בנק ישראל: "שוק המניות בישראל המשיך להתאפיין בביצועי חסר"

דוח המדיניות המוניטרית של בנק ישראל למחצית הראשונה של השנה חושף כי מאז פרוץ המלחמה עלתה פרמיית הסיכון של המשק עלייה ניכרת. חלק מחברות הדירוג הורידו את דירוג ישראל, ושוק המניות בישראל המשיך להתאפיין בביצועי חסר בהשוואה בין-לאומית

 

 
נגיד בנק ישראל, פרופ` אמיר ירון, צילום: דוברות בנק ישראל; רקע שוק ההון: dreamstimeנגיד בנק ישראל, פרופ` אמיר ירון, צילום: דוברות בנק ישראל; רקע שוק ההון: dreamstime
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/07/2024

בנק ישראל פרסם היום (ב') את דוח המדיניות המוניטרית - המחצית הראשונה של 2024, אשר סוקר נושאים כגון: סביבת האינפלציה, הפעילות הריאלית בישראל ושוק העבודה, שער החליפין, שוק הדיור, ונושאים נוספים.

באשר לנושא 'היציבות הפיננסית – שוק האשראי וההתפתחויות בשווקים' מצוין בסקירה, כי מאז פרוץ המלחמה עלתה פרמיית הסיכון של המשק עלייה ניכרת.

"חלק מחברות הדירוג הבין-לאומיות הורידו את דירוגה של ישראל, התשואות על איגרות החוב הממשלתיות עלו, ושוק המניות בישראל המשיך להתאפיין בביצועי חסר בהשוואה בין-לאומית", כך נכתב בדוח, "לצד זאת, המערכת הפיננסית בישראל המשיכה לגלות עמידות וחוסן. יתרת האשראי העסקי במגמת התרחבות מתחילת 2024".

עלייה באינדיקטורים לסיכון באשראי הבנקאי והחוץ-בנקאי למגזר העסקי 

עוד מציגה הסקירה, כי באשראי הבנקאי והחוץ-בנקאי למגזר העסקי ניכרה עלייה באינדיקטורים לסיכון. עם זאת, כפי שמצוין בדוח, "רמות הסיכון עדיין אינן גבוהות בהשוואה לעשור האחרון". 

סביבת האינפלציה

הדוח מתייחס לסביבת האיפלציה ומראה כי במהלך המחצית הנסקרת ירד קצב האינפלציה, ולאורך כולה עמדה האינפלציה השנתית ביעד המחירים (1%–3%). ובסיומה הגיע הקצב השנתי ל-2.8%.
עוד מצוין בדוח, כי הציפיות לאינפלציה לשנה מהמקורות השונים עלו במהלך המחצית הנסקרת ונמצאו בסביבת הגבול העליון של היעד. 

שוק הדיור

בהתייחסות לשוק הדיור, הסקירה מראה כי מחירי הדירות עלו בחודשים ינואר עד מרץ 2024 בשיעור מצטבר של 2.9% וקצב העלייה השנתי עלה ל-2.1% לעומת 2.2% באוקטובר 2023. 

העלייה של מחירי הדירות לוותה בגידול חד של מספר העסקאות. עם זאת, מספר העסקאות עדיין נמוך משמעותית מרמות השיא ב-2021.

עוד מצוין בדוח, כי קצב העלייה השנתי של מדד מחירי הדיור בבעלות הנמדד באמצעות שכר הדירה בחוזים חדשים ומתחדשים, התמתן במחצית הנסקרת, ובסיומה עמד על .1.9%.

x