מיתון בארה"ב אלא 'נחיתה רכה'

בעדכון חצי שנתי של הערכות ותחזיות קרן המטבע נקבע כי התמ"ג האמריקאי צפוי לצמוח השנה בשיעור של 2.6% אולם בשנה הבאה, 2025, שיעור הצמיחה צפוי לרדת ל- 1.9%. זאת, על רקע ציפיות להיחלשות מסוימת בשוק העבודה ובביקוש לצריכה פרטית. בין הסיכונים הבולטים שהודגשו בעדכון היו התגברות המתחים הגאו-פוליטיים ופגיעתם האפשרית בסחר הבינלאומי.

אשר לאינפלציה, כלכלני הקרן הצביעו על המשך עליות המחירים בענפי השירותים ובשכר העבודה, גורמים שעלולים לעכב את ההתכנסות של האינפלציה ליעד של 2% לשנה. מכאן הם הסיקו שריבית הבנק הפדרלי תצטרך להישאר ברמות "higher for longer" גם אם יהיו הפחתות מסוימות בחודשים הקרובים.

אין שינוי בתחזיות הצמיחה של התוצר הגלובלי: 3.2% השנה ו- 3.3% בשנת 2025

על פי העדכון התחזיות הנ"ל, שיעור הצמיחה של התמ"ג בגוש האירו צפוי לעלות מ- 0.9% השנה ל- 1.5% בשנה הבאה. מבחינת גרמניה, שיעור הצמיחה צפוי להאיץ מ- 0.2% השנה ל- 1.9% בשנה הבאה. במבט אל השווקים המתעוררים, שיעור הצמיחה צפוי להגיע ל- 4.3% השנה ובשנה הבאה, כאשר התמ"ג בהודו צפוי לגדול בשיעורים של 7% ו- 6.5% השנה ובשנה הבאה בהתאמה, והתחזיות המקבילות לסין הן 5% ו- 4.5%.

ארה"ב: ירידה בסביבת האינפלציה הגבירה את ההערכות לגבי הפחתות בריבית הפד השנה וב- 2025

בוול סטריט התקבלו בברכה נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. המדד החודשי ירד ב- 0.1% מול תחזית של עלייה של 0.1%. רכיב הליבה במדד עלה 0.1%, מתחת לתחזית של 0.2%. במונחי שניים עשר החודשים האחרונים, שיעור האינפלציה ירד מ- 3.3% ל- 3%, ואינפלציית הליבה ירדה מ- 3.4% ל- 3.3%. 

אומנם העליות במחירי המוצרים המשיכו להתמתן, שיעור האינפלציה של ענפי השירותים ממשיך להיות גבוה, כ- 5.1% בשנה האחרונה, דבר שמעכב את ההתקדמות בהפחתת האינפלציה בכיוון היעד של 2% לשנה.

החדשות הטובות בתחום האינפלציה הובילו לעלייה בהסתברויות הגלומות בשוק לגבי תוואי הפחתות ריבית הפד בעתיד. ספציפית, השוק מעניק הסתברות של כמעט 100% לשתי הפחתות ריבית עד סוף השנה, והסתברות גבוהה מאד לתוספת של לפחות עוד ארבע הפחתות בריבית בשנת 2025. אם תחזיות אלה יתממשו, ריבית הפד תגיע ל- 4% לשנה בסוף 2025.

אנו סבורים שמתבקשת זהירות רבה בהתייחסות לתרחיש החזוי הנ"ל של ביצוע לפחות ארבע הפחתות ריבית בשנת 2025. כפי שיו"ר הפד, ג'רום פאואל, מדגיש שוב ושוב, תוואי הריבית יהיה תלוי בנתונים, ובכל מקרה, מפת הסיכונים מחייבת המשך השמירה על ריביות higher for longer.

עיקר החדשות בשוקי ההון הגלובליים בשבוע האחרון היו בוול-סטריט: רוטציה לטובת מניות החברות הקטנות והבינוניות וירידה בתשואות

בשבוע האחרון, עד אתמול, מדד ראסל 2000 הוסיף לערכו כ- 10% בזמן שמדדי S&P500 ונאסד"ק השתנו ב- 0.6% ומינוס 0.7% בהתאמה. סביר להניח שלהתגברות הציפיות להפחתות בריבית הבנק הפדרלי השנה ובשנה הבאה הייתה השפעה רבה על הרוטציה הנ"ל. בכל מקרה, מדדי המניות העיקריים בארה"ב ממשיכים להיסחר סביב רמות שיא היסטוריות. במקביל, התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים ירדה מ- 4.30% ל- 4.17% והתשואה לשנתיים ירדה מ- 4.64% ל- 4.44%. ירידות אלה הושפעו, בין היתר, מירידה בציפיות לאינפלציה לטווחי זמן אלה.

ישראל: סביבת האינפלציה ממשיכה להיצמד לגבול העליון של היעד - 3% לשנה

מדד יוני עלה בשיעור של 0.1%, בהתאם לתחזית. 

בשניים עשר החודשים האחרונים המדד עלה 2.9%. בין סעיפים שהפתיעו יחסית במדד נמצא סעיף שכר הדירה, שרשם עלייה חודשית של 0.6% והעלייה השנתית התחדשה והגיעה ל- 2.6%. 
אין ספק שתוואי האינפלציה בהמשך יהיה תלוי בהתפתחויות בלחימה, בתוואי שער החליפין, במחירים בחו"ל ובגירעון בתקציב הממשלה. 

מצד אחד, התמשכות הלחימה והמשך החריגה של הגירעון התקציבי בפועל מהיעד של 6.6% מהתמ"ג, שנקבע בהחלטה המקורית על התקציב, עלולים לתמוך בלחצים לעליות במחירים. מאידך, התקדמות בשיחות על הסכם אפשרי לסיום המלחמה, כולל החזרת השבויים, עשוי לחזק את השקל, דבר שיתרום להיחלשות הלחצים האינפלציוניים. 

אשר לריבית בנק ישראל, מוקדם עדיין כדי להכריע ברמת ודאות סבירה האם תהיה הפחתה בריבית לקראת סוף השנה.  

x