קרן נאמנות במוקד || עציוני גמישה || קרן צעירה, מובילה שנתית, ועם הרבה תכונות שמקנות לה זכות גדולה בתיק המעקב

בעולם של הקרנות שבהן ניתן לעשות הכל, היא מצליחה להניב יפה, עם תנודתיות נמוכה וגם זולה יחסית

 

 

 
קרן במוקד - Dreamstime Imagesקרן במוקד - Dreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/07/2024

מבין כל סוגי קרנות הנאמנות המנוהלות, יש לי חיבה מיוחדת לקרנות הגמישות. מדוע? כי הן חלון ובבועה נקיים, וללא פילטרים, של כושר הביצוע של מנהלי ההשקעות באותן קרנות. ההוכחה המיידית לכך נמצאת בתשואה השנתית שהניבו הקרנות בקטגוריה. הטובה ביותר הביאה 28.10% ללקוחותיה כאשר הגרועה ביותר הייתה שלילית עם 0.5%- (17-07). כל זה כאשר הממוצע של הקטגוריה כולה נע סביב 12%.

מאופי העניין, אין כאן מגבלות של חשיפות במניות, אג"ח או למט"ח (חו"ל). הכול בנוי על יכולת המנהלים להביא הכי הרבה ביצועים ללקוחות שלהם. התחום הזה מגוון גם מכמה בחינות אחרות: מנעד גדלים רחב מאוד: הגודל של הגדולה ביותר הוא 723.3 מיליוני שקלים כאשר הקטנה ביותר עומדת עם 2.6 מיליונים, כאשר ההבדלים בגודל אינן בהכרח השתקפות של וותק.

יש לציין גם שבקטגוריה הזו נמצא הרבה מאוד קרנות עם הוסטינג (מנהל ההשקעות שונה מאשר מנהל הקרן האדמיניסטרטיבי) וזה נשמע הגיוני אם נניח שיש כישרונות גדולים גם מחוץ למוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר. הקרן שלפניכם היא גם כזו. היא המובילה בתשואה ברמה השנתית (עד 17-07) עם 28.10%, צעירה יחסית, ועם הרבה מקום לגדול בהון, כאשר מנהל הקרן הוא סיגמא ומנהל ההשקעות הוא עציוני. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



כאמור, בחרתי את הקרן הזו בגלל ביצועיה המצוינים בשנה האחרונה, אבל, עשיתי זאת אחרי שהלכתי לראות בהרכב התיק של הקרן שאותם ביצועים לא נבעו מהצמדה עיקרית לשוק האמריקאי החיובי. בקרן של עציוני תמצאו רק 8.5% חשיפת מט"ח, כאשר החלק של נכסים לחו"ל די מצומצם. כמו כן, יש כאן 56.83%, מניות מול 42.41% אג"ח, וזה די מדהים שהצליחו לעשות מספרים כאלו עם איזון נכסים כזה.

הקרן הוקמה באביב 2023, וזה אומר שהיא צעירה למדי (קצת יותר משנה). שוב: תקופה קצרה מאוד שבה היא הצליחה להגיע לפסגה. גודלה נמדד ב-25.1 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-28 מבין 44 הקרנות שבקטגוריה (מהגדולה לקטנה). דמי הניהול שלה עומדים על 1.5% ואלו ממקמים אותה במקום ה-30 מבין אותן 44 קרנות (מהיקרה לזולה). לבסוף ארצה לציין את סטיית התקן הנמוכה יחסית של 1.00% וזה די נדיר למצוא תנודתיות נמוכה כזו כאשר אין מגבלות בכלל על אופי הנכסים שיוחזק בתיק. אז נסכם: היא צעירה וקטנה, וזולה יחסית, עם הוסטינג שמביא תוצאות מצוינות, ללא תנודתיות גבוהה.

ביצועי הקרן



מן הגרף השנתי הזה אנו רואים היטב את יכולות הקרן. במיוחד מאז תחתית המלחמה, כאשר כל סגמנט מגמתי נמצא ללא תיקונים יורדים כלל, ועם תנודתיות פנימית אפסית. אבל, הבה נראה איך הקרן עשתה מול כמה מדדי ייחוס: מדד המניות הישראלי העיקרי (ת"א 125), ומדד ה-S&P500 עם ובלי נטרול מט"ח. הנה גרפים של שנה, ושלושה חודשים:



שנה אחורה, קשה להאמין, אבל היא מצליחה להיות ממוקמת מעלה מעלה, מעל כל המדדים! (אגב, רואים כאן את ביצועי החסר של השוק המקומי מול וול-סטריט). בטווח הקצר, העניינים קצת יותר "רגועים", אבל, הקרן נמצאת יד ביד עם מדד המניות הישראלי, כאשר ראינו שבחלק נכבד מהתיק שלה היה גם אג"ח מייצב תנודתיות. ומה עשתה הקרן מול התחרות בקטגוריה? הנה השוואה מול הקרנות הגמישות שעשו הכי הרבה אחרי עציוני: קבין, איילון, אלטרנטיב, ודולפין. שוב, עבור שנה ושלושה חודשים:




בטווח הארוך יותר, יש שליטה ארוכה של איילון, אבל, היא פשוט קרסה לקראת סיום התקופה ונתנה לעציוני להיות הטובה מבין כולן. בטוח הקצר היא שנייה אחרי הקרן של קבין. בסה"כ ביצועים טובים מאוד, אם נזכור שוב את הסטייה הקטנה במיוחד.

גיוסים ופדיונות



יש לזכור שהקרן צעירה מאוד. מבין כל החודשים של קיומה היא גייסה בכולם חוץ מהחודש האחרון. ניתן לראות איך עקומת שווי הנכסים פשוט נוסקת. מה קרה בחודש האחרון? לא ברור, במיוחד לאור הביצועים הטובים. אני חושב שהמשקיעים ימשיכו לעקוב ולהאמין אם הקרן תמשיך לתת את מה שהיא הצליחה לתת עד כה. הנה השוואת הגיוסים עבור הקרנות הגמישות האחרות גם:


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5136767
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/1

המון הצלחה לכולם!

 
x