״עוד אי וודאות פוליטית בארה"ב תביא לעוד תנודתיות״

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית הפניקס בית השקעות

 

 

 
רינת אשכנזי, צילום: טומי הרפזרינת אשכנזי, צילום: טומי הרפז
 

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית הפניקס בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/07/2024

הבנו ביידן out, האריס in. האם גם טראמפ out והאריס in? כבר כמה שבועות שהמשקיעים בוול סטריט נערכים לחזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. הם הקטינו את האחזקות שלהם באג"ח ארה"ב ארוכות טווח, הימרו על התחזקות הדולר, הצטיידו במניות הפיננסים, במפעילות בתי הכלא, במניות הרפואה והאנרגיה (הימור על דה-רגולציה). הנועזים ביותר הבינו כי הפעם מדובר בטראמפ קצת אחר, כמו שאומרים, קריפטו-פרנדלי, והימרו על ביטקוין.

אחרי אתמול לא ברור האם על המשקיעים להמשיך ולהמר על טראמפ או שמא, האם יציאתו של ג'ו ביידן מהמירוץ מגבירה את הסיכויים לניצחון של הדמוקרטים. ואם כן, לא ברור עד כמה לכייל מחדש את ההימורים שלהם.
 
קשה להתנבא ארבעה חודשים מראש מי בסופו של דבר ייכנס לבית הלבן, אך דבר אחד בטוח בנוגע לשווקים - מדובר בעוד אי-וודאות ועוד אי-וודאות מביאה לעוד תנודתיות.
 
ריבית הפד, אינפלציה, צמיחה, עונת הדוחות העסיקו את וול סטריט מעל הראש עוד לפני הפרישה של ביידן. כעת, עליהם לעכל את הסיכון הפוליטי מחדש וכיצד מתמחרים מידע חדש בשווקים? לרוב, מגייסים את ניסיון העבר, תוך כדי ביצוע התאמות להווה ו...מקווים לטוב.

בבוקר יום שני, נזכרים בשוק כי רוב האסטרטגיות שהימרו על ניצחונו של טראמפ ב-2016 לא באמת עבדו בדיעבד, ואלו שכן, פחות רלוונטיות להיום (למשל "הרומן" של טראמפ עם אילון מאסק ובכירים נוספים בסיליקון וואלי מבטיח גישה רכה יותר כלפי ענקיות הטכנולוגיה, בשונה מ-2016)

המגמות של 2016 ניזונו מכמה שינויים גדולים שלא ניתן לחזור עליהם היום. הגירעון התקציבי גבוה בהרבה ממה שהיה אז, והשיעור העליון של מס החברות כבר הורד מ-35% ל-21% על ידי חוק קיצוצי המס של 2017. התוכנית של טראמפ להפחתה נוספת תוריד אותו רק ל-20%. העלאת מכסים המוצעת שלו עשויה לפגוע יותר, מאשר לפני שמונה שנים, מאז שהנשיא ביידן השאיר את רוב הצעדים הפרוטקציוניסטיים שירש, ללא נגיעה והוסיף צעדים נוספים.
 
אז, השווקים אכן עלו בתגובה להפחתת המסים, אך בניגוד לציפיות, מי שנהנה מהקיצוץ היו דווקא החברות הגדולות, הלוא הן ענקיות הטכנולוגיה, ולא הענפים המסורתיים, עליהם הימרה וול סטריט מבעוד המועד. המניות הקטנות, למשל, הניבו ביצועי יתר רק לזמן קצר.
 
התעשייה, האנרגיה והבנקים, כולם היו גרועים יותר ממדד S&P 500, בעוד הדולר והתשואות ה- Treasuries ירדו בסופו של דבר. לסיכומו של דבר, בדיעבד, הטרנד הטוב ביותר של טראמפ היה...הימור על טכנולוגיה.

אם כן, אולי מה שנותר למשקיעים הוא להמשיך והתמקד בכלכלה ובעיקר לאחל לעצמם נשיא לא פעלתן, שפחות או יותר ישמור על סטטוס קוו. אם יש משהו שניתן ללמוד ממה שקרה לאחרומה בצרפת - שוק ההון, התוסס, החדשני והתזזתי, לא באמת חובב זעזועים פוליטיים.
x